Stævnrør/Skrueaksel - men hvad hedder de her?

Hejsa,

Har netop konstateret at disse gummikoblingslejedimser her er gået itu. De er sikkert fra '69.
Spørgsmålet er hvad de hedder. der er fire styks af dem og de sidder som led imellem to plader. En plade på skrueakslen og een på motoren ....

PFT
Bjørn
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Bjørn.
Og velkommen på LDS.

Hvad er det for en motor du har, det vil kunne give en ide om hvilke du skal have
Hej - Namen, det er en Solé. Men motoren er eftermonteret i 2005. Her er det oprindelige dæmper system genanvendt.
Jeg har luret mig frem til at det hedder vibrationsdæmpere eller nivileringsbolte.
Den del der sidder imod gearboks har en metalkappe uden om gummiet. Den anden ende er blot med bar bolt.

MVH
Bjørn
Tag en af dem med hen til en båd / motor forhandler, så er jeg sikker på at du får de rigtige med hjem.
Har været i tempobåde i Ishøj. De foreslog ny klemflange uden brug af de her dimser.
Men jeg er meget interesseret i hvad de hedder.
Det ligner noget flexkobling/kardanled af en art. Men 4 stk.?? Kan du præcisere, hvor de 4 stk. sidder?
Billedet kunne også være bedre. Hvilken motorstørrelse og båd har du?

1691
Annonce
Jeg prøvede lige at kigge i www.mmc.dk katalog og der står de kun benævnt som Flex kobling. De ser dog ikke lige sådan ud som dine men princippet er det samme.
Skrevet af 1691 på 08 aug 2014 07:43
Det ligner noget flexkobling/kardanled af en art. Men 4 stk.?? Kan du præcisere, hvor de 4 stk. sidder?
Billedet kunne også være bedre. Hvilken motorstørrelse og båd har du?

Det kan jeg da gøre, de sidder imellem to flanger, hvor den ene er fastgjort til motorens udgangs aksel og den anden på skrue akselen. Det bevirker at der kan installeres med en mindre nøjagtighed. Den gør det samme som hvis man havde et dobbelt kardang led, men støjer ikke som er kardangled kan gøre og fylder væsentligt mindre.
Så er jeg med. Du skal nok kontakte Korsør Propeller, da det ligner noget, de solgte for mange år siden.

1691
Det vil jeg forsøge.
Her er lidt nye billeder.
Well! Korsør propeller har heller ikke sådan nogle. Og herren jeg talte med vidste ikke hvad de hed eller hvor de kan skaffes fra.
Jeg forsøger nu en marine service mekaniker. Det kan jo være at jeg har mere held der.
ahh... billederne skulle lige til indlægget.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis