Forbind enhed til strøm

Hej

Jeg er i gang med at bygge mit eget minikøleskab. Derfor skal jeg har en strømforsyning. 
Jeg er ikke erfaren med elektronik, så jeg er helt på bar bund. 
Jeg skal have strøm til en 12v 100w enhed fra en stikkontakt. Min forestilling er, at jeg kan bruge
en gammel laptop-oplader. Altså fjerne insulationen på ledningen og forbinde det røde og sorte
kabel. Er det muligt? Eller er jeg helt forkert på den.

Innovation is key
Hej Jeg er i gang med at bygge mit eget... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du bruger en PSU fra en computer, og den kan levere over 8,33 Ampere ved 12 Volt (kig på mærkesedlen), så skal 5 Volt udgangen belastes. Sæt en 12 Volts bilforlygtepære på mellem en rød og en sort ledning fra PSUen.
Der vil typisk sidde et stort hvidt stik i enden af et bundt kulørt plasticspaghetti, og hvis du er heldig, er der i bundtet sorte, røde, gule og orange ledninger samt en grå, en blå en violet og en grøn ledning.
Der skal du forbinde den grønne med en sort, og så kan PSUen starte, når du sætter netledningen på de rigtige steder.
Hvis du ikke belaster femvolteren, bliver din spænding ikke 12 Volt men nærmere 11,3.
Det er spændende, om du kan få startet en 12 Volt kølekompressor uden at PSUen slår fra på grund af overbelastning. De fleste motorer bruger nemlig mange gange mærkestrømmen under opstart. Hvis det er køling med Peltier-elementer, er der intet problem.

PBP
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis