Garagegulv - 1 skridt frem 3 tilbage

Hejsa,

Vi købte hus med etableret 50m2 støbt garagegulv med 20-30mm kantisolering (flamingo stak op)
Der skal efter sigende være 300mm flamingo + lega under ca. 15cm beton
Gulvet var fint, tørt og brugbart men ujævnt

Jeg er uerfaring mht. gulv, beton og kantisolering og forhørte mig og handlede i et byggemarked

Jeg ønskede et væg-væg epoxy gulv
Jeg fjernede de øverste 3cm flamingo i kantisoleringen
Jeg spartlede ud i bunden af kantisoleringen med almindelig vægpuds
Ovenpå det gamle 50m2 betongulv lagde jeg 20mm nyt betongulv af mærket LIP 228 for jævn overflade
Lod gulvet tørre 1-2 uger i ca. 25 grader (kan ikke huske nøjagtigt hvor lang tid)
Testede ikke med på-tapet plastpose i 24 timer for fugt
Herefter 1 lag epoxy sikafloor 156 primer
Herefter 2 tygge lag epoxy sikafloor 264
Herefter 1 lag klar sikafloor 169
Samlet epoxy lag ca. 2-4mm
Så fint ud i mange måneder

1 år efter

Der er nu kommet et 2 meter langt område med fugtbuler under epoxy gulvet (epoxy er 2-4mm tykt) langs den ene mur ud mod haven
Slog hul i en fugtbule og der kom fugt/vanddråber ud
Har fjernet epoxy de steder og der er fugtigt eller decideret vanddråber under
Midt på gulvet ser det ud til der er tørt under epoxy

Min konklusion...
Gulvet har enten ikke været tørt ved epoxy påføring
ELLER min fjernelse af øverste 3cm kantisolering gør gulvet ikke kan ånde

Tænkt løsning 1
Alt epoxy skal af
Skæring fri til kanthuller igen
Stor vinkelsliber, 2 riller, en rille ved mur, en rille 30mm ud mod gulv
Banke de 30mm kant fri manuelt med hammer/mejsel ned til flamingoen igen
Affugtningsmaskine og måling heraf inden nyt gulv lægges
Lægge fliser istedet for epoxy (ikke mere epoxy)

Tænkt løsning 2
Fjerne epoxy hvor der er kommet fugtbuler
Fjernelse hen til tørt gulv
Affugtningsmaskine og måling heraf inden ny epoxy
Lægge nyt epoxy på det fjernede område

Hvad siger de erfarne?
Hvor risikofyldt er det at udfylde de øverste 3cm kantisolering med beton?

Gode råd modtages

På forhånd tak
Hejsa, Vi købte hus med etableret 50m2 støbt... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gulv isolering laves forkert ved at pladerne ikke stødes ordenligt sammen. De skal ligge fuldstændig tætte op mod hinanden. Fugten fra et ikke fuldstændig afhærdet gulv vil ikke kunne ses med det samme. Det vil tage tid for fugten at skabe en større og større skade. Derfor jeg tror det er gået for hurtigt. Det er lige som en fugtskade i et murerværk. Det starte med en lille skade og så vil den blive større hvis man ikke gør noget ved det. Der kan gå nogen år.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Undskyld min uvidenhed, men forstår det stadig ikke helt...
Det du siger er, at hvis ikke pladerne ligger tæt nok, så trænger der fugt ned i sprækkerne... Og hvad sker der så?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Gulv ligger ca. 20cm lavere end terræn/haven udenfor i den ende der er kommet fugt. Resten ligger i terræn.
Men jeg har svært ved at se der pludselig skulle komme fugt op og jeg tror underlag er lavet fornuftigt som resten af huset
Jeg tror mere på at det måske ikke har været ordentlig tørt fra min side og så har løftet epoxien efter de ca. 12 mdr.
Det er som sagt tykt lag på op til 5mm epoxy nogle steder - hvis det havde været tyndt lang så havde epoxien boblet af hurtigt i tyndt lag
Hvis et "ikke-udtørret" nylagt betongulv kan arbejde fugt ud fra sig i ca. 12 mdr. så tror jeg det er fejlen - men jeg vil være sikker inden jeg går videre

Der er ingen vandrør under gulv

Det er ikke vandholdig epoxy

Det er fordi jeg snakker om to forskellige ting.
1. opstigningen af fugt.
2. ikke ordenlig afhærdet beton

1. Hvis gulvisoleringen laves forkert ved at pladerne ikke stødes ordenligt sammen. (De skal ligge fuldstændig tætte op mod hinanden.)
Så kan grundfugten stige op i betonoverfladen. Men jeg tror ikke det er det der er tilfældet.

2. Fugten fra et ikke fuldstændig afhærdet gulv vil ikke kunne ses med det samme. Det vil tage tid for fugten at skabe en større skade. Derfor at jeg tror det er gået for hurtigt. Det er lige som en fugtskade i et murerværk. Det starte med en lille skade og så vil den blive større hvis man ikke gør noget ved det. Der kan gå nogen år.

Hentet fra byg-erfa:
"Det kan tage lang tid, før der er opnået ligevægtstilstand i et materiale. I konstruktioner med store tværsnit kan det tage måneder – op til år – inden der er opnået ligevægtstilstand, fx efter udtørring af byggefugt.
Bemærk, at det er den relative fugtighed i porerne i murværk/beton (ikke det absolutte fugtindhold), som afgør om fx træ og fugtfølsomme gulvbelægninger vil skades."

kluh.
Når nu du fortæller at fugten er henne hvor dit terræn er højre end dit terrændæk så vil jeg nok også tage den foranstaltning med.
Kantisoleringen sætter man ikke for at stoppe fugt, men for er stoppe linjetabet/kuldebro. hvor gammel var det nye betongulv da i flyttede ind?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
betongulvet var ca. 10 år gammelt da vi flyttede ind
ingen fugt synligt
Jeg kan se at jeg også har en tallerken størrelse fugtbuler i den anden ende af garagen ved porten ud til indkørsel som er i niveau
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det lyder lidt utroligt hvis de har lagt 30 cm isolering, den gang da kravet var 22 cm.
hm så kan det jo skyldes en del.
f.eks:
mangel på fugtspærre mellem fundament og murværk.
At fugtspærren ligger for højt i murværket så den ligger i niveau med betongulvet eller højre.
Manglende fugtspærre imellem fundament og terrænet
opbygningen af gulvet ikke er oplyst korrekt.



Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det kan nemt være at der ikke er 30cm flamingo men måske 15cm eller de 22cm. Jeg husker det ikke så tydeligt (fik det oplyst mundligt for 4 år siden), hvad der var hvad af flamingo, leka og beton mv.

Ville der ikke have været fugt på betongulvet længe inden hvis fugtspærre havde været problemet?
Det er ikke ophobet fugt fra udtørringen af betonlaget, nu må i holde op...

Der kommer noget fugt et eller andet sted fra som laver ballade, jeg kan simpelthen ikke tro andet.
Det i siger er med andre ord at der skal gå 12 måneder fra gulvet er støbt til det bliver epoxybehandlet, eller?

Vi udfører aldrig selv epoxybehandlinger i forbindelse med vores entrepriser, det udfører VESLA gulvteknik for os.
Men alle de industrigulve vi har fået behandlet af VESLA er naturligvis blevet afleveret færdig ved byggeriets aflevering, blot har VESLA konstateret at fugtigheden i gulvet har været inden for normerne og det har jeg da endnu haft til gode at opleve at det ikke har kunnet blive i løbet af byggeriets opførelse - og der er aldrig gået 12 måneder fra støbning af gulv til påføring af epoxy.



www.malermester-hansen.dk
Jeg har ikke sagt at der skal gå 12 måneder før man kan behandle det? Jeg siger at hvis man behandler det for hurtigt før det når at hærde. Så når fugten ikke ud af konstruktionen inden den bliver forsejlet inde. og så kan der gå 12 måneder eller længere før men egenligt realt kan se skaden.

Hvilken epoxy produkt har du brugt til gulvet?
Er der skader på dine tagrender eller nedløb, sandfangsbrønd?
og er de placeret hvor fugten er kommet?



Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Epoxy
1 lag epoxy sikafloor 156 primer
2 tygge lag epoxy sikafloor 264
1 lag klar sikafloor 169

Ingen skader på tagrender eller nedløb mv.
Fugten er langs mur ud mod have
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også