Hejsa
Håber nogen kan pege mig i en retning, men jeg har et underligt problem med min motor som jeg frygter kan blive værre.
Min volvo penta md11c (ferskvandskølet) kører perfekt når den er igang. Sidder i min sejlbåd og jeg er glad for motoren som ellers er yderst pålidelig og økonomisk og let at vedligeholde, udlufte osv.
Nogle gange når jeg starter den kan starteren ikke tørne motoren rundt når den når kompressionsmax tror jeg. Virker som om der er vand i brandkamrene. Den stopper med et "gunk" og kører lidt baglæns - og startmotoren bliver ret fornærmet (ikke godt for den). Nogle gange sprutter den lidt ud af luftfiltrene og går igang, men oftest er der ingen problemer. Jeg kan afhjælpe problemet når det opstår ved at åbne dekompressionsventilerne og give den nogle omgange med starteren - og så lukke dem hvor den så villigt går igang. Så får den nok hostet op tror jeg inden den går igang. -Hvis jeg gør det er der aldrig problemer.
I sommerferien da vi var afsted var motoren pludselig i det røde felt (varmen), og jeg fik den slukket i en fart og sat sejl (vi var på vej ud af en havn efter at have ledt efter en plads :-) ). Efterfølgende opdagede jeg at kølevæsken fra ferskvandskredsløbet lå under motoren og skvulpede rundt, så jeg fyldte noget nyt på - og ingen problemer siden. Måske har den hostet det ud stille og roligt i løbet af sæsonnen, da jeg ved der var helt tørt under motoren ved sæsonstart.
Den bruger ikke olie. motorolien er fin og ikke ret sort. kølervæsken er lidt grisset men der er ingen olie i den. Kompressionen virker rigtig god, og den er meget økonomisk i drift (diesel).
Håber den ikke er tærrede i topstykket osv. for det er næsten umuligt at skaffe lader det til.
2000RPM er mere end rigeligt