Svejsning for dummies - hvilket apparat?

Vil gerne lære at svejse lidt til hobby-brug..

Først og fremmest diverse plante-stativer til haven, så det er nok jernstænger i MINIMUM 6 mm.
Men mon ikke også man får brug for at svejse lidt tyndere materiale, plader osv..

Er der en svejse-metode, der kan bruges til det hele - både det grove og det mere fine... er det fx det man kalder MAG-svejsning?
Skal lige nævnes, jeg kun har 220V..

Jeg ved INTET om svejsning overhovedet, så hvis nogen kunne remse de forskellige svejse-metoder og fordele/ ulemper op ville det være fedt! Så kan jeg begynde at lede efter udstyr og evt. kursus.

 

Vil gerne lære at svejse lidt til hobby-brug..... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Til Je--ns.
Der hvor jeg arbejder har vi Argon tank og OXYGEN batteri. Det blandes i et blandeanlæg før det går ind til sort jern svejserne, Så der bliver tilsat  8% ilt i Argon. Det hæver temperaturen i svejsebadet. Andre bruger Argon og CO2.

Vores rustfri og aluminium  afdeling får så den rene argon ind som beskyttelsesgas.
Tak for rettelsen m.ht. elektroder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Argon/oxygen er ganske rigtigt også benyttet til "sort" stål dog mest i 95/5 blandinger , faktuelt giver det mindre røg/afdampning og det tilader en lidt højrer strøm/spænding dvs støre produktivitet og ikke minst er det lidt billigere ifht ar/co
Så alt i alt på SKrivebordet et for visse produktioner fornuftigt valg .


jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Jeg har købt en svejser i Biltema til knap et par tusind på 220v og bruger gas i tråd, det svejser udmærket til hjemmebrug. Det kan varmt anbefales . det klare både rust i biler, beslag og grov arbejde.
Hej har brug for lidt hjælp.betegnelse på mig - co2 svejtse håndtag mb 15- mb-24-mb 25-samt mb36 hvad står det for ,jeg skal bruge en ny dysestok til mit gamle Deca 416 mig svejtser nogle gange hedder det bare at de passer til svejseslange mb 24-mb-25.hvad står disse mb24 for er lidt forvirret.

J.J.Larsen
Som jeg husker er det hvor mange ampere slangen kan tåle, eks en mb15 er til max 150 ampere osv.
Du kan evt kikke her, klip eks på mb15 så kommer der også reservedele frem.​link​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Mærkelig betegnelse mb15 når vi snakker Amp.Den jeg søger har 6mm x1 gevind til dysse og i den anden ende 8x1mm indvendig højre gevind prøver for 3 gang at lægge billeder af den jeg skal bruge

J.J.Larsen
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også