Stævnrør/Skrueaksel - men hvad hedder de her?

Hejsa,

Har netop konstateret at disse gummikoblingslejedimser her er gået itu. De er sikkert fra '69.
Spørgsmålet er hvad de hedder. der er fire styks af dem og de sidder som led imellem to plader. En plade på skrueakslen og een på motoren ....

PFT
Bjørn
Hejsa, Har netop konstateret at disse... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De er nok udgået af markedet. I dag bruges Centaflex AGM, Hydradrive eller Aquadrive.
Hvis din motor kan lines ordentligt op, kan du måske bruge en alm. Centaflex M127 kobling, men så skal der måske en længere aksel til

1691
Prøv at søge på maskinsko eller vibrationsdæmper, så får du nogle hit også med billeder.

fase
Hej

Jeg ved ikke hvad koblingen hedder, men den blev brugt til Volvo Penta motorer i 60´erne og første halvdel af 70´erne, senere kom der nogle, der gik under navnet Bullflex koblinger. Men hvorom alting er, så kan der ikke købes reservedele til disse koblinger mere. En rigtig god ide er at gøre som Fabrin skriver. Du kan være heldig at finde nogle gummidæmpere der passer i stålbøssene. Dem kan du ikke undvære, da dæmperne ellers vil blive flået i stykker i løbet af kort tid.
Husk at selv om du har skiftet dæmperne, så skal du kontrollere opretningen på motor i forhold til aksel.

Mvh Finn
De finde nok ikke mere. I dag bruges Hydradrive, Aquadrive eller Centa

1691
Biltema har nogle universal motorophæng som måske kunne anvendes.
Det er lidt svært at se størrelsen på dine billeder, men det er nok dem med 10mm gevind hvis det skulle være.
Prøv evt. at kontakte den nærmeste leverandør af udstødninger til biler. Der anvendes ophæng som ligner noget der kunne bruges.
De er ikke så kraftigt udformede som dem du har, men jeg tror ikke belastningen er voldsom.

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Annonce
Nå - Så var der måske bid. http://www.bmmarine.dk skaffer dem til tirsdag.
De er Volvo forhandlere. Og det lader til at der var en volvo på i '69 da båden afgik fra værft.
Måske navnet kommer frem med fakturaen.

Tak for alle svarene indtil nu.

Biltemas Universal Gummipuder vil kunne gøre tricket. Men de er til ophæng uden svingningskraft. Der er svingningskraft på de fire puder, hvor jeg på nogle engelske tråde forstår at en metal kapsel der dækker gummiet på siden med gearkassen vil forlænge levetiden. Hvis de fire der nu er røget har holdt siden '69, er det nok meget rigtigt. Jeg er selv fra halvfjerds og regner med at være midtvejs nu. Så mon ikke de holder min tid ud.

Anyways - Jeg melder retur når jeg har modtaget gummidimserne.
Fint hvis du kan få de originale.
Jeg tror heller ikke Biltemas holder i 50 år, men til prisen så gør det nok ikke så meget

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Hrrmmmppphhh..... Jeg mener at der er skaffet nogle der kan holde. Til gengæld er de originale fra Volvo og koster 1.500,- for fire styks. Wauusss....

Igen - Tak for indspark.
Når jeg kigger på billedet af koblingen, ser det ud til at der er en stor skævhed mellem motor aksel delen og skrue akselen. Hvis det er tilfældet vil der være et ret stort slid på de gummi kugler og så skal det være de originale.

Som jeg så ofte har skrevet : Køb billigt og græd mange gange, køb kvalitet og græd en gang.
Hej.
Hvis det var en bil, ville det hedde Hardy-skiver og bruges i små størrelser på ratstammer og i større på kardanaksler. Ford har dem ihvertfald. Vil nok kræve lidt tilpasning.


mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis