Svejsning for dummies - hvilket apparat?

Vil gerne lære at svejse lidt til hobby-brug..

Først og fremmest diverse plante-stativer til haven, så det er nok jernstænger i MINIMUM 6 mm.
Men mon ikke også man får brug for at svejse lidt tyndere materiale, plader osv..

Er der en svejse-metode, der kan bruges til det hele - både det grove og det mere fine... er det fx det man kalder MAG-svejsning?
Skal lige nævnes, jeg kun har 220V..

Jeg ved INTET om svejsning overhovedet, så hvis nogen kunne remse de forskellige svejse-metoder og fordele/ ulemper op ville det være fedt! Så kan jeg begynde at lede efter udstyr og evt. kursus.

 

Vil gerne lære at svejse lidt til hobby-brug..... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge Co2 til Jobbet.. det er nemt at gå til - og nemt at lære... jeg synes elektrodesvejsning er lidt no-go.. - har selv en Migatronig 230Volts svejser.. og den er rigtig fin ( eller var - for jeg har nok kke brugt de de sidste mange år, da jeg havde købt den så jeg kunne svejse bil - og det har jeg ikke gjort siden 1998, efter jeg startede virksomhed op... :-(
Den kan måske godt være billigt til salg.. Har stået indendørs altid...
jeg holder af, at svejse med TIG.. men ikke hvis et er stål...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Co2 synes jeg er bøvlet, der skal stilles både styrke og tråd - type - hastighed og diameter. Renses dyser, sprøjtes ind i svejsespray
Til tynde plader er co2 dog god, betinget af at det er rent jern. Ellers vælges en tynd elektrode.
Forstå mig ret jegner glad for min co2, men skal man ikke bruge den n hverdag, er bøvlet med flasker for stort.
Rør tråd er No go.

Men skulle jeg vælge svejser idag, ville jeg vælge en af den store migatronic
Disse kan fungere som både co2, elektrode og tig svejsere. Og med dem stiller man blot plade tykkelse, så vælger svejseren alle indstillinger, som man kan fintune på håndtaget. Så er co2 svejsning så nemt som at sætte en elektrode i.
Men det kostern
hvis man skal indstille co2 svejser er det på noget affaldsjern.
inden man svejser på emnet. der skal bruges på noget.!
Jeg har tilegnet mig el svejser til pinde og tig i samme maskine, nemlig migatronic som også kan anvendes til mig svejsning hvis jeg køber den boks som høre til det også, det køre upåklageligt til mange formål udover det har jeg autogen,altså gas og ilt som altid har været min det foretrukne anlæg, da det kan bruges til kort og godt det hele,men det er meget dyrt i anskaffelse og kræver en god øvelse
plus en kendskab til sikkerhed ,til tyndplade, må jeg nok sige at pinde nok ikke er det bedste, især ikke når man ikke har øvelsen, så jeg anbefaler co,2 du kan godt, lave en god svejsning med pinde til tyndsvejsning, men så kræver det, at man køre med ren jævnstrøm og dem er der kun få af tilbage hvis det skal køre på el ,man kan købe nogle nye som trækkes af forbrændingsmotor de er noget af det bedste der findes, nogle nye værker som omsetter veksel til jævn, men det gør de ikke godt nok, efter min mening jeg har prøvet dem alle
du kan købe 230 v anlæg co 2 jeg har sådan et Esab værk,det vil være fint ti dine krav, til slut vil jeg sige at alt køre som en leg, når først man har øvelsen

PEK

 

Hej Uffe, jeg har rep. en del co2- svejser, du vil ikke få en 220 volt svejser der kan svejse 6mm de fleste klare max 4mm, køb evt, en pind svejser ESAB (æggeskalen) klare de fleste opgaver fås brugt til 500-900 kr

<p>&#160;mm</p>
Annonce
Hvordan vil du få "ægget"] til at køre 220 volt? De jeg har haft har kørt 2 faser, med en 32 som sikring, hvis man virkelig skal svejse.

Ja et "æg" på 220 volt, kommer der nok ikke meget power ud af.

Men en af de moderne inverter elektrodesvejsere, kan fint køre på 220 volt, da de har en meget højere virkningsgrad.

Men skærper man op, kan man jo også, svejse i tykke materialer, med en "lille" svejser.

Men vi har da vist helt tabt trådstarteren.....

du har ret, det jeg mente var opsøg et sted hvor der er 2 faser, så er æggeskalen en billig og god løsning


<p>&#160;mm</p>

Der her er mest til trådstarter og ikke til i erfarne gutter, der helt sikkert er kommet lidt videre
Trådstarter ønsker en gennemgang ! Der findes i almindelighed 4 svejse metoder når man taler om metaller.
1. MIG-MAG og Co2 svejser er alle betegnelsen for det samme, Nemlig en strømkilde, en rulle tråd der kommer ud af svejse slangen/ håndtag og en beskyttelses gas. Det kan være Co2, men er oftere en ARGON/ILT blandgas når man taler om almindelig jern. Ren Argon når det er rustfri eller aluminium. Den rulle tråd der bruges skal passe til det metal man ønsker at svejse. Lidt dyrt at komme i gang med, men meget let at lære.
2. Elektrode eller pindsvejser. Det består af en strømkilde f.eks lille ESAB transformator, eller en INVERTER Er billig at komme i gang med, der skal ikke købes flaske med beskyttelsesgas. En virkelig god allround elektrode er 53,12 den tænder og kører let.
Lille ulempe: Beskyttelses materialet sidder på elektroden, og sidder bagefter på svejse sømmet. Det skal bankes af, hvis det ikke falder af sig selv. Det bliver en vane at banke med en spids hammer på svejsningerne hver gang.
3. TIG svejsning. Det er også en strømkilde, og en beskyttelses gas. Men i håndtaget er der bare en spids, som sender strøm ned imod materialet. Det smelter så sammen (ofte uden brug af tilsætningsmaterialer) Derfor skal emnerne passe godt sammen. Er der lidt for meget afstand, (mere end 0,5 - 1 mm) kan man i den anden hård have en tynd stang som man fodrer lidt af ned i svejsningen. Lidt dyrt og svær at lære, men giver meget flotte svejsninger.
4. Ilt og gas: Her varmer man materialet op med en lille (stik)flamme, som smelter materialet sammen som ved TIG. Her kan man også have lidt tilsætningstråd i den anden hånd. Det er vist ikke metoden til blomsterstativer, men mere ved f.eks. rørsvejsninger, bilreparationer og lign.
Og husk så svejsehjelm med øjenbeskyttelse. Det gør bare nas når man har svejseøjne ( som grus i øjnene nogle timer efter svejsning) og husk også udsugning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er nu ikke Argon og ilt, man bruger til mig/mag, i "sort jern" men derimod Argon og co2, såkaldt blandgas, som har forsekllige navne alt efter hvilket selskab der levere den.

En 53' er elektrode er nu ikke det nemmeste at tænde, for en nygebynder, og mange små svejseværker kan slet ikke svejse med dem. 

Holder vi os til Esab elektroder er en 46,16 og en 43,32 langt nemmere, nemme at tænde, og nemme at svejde med.

Generelt for svejseelektroder til elektrodesvejsning, er at de skal opbevares tørt. Især de basiske elektroder som 53'erne er meget følsome.

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også