Garagegulv - 1 skridt frem 3 tilbage

Hejsa,

Vi købte hus med etableret 50m2 støbt garagegulv med 20-30mm kantisolering (flamingo stak op)
Der skal efter sigende være 300mm flamingo + lega under ca. 15cm beton
Gulvet var fint, tørt og brugbart men ujævnt

Jeg er uerfaring mht. gulv, beton og kantisolering og forhørte mig og handlede i et byggemarked

Jeg ønskede et væg-væg epoxy gulv
Jeg fjernede de øverste 3cm flamingo i kantisoleringen
Jeg spartlede ud i bunden af kantisoleringen med almindelig vægpuds
Ovenpå det gamle 50m2 betongulv lagde jeg 20mm nyt betongulv af mærket LIP 228 for jævn overflade
Lod gulvet tørre 1-2 uger i ca. 25 grader (kan ikke huske nøjagtigt hvor lang tid)
Testede ikke med på-tapet plastpose i 24 timer for fugt
Herefter 1 lag epoxy sikafloor 156 primer
Herefter 2 tygge lag epoxy sikafloor 264
Herefter 1 lag klar sikafloor 169
Samlet epoxy lag ca. 2-4mm
Så fint ud i mange måneder

1 år efter

Der er nu kommet et 2 meter langt område med fugtbuler under epoxy gulvet (epoxy er 2-4mm tykt) langs den ene mur ud mod haven
Slog hul i en fugtbule og der kom fugt/vanddråber ud
Har fjernet epoxy de steder og der er fugtigt eller decideret vanddråber under
Midt på gulvet ser det ud til der er tørt under epoxy

Min konklusion...
Gulvet har enten ikke været tørt ved epoxy påføring
ELLER min fjernelse af øverste 3cm kantisolering gør gulvet ikke kan ånde

Tænkt løsning 1
Alt epoxy skal af
Skæring fri til kanthuller igen
Stor vinkelsliber, 2 riller, en rille ved mur, en rille 30mm ud mod gulv
Banke de 30mm kant fri manuelt med hammer/mejsel ned til flamingoen igen
Affugtningsmaskine og måling heraf inden nyt gulv lægges
Lægge fliser istedet for epoxy (ikke mere epoxy)

Tænkt løsning 2
Fjerne epoxy hvor der er kommet fugtbuler
Fjernelse hen til tørt gulv
Affugtningsmaskine og måling heraf inden ny epoxy
Lægge nyt epoxy på det fjernede område

Hvad siger de erfarne?
Hvor risikofyldt er det at udfylde de øverste 3cm kantisolering med beton?

Gode råd modtages

På forhånd tak
Hejsa, Vi købte hus med etableret 50m2 støbt... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvis det er 2 komponent, har du så blandet epoxyen korrekt? altså blandingsforhold og så grundig sammenrøring...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, der er helt styr på epoxyen, blandingen mv.

Det er værd at bemærke at der er brugt LIP 228 - altså det beton/cement som anvendes ude/inde når fugt nedefra skal holdes væk fra overfladen/gulvet. Man må gå ud fra at det kan det...

Altså konklusion hælder øjensynlig til at tørretiden på betonen har været alt alt for kort som "den studerende bygningskontruktør" har forklaret og udpenslet

Jeg har nu pillet et stort areal af og der er hvide kalk aflejringer hvor der før var epoxybuler - ellers ser det tørt ud når det er blottet
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der kommer lige en ny tanke ind i spillet her. Der er lagt 20mm lip 228 på, men er blandingsforholdet overholdt her? Vi er tit ude for at folk selv har været i gang og har fået beskeden "giv den lige en halv liter vand mere, så flyder den bedre" det resulterer i at gipsen i produktet kommer om til overfladen og umuliggør videre vedhæftning. Feks fliser eller maling

Tænker den tanke, da du kan slå det af i så store flager.

Muligvis en kombi med det højere terræn

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Set kunne også være grundvandet der har stået højt i en periode, så er det lige meget hvor meget flamingo der ligger under betonen

Opdatering

Nu er der jo faldet godt med vand de sidste dage og det er tydeligt at se det er vand nedefra som kommer op.
Gulvet har været blottet siden jeg pillede epoxien af og nu er der kommet mørk farve og skjolder på betonen som har været fritlagt længe. Prøvede at pille lidt mere af ude til venstre og bare endnu mere vådt under neden. Æv

Kan det skyldes gulvet ikke kan ånde rundt langs væggen nu hvor jeg har lagt et slidlag i højden på 2-3cm helt ud til væggen - før var der et flamingo stykke på 2cm i bredden hele vejen rundt langs væggen ???

Inden jeg lagde slidlag og epoxy brugte jeg værkstedet i et par år og jeg kan ikke huske der på noget tidspunkt var fugtigt på betongulvet overhovedet... 

Hvad stiller man op??

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis der er 300mm eps + leca bør det ikke være så fugtigt!

Er der varme eller vandrør i/under gulvet?

Jeg ville prøve at lave en boreprøve eller et opbrud i et mindre punkt for at se om konstruktionen er som anført.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Har du mulighed for at tage et billede udvendig fra?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
hvis soklens overkant er under jprdniveau er den grulig gal. Du skriver, at gulvet er under niveau og du har fjernet randisolering ned i cm dybde under betontop, før du rettede af med selvnivelerende. Mon ikke det er her, fugten kommer ind?

 

Soklen er over jordniveau

Garagegulv er 10cm under jordniveau

Før var der 2cm bred flamingo kant rundt som ligger i en ukendt dybde (altså 2cm bred flamingoplader som er lagt på højkant langs væg)

Jeg har fjernet de øverste ca. 3-4 cm i højden af flamingoen og kørt selvnivelerende beton ned i revnen (som er ca. 2 cm tyk jf. tykkelsen på flamingopladden). Det er gjort hele vejen rundt så selvnivelerende gulv går helt til væg.

Tagrenden til venstre går i rør i jorden mod venstre til samlet afløb. Der ligger dræn i to dybder rundt om hus, men mig bekendt ikke rundt om denne garagebygning.

 

 

 

Hvad siger panelet ud fra billederne?

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også