volvo penta md11c (sprutter)

Hejsa

Håber nogen kan pege mig i en retning, men jeg har et underligt problem med min motor som jeg frygter kan blive værre.

Min volvo penta md11c (ferskvandskølet) kører perfekt når den er igang. Sidder i min sejlbåd og jeg er glad for motoren som ellers er yderst pålidelig og økonomisk og let at vedligeholde, udlufte osv.

Nogle gange når jeg starter den kan starteren ikke tørne motoren rundt når den når kompressionsmax tror jeg. Virker som om der er vand i brandkamrene. Den stopper med et "gunk" og kører lidt baglæns - og startmotoren bliver ret fornærmet (ikke godt for den). Nogle gange sprutter den lidt ud af luftfiltrene og går igang, men oftest er der ingen problemer. Jeg kan afhjælpe problemet når det opstår ved at åbne dekompressionsventilerne og give den nogle omgange med starteren - og så lukke dem hvor den så villigt går igang. Så får den nok hostet op tror jeg inden den går igang. -Hvis jeg gør det er der aldrig problemer.

I sommerferien da vi var afsted var motoren pludselig i det røde felt (varmen), og jeg fik den slukket i en fart og sat sejl (vi var på vej ud af en havn efter at have ledt efter en plads :-) ). Efterfølgende opdagede jeg at kølevæsken fra ferskvandskredsløbet lå under motoren og skvulpede rundt, så jeg fyldte noget nyt på - og ingen problemer siden. Måske har den hostet det ud stille og roligt i løbet af sæsonnen, da jeg ved der var helt tørt under motoren ved sæsonstart.

Den bruger ikke olie. motorolien er fin og ikke ret sort. kølervæsken er lidt grisset men der er ingen olie i den. Kompressionen virker rigtig god, og den er meget økonomisk i drift (diesel).

Håber den ikke er tærrede i topstykket osv. for det er næsten umuligt at skaffe lader det til.


2000RPM er mere end rigeligt
Hejsa Håber nogen kan pege mig i en retning... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Finn Gevind på 17 aug 2014 21:15
Jo, det forstår sig. Men jeg VED at med de symptomer er der en utæt toppakning, og i min verden bruger jeg så ikke mere tid på fejlfinding, men reparerer.
Mvh Finn
Jo ja, og i min verden køber man ikke bare to sæt hundedyre slibesæt til Volvos ågerpriser, når et enkelt kan gøre det.  Det kaldes fornuft her på egnen.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Finn Gevind på 17 aug 2014 21:32

Dette er så mit sidste indløg i dette forum, efterhånden er det blevet for useriøst.

Finn
Fordi ikke alle er enig med dig, betyder det ikke det er et useriøst forum. Det betyder bare du ikke tåler at andre disponerer anderledes en du ville.  Og det er i bund og grund både synd og skam, hvis jeg skulle gå hen og blive spurgt. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jamen dog. Det var da et værre postyr jeg har fået lavet med mit forslag.

Jeg har ikke erfaringer med at lave det på en bådmotor, men kun på biler, hvor vi har jagtet brændte ventiler etc. Min tanke var og er, at hvis der kan komme så meget vand ind i cylinderen, at det kan afstedkommetilbageslag, når der startes uden dekompressionsventilen åben, så vil 7 bar på stempeltoppen også kunne give nogle bobler i kølevandet i løbet ag nogle minutter.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej

Det er fint med forskellige meninger om tingene - det er en af styrkerne ved vores demokrati :-) Nogle gange udvikler der sig rene diskussioner, og så længe de ikke topper dem i det britiske parlament så er vi stadig civiliserede :-)
Jeg går efter en inspektion og reparation af toppakningerne - det er fællesnævneren i det hele. Jeg har endda fundet workshop manualen til MD11c så nu er det bare at studere tingene inden jeg angriber den :-)

Og jeg synes det er dejligt at så mange gider at komme med en mening og tager sig tid til at skrive. det er fedt..

vh Gorm

2000RPM er mere end rigeligt
Skrevet af gorm på 18 aug 2014 20:02
Hej

Det er fint med forskellige meninger om tingene - det er en af styrkerne ved vores demokrati :-) Nogle gange udvikler der sig rene diskussioner, og så længe de ikke topper dem i det britiske parlament så er vi stadig civiliserede :-)
Jeg går efter en inspektion og reparation af toppakningerne - det er fællesnævneren i det hele. Jeg har endda fundet workshop manualen til MD11c så nu er det bare at studere tingene inden jeg angriber den :-)

Og jeg synes det er dejligt at så mange gider at komme med en mening og tager sig tid til at skrive. det er fedt..

vh Gorm
Det er ingen dårlig ide Gorm. At køre videre med motoren vil være synd og skam da det kun blive værre meget hurtigt. 

Du må i øvrigt også kunne se det bobler kraftigt i kølevæsken og samme forsvinder i en pæn jævn strøm.
    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis