Rasturering af 16 fods træ jolle.

Hej
Jeg er blevet ejer af en gammel træ jolle på 16 fod, med indbygget 5 hp Marstal motor. Da jollen ikke har været i vandet i 2 sæsoner, er malingen begyndt at  sprække flere steder o.s.v. 

I den forbindelse vil jeg gennemrenovere jollen helt i bund. Jeg har kigget meget i dette forum, og fundet en masse forskellige løsninger, men det er svært og finde hoved og hale i, f.eks. er der nogen der mener man skal bruge linolie, ændre mener at owatrol d1 er det bedste  o.s.v. 

Så er det muligt og få en 'vejledning' til hvordan man i standsætter en jollen, hvor alt maling er fjernet og der er kun naturligt træ tilbage, som så skal behandles og males?

(Se evt. billede af båden for nogen sæsoner siden  

På forhånd tak / Best regards

Jakob Hvidt
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af hvidtj på 09 aug 2014 15:14
Hej
Jeg er blevet ejer af en gammel træ jolle på 16 fod, med indbygget 5 hp Marstal motor. Da jollen ikke har været i vandet i 2 sæsoner, er malingen begyndt at  sprække flere steder o.s.v. 

I den forbindelse vil jeg gennemrenovere jollen helt i bund. Jeg har kigget meget i dette forum, og fundet en masse forskellige løsninger, men det er svært og finde hoved og hale i, f.eks. er der nogen der mener man skal bruge linolie, ændre mener at owatrol d1 er det bedste  o.s.v. 

Så er det muligt og få en 'vejledning' til hvordan man i standsætter en jollen, hvor alt maling er fjernet og der er kun naturligt træ tilbage, som så skal behandles og males?

(Se evt. billede af båden for nogen sæsoner siden  

Jakob Hvidt
Hej Jacob.
Og velkommen her på LDS.
Jeg har selv i mange år sværget til Lindolie, men det er efter hånden så udvandet for alle de gode egenskaber der var i olien, så i dag vil jeg nok anbefale at bruge Svensk trætjære, hvis du giver træværket det og mætter det op vil du have en god bund for olie maling.
Du skal blot huske at tilsætte 5-6 dråber zegativ / tørrelse pr. l. olie og røre grundigt rundt inden brug, ellers tager det mindst 14 dage inden trætjæren er håndtør i over fladen.
Sjovt du nævner det for her er faktisk en lille håndbog om emnet:

http://ts-skib.dk/fileadmin/TS_billeder/Til%20soes/Vedligehold/Vedl.hdl%2004-02-2012%20EH.pdf

Det er en fin lille håndbog for begyndere ;-)

Jeg bruger selv af egne og andres erfaringer og det vil jeg tro de fleste herinde gør dvs. at du aldrig vil få et entydigt svar (en vejledning) men en masse forskellige svar og så må du selv vælge. Vi synes alle at vores erfaringer er de eneste rigtige... indtil vi bliver klogere;-) Alle vores erfaringer kommer fra forskellige både typer/størrelser, fra forskellige generationer, lansdele osv. osv. derfor vil du aldrig få et entydigt svar HOW EVER:

Her er der lidt fra mine erfaringer jeg holder mig kun til det absolut grundlæggende ud fra de billeder du har lagt op (en malet klinkbygget jolle).

Løs maling skrabes af og herefter efter slibes der grundigt (jævn overflade men uden at ødelægge træet). Hvis det er helt skidt kan du slibe i bund eller evt. varme malingen af (husk de fornødne sikkerheds foranstaltninger mht giftig maling). sammentidig går du bunden efter for dårligt træ sprækker utætheder osv. og her er der selvfølgeligt vidt forskellige fremgangsmåder alt efter hvad der er galt.

Herefter kan/skal der gerne gives noget imprenerring alt efter religion - linolie, trætjærre (som beskrevet af Håndværkeren) eller andet godt) jeg bruger selv dybdeintrængende linoliebasseret imp. med funkicider det lugter ikke, trænger dybt ind og tørrer forholdsvist hurtigt derudover egner det sig godt til efterfølgende behandling (det hedder trætix og er fra en lokal maling fabrik).

Nu skal der primes og her bruger du platin primer (og du primer hele bunden).

Herefter maler du fribordet gerne med oliebasseret maling men det er en smagssag hvilken maling du bruger (samme maling kan bruges indenbords over dørken)

Til sidst bruger du en kobber baseret bundmaling til langsomtgående fartøjer (der selvfølgelig overholder reglerne om afgivelse af kobber) og..... vupti så er du søklar ;-) - De fleste bundmalinger i dag kan påsmøres en uge inden søsætning meeen... jo tættere på jo bedre.

Du har sikkert flere spørgsmål og de er selvfølgelig velkomne også vedr. din marstal motor samt mere konstruktionsmessige spørgsmål. Jo mere konkret du er jo bedre svar får du.

Velkommen til lds - her er der mange venlige søfolk og kloge hoveder....;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
hold kæft hvor er det rart med gode og brugelige svar.. Tusind tak Jørgen og Anders. Er glad for at i tager så godt i mod nye bruger af dette forum.
Anders jeg kommer nok med flere spørgsmål. når jeg går i gang med renoveringen :-)

Jakob Hvidt
ADVARSEL!!!!!!
Rundt omkring i havne står der træbåde, som er opgivet efter ejeren har gjort et stort
arbejde med afrensning m.v. og så opdaget, hvad malingen skjulte.
Det kunne være dårligt træ eller måske, hvilket er ret sandsynligt efter lang tid på
land, spir som er rustet væk, et omfattende arbejde at reparere.
Nogen har så opgivet, og andre lagt glasfiber på, men det er også et stort og dyrt
job.
Nå held med projektet, for en træbåd i god stand er bare sagen.
Selv har jeg anskaffet et glasfiberskiv, men det har jeg fortrudt, for mig skal det
være træ, som jeg har haft i mere end 50 år.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Hej Jakob.

Hvordan gik det med restaureringen?
Har du fået jollen i vandet og motoren til at spinne igen??

Vi vil gerne se billeder af vidunderet.. og meget gerne video fx via link til youtube

MVH Njord

MVH Njord

Hej Njord 

Jeg har desværre ikke lige en film af båden, når den sejler. Men det skal jeg nok få lagt ud næste gang jeg skal sejle. Men her er lidt billeder af  båden efter restaurering 

Jakob Hvidt
Flot båd, der er da vist lagt rigtig mange timer i.

Altid en fornøjelse at se et så vellykket resultat, godt gået...
Ser dævlemæ godt ud, en tommel op herfra.
Det ser rigtig kønt og gedigent ud.

Og et rigtigt sødt navn.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også