Udskiftning af alm. korrespondenceafbryder til Fuga Touch + impuls

Hejsa

Vi er for nylig flyttet ind i et nybygget hus og dermed også helt nye el-installationer. Ved trappen har vi en alm. korrespondenceafbryder - en i stuen og en på 1 sal. De tænder for fire spots der sidder over trappen (og formentlig også et ubenyttet lampeudtag der sidder samme sted).

Vi har nu købt et stk. LK Fuga UNI 350 Touch lysdæmper + en tilsvarende impulsgiver som skal erstatte de gamle afbrydere.

Jeg er dog i tvivl om hvordan ledningerne skal overflyttes fra de gamle afbrydere til de nye. Herunder er der en tegning/billede af den nuværende installation + de to nye dæmpere. 

Under begge afbrydere sidder i øvrigt en alm. stikkontakt. Går ud fra, at enten den ene sorte, eller den ene grå på 1. sal går videre til lamperne, men kan ikke helt regne ud hvor den anden ender henne. :-)

Er der en venlig sjæl der kan være behjælpelig med hvordan det skal gøres?

Kan man i øvrigt selv vælge om impulsgiveren skal sidde det ene eller det andet sted? (vil helst have den for oven)
Hejsa Vi er for nylig flyttet ind i et nybygget... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af GDS-Elektro på 15 aug 2014 12:34

Du kan kortslutte alt. Det er bare kun de tilfælde du nævner der siger bang.
Rigtigt - men er det ikke ordkløveri ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 15 aug 2014 13:01

I allerhøjeste grad 
Skrevet af EISOE på 15 aug 2014 13:01

EISOE, både og. du jeg er formentlig klar over, hvad en kortslutning er, nemlig en forbindelse mellem to ledninger/systemer. Når jeg læser ordet kortsluting i et  indlæg, forstår jeg en utilsigtet forbindelse mellem enten fase og nul eller mellem to faser. Når du giver et svar på et spørgsmål i LDS, er jeg sikker på, at du også gætter dig til, hvad der i grunden menes, når der opgives f.eks at et solcelleranlæg har produceret 4 kw på et år.
Du må formentlig give mig ret i, at når der skal gives et svar, er det en nødvendighed, at vi taler samme sprog, for at give et rimeligt svar. Det betyder også, at der er en viden bag svaret, der gør, at det kan gennemskues hvad spørgeren reelt mener med sine opgivelser, f.eks: Min solfanger har produceret 4Kw på et år.
Jeg har desuden fornemmelsen, af at vi har samme uddannelse.
Til sidst en undskyldning til trådstarteren for at have spammet din tråd.

fase
Skrevet af S. fabrin på 15 aug 2014 13:49

Det har jeg også fornemmelsen af. At jeg så har arbejdet med tavler - primært til vindmøller de sidste 25 år er en anden sag - det grundlæggende glemmer man ikke - lidt ligesom at køre på cykel .

I øvrigt er en kortslutning for mig også noget, der siger  PUF !  ( det var GDS-Elektro, der skrev det andet )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

I øvrigt er en kortslutning for mig også noget, der siger  PUF !

Det giver et ordenlig knald, når spændingen er 132000 volt og kraftværket er mindre end en 1 km væk. Kortslutningen kan spores 20 km. væk.

fase
Annonce
Et hundrede og to og tredive tusinde volt, Øh hvor er der det Fabrin ?

Men jeg skaffer lige en fjeder og prøver med det.

Du behøver ikke fjederen, hvis det bare er for at teste.
Jeg har prøvet mig lidt frem nu... status er, at ledningerne fortsat er monteret som tidligere anvist. Lysdæmperen fungerer som den skal.... lige indtil jeg bruger impulstrykket (eller afbryderen med fjeder), så begynder spots at opføre sig mærkeligt (dæmper op og ned, og kan ikke slukkes fra hverken det ene, eller det andet sted...nogen gange når jeg bruger impulstrykket lyser de op mens jeg rører og dæmper ned så snart jeg slipper igen), og lysdæmperen holder med at fungere efter hensigten, indtil jeg afbryder strømmen og starter forfra, hvorefter det samme sker igen...

Nogen bud?
Defekt lysdæmper?
Hvilken type spot, er der tale om. Er det LED?
Bag ved impuls trykket samler du de 2 sorte ledninger med en samlemuffe
og eller burde det virke hvis du følger tegningen her.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis