Alternativ til kronmuffer

Jeg har fundet to forgreningsdåser fordelt på to vægge, som skræmmer mig lidt. I begge går der 5 kabler ind, og inde i forgreningsdåsen er de alle forbundet. Det er gjort med kronmuffer.

Dvs. der er taget ét led fra en kronmuffe, så er der stoppet 2 ledninger ind i den ene side, og 3 i den anden. Så en gang isoleringstape omkring. På den måde er alle 5 fase-ledninger samlet i én stor klump, og alle nul-ledninger er samlet i én stor klump. 9 af ledningerne er fleksible (stranded), 1 af dem er stiv (solid core).

Jeg synes det er ret besværligt at stoppe to fleksible ledninger i den samme side, men jeg opnår da et pænere/sikrere resultat end jeg ser her.

Så mit spørgsmål er: Er det virkelig måden at gøre det på? Findes der ikke et produkt som er beregnet til at lave sådanne "knudepunkter"? Jeg har været rundt i Harald Nyborg og Biltema og lede, uden held.

Jeg købte nogle samlemuffer i Biltema, men dem kunne jeg ikke få til at fungere pålideligt. Først nu hvor jeg fandt linket frem ser jeg at de er til stive kabler, det stod der da vist ikke noget om på emballagen.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den slags samle muffer du har købt hos Biltema, må du over hovedet ikke bruge i en el installation, de er beregnet på væsentligt lavere stømstyrker 12 og 24 v. Og det er en rigtig hjemme fusker der har være i gang hos dig, så han må betale ved kasse et ! Og lad så din elinstalatør om resten inden du laver ulykker, så er du på den sikre side.
Kronmuffer er da gode nok til at samle bløde ledninger i , til stive ledninger (fast installation) bruger man samlemuffer og de fås også dobbelte , men det lyder ikke særligt lovligt , det du fortæller , få et eltjek af en elektriker  før huset brænder ned........

elektriker fra jævnstrømmens tid
Håndværker, er det ikke noget sludder det du siger? Der står jo på biltemas side at de kan håndtere op til 600 volt. og det er jo immervæk en smule mere end hvad du mener. Men det kan jo også være biltema har forkerte oplysninger skrevet.

det eneste jeg studser over er at det lyder til der er brugt blød ledning til en fast installation. Men jeg er ikke elektriker... kronmuffer lyder heller ikke forkert i mine ører, da jeg sidestiller dem med samlemuffer, enkelt og dobbelte.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af Håndværkeren på 18 aug 2014 17:25
Den slags samle muffer du har købt hos Biltema, må du over hovedet ikke bruge i en el installation, de er beregnet på væsentligt lavere stømstyrker 12 og 24 v.
Er du sikker? De skriver jo 600V og 450V. Jeg ved ikke hvad forskellen på UL og VDE er, men jeg har svært ved at læse det på anden måde, end at de kan bruges til 230V. 24 ampere er også mere end rigeligt.

Her tænker jeg mest på om Biltema misinformerer, jeg har allerede konkluderet at jeg ikke kan bruge dem.
Og lad så din elinstalatør om resten inden du laver ulykker, så er du på den sikre side.
Det lyder umiddelbart som et meget godt råd, men hvis jeg skal være helt ærlig: Mit arbejde er bedre end det her, og de elektrikere jeg har betalt for indtil videre har været værre. Det er muligt at der kommer elektriker på, men ingen elektriker får lov til at røre noget som helst her, uden at jeg selv har undersøgt hvad man skal og hvad man ikke skal. Og det er hvad jeg gør nu.

At samle et par kabler skulle jeg dog mene at jeg kan gøre selv. Med de rette stumper kan jeg ikke se at det skulle være sværere end at samle en forlængerledning. Derfor spørgsmålet: Hvad er de rette stumper?
Prøv at sæt et billede ind, så ville det være noget nemmere, at give dig et brugbart svar.

Bløde ledninger i fast installation, er normalt kun fra eks. et lampested, og videre ud til lamperne.
De bløde ledninger må ikke fortsætte i rør, eller ind i andre rum. 
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 18 aug 2014 17:25
Den slags samle muffer du har købt hos Biltema, må du over hovedet ikke bruge i en el installation, de er beregnet på væsentligt lavere stømstyrker 12 og 24 v.
Det er noget sludder - du forveksler dem med strømtyve til biler tror jeg.

Det er ikke tilfældet med disse - de er beregnet til skrueløs samling af ledninger - og de fungerer rigtig godt.

Til trådstarter : der findes tyller, der kan klemmes på de bløde ledninger så de kan bruges.

Ellers findes der alm. dobbelte samlemuffer, som der sagtens kan gå 5 ledninger i.

http://www.greenline.dk/elartikler-c/diverse-elartikler-c/samlemuffer-c/dobbelte-samlemuffer-p

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

jens: Betragtes en tilslutning af en loftlampe til et lampested som en fast installation?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af Svend Høst på 18 aug 2014 17:37
Kronmuffer er da gode nok til at samle bløde ledninger i , til stive ledninger (fast installation) bruger man samlemuffer og de fås også dobbelte , men det lyder ikke særligt lovligt , det du fortæller , få et eltjek af en elektriker  før huset brænder ned........
Jo, man KAN samle bløde ledninger i dem. Men 5 på én gang? Burde der ikke findes bedre løsninger?

Jeg ved ikke præcist hvad der gør om det er en fast installation eller ej. I dette tilfælde kunne det have været en stikdåse, ligesom der ligger under næsten alle skriveborde i dag. Men ledningerne er sømmet fast til væggen, og i stedet for en stikdåse er der en plastik-æske med kronmuffer i.

Er konklusionen at enten bruger man stikdåser og forlængerledninger, eller også laver man en fast installation med stive kabler, hvilket gør at jeg kan bruge samlemufferne fra Biltema?
Uha da, det bliver værre og værre.
Det er muligt at jeg tager fejl med hensyn til samle mufferne.
I Sverige bruger de en version af kronmuffen kaldet topklemmer, med en fjerder i, hvor man "skruer" den afisolerede ende ind på de kabler der skal samles. Ingen brug for værktøj, og formodentlig ikke tilladt i DK uagtet en CE godkendelse. Men sådan er der jo så meget i forhold til el og DK. Har anvendt dem med stor fornøjelse i det svenske sommerhus 

Link
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis