Ny varmeveksler på fjernvarme med høj afgangstemperatur

For nogen tid siden fik vi helt ny Wavin varmeveksler samt udskiftning af lidt rør. Vi har fjernvarme i huset og så fik vi for nogen tid siden et spabad, hvor der ikke har været problemer med at fylde det med varmt vand, før nu.
Der sidder en digital måler ved varmeveksleren og fremløbstemperaturen ligger omkring de +60 grader, men returen ligger helt oppe på 50+ grader. Dvs vi bruger ca 10 grader af de varme vand og smider resten ud?
I vores gamle system mener jeg temperaturen normalt lå under 30 grader, men det har da ændret sig nu, så der må vel være et problem med det ?
Skal afgangstemperaturen ikke altid være så lav som muligt?
Sådan en veksler, tager den kun vand ind og smider det ud, når der er forbrug eller hvordan fungerer det?
Har kontaktet firmaet der har sat det op, men der er ikke sket det helt vilde endnu?
Som det sidste, så er det vel også mange ekstra penge Kwh man smider ud til ingenting eller er det også kun når der er forbrug på ledningen at vi betaler fjernvarmen/forbrugsvandet?
På forhånd tak 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at varmeveksleren er forbundet rigtigt. De temperaturer, du opgiver, tyder på at veksleren ikke er forbundet rigtigt. Returtemperaturen bør altid være så lav som muligt. Veksleren er forsynet med en termostat, som måler fremløbstemperaturen på sekundærsiden (den side hvor dit centralvarmeanlæg er koblet på, og lukker for fremløbet på primærsiden (hvor din fjernvarme er koblet på. Din veksler åbner (eller rettere termostaten) åbner kun for gennemstrømning, når der er brug for varme.
Du bør naturligvis rette henvendelse til firmaet, som har installeret veksleren og bede dem rette en evt. fejl omgående.
Hvis din afregning er baseret på forbrug, betaler du kun for antal m³* temperaturforskel, men nogle fjernvarmeværker har en straffeafgift, hvis afkølingen er for lav.





fase
Tak for det hurtige svar. Ja om det er forbundet korrekt er et godt spørgsmål. Afgangsrøret er ihvertfald meget varmt så den temperatur der smides ud er alt for høj. Kan den temperatur svinge for har også set nogle gange den er omkring 41 grader og nogle gange helt op på 57? Selv om jeg skulle bruge varmt vand så burde min retur temperatur vel stadigvæk være lav?
Når du skriver at returtemperaturen svinger fra 41°C til 57°C kunne det tyde på, at din reguleringsventil ikke lukker helt tæt, når der intet forbrug er. Har du en mulighed for at lukke for forbruget på sekundær siden af varmeveksleren? Hvis du har det, kan du prøve at se på din måler om der er gennemstrømning. Hvis der er gennemstrømning, tyder det på at din termostat ikke lukker helt tæt, og så får du en høj returtemperatur.
Ret beset burde din installatør have kontrolleret dette inden han/hun forlod dig.

fase
Er reguleringsventilen den med tal på, fra 1-5 tror jeg det er og den står pt på 3? Har prøvet at skrue op og ned for den uden held.
Mht at lukke på sekundær siden, mener du så på fjernvarmesiden, der går videre fra varmeveksleren og ind til forbrug eller?
Skrevet af klavil på 01 aug 2014 16:06
Er reguleringsventilen den med tal på, fra 1-5 tror jeg det er og den står pt på 3? Har prøvet at skrue op og ned for den uden held.
Mht at lukke på sekundær siden, mener du så på fjernvarmesiden, der går videre fra varmeveksleren og ind til forbrug eller?

Ja reguleringventilen er den med en skala fra 1 til 5, den er sandsynligvis grå med skriften Danfoss type AVTB.

Med sekundærsiden mener jeg den side på veksleren, der går ind til forbrugssiden, den side hvor radiatorerne er koblet på. Du bør også undersøge varmtvandssiden for at se, om det er der, fejlen ligger. Men kun en ting ad gangen.

fase
Annonce
Så er der sket lidt siden sidst.
Hele danfoss enheden blev skiftet. DEt viste sig stadigvæk ikke at fungere optimalt. Wavin mente at den skulle stilles længere ned end de 3 men det blev stadig ikke optimalt. Det viste sig at være en ny gulvvarmeenhed som efter systemet havde en kontraventil der ikke lukkede helt i. Så burde alt jo være klaret.
Jeg har så her de sidste par dage kontrolleret temperaturerne på frem og retur og ved ikke helt hvordan det skal fungere.
Sidst jeg kiggede var differencen på lidt over 4 grader. Frem var ca 46 og retur lidt over de 40 grader. Hvis jeg så åbner for den varme hane, så ændres de med det samme. Frem ryger op på ca 56 grader og returen på 27-29 grader. Hvordan fungerer det egentlig?
Skulle returtemperaturen ikke altid være lav hvis der ikke er noget forbrug nogen steder? Alt er lukket i huset der har noget med fjernvarmen at gøre?
Jeg har så her de sidste par dage kontrolleret temperaturerne på frem og retur og ved ikke helt hvordan det skal fungere.
Sidst jeg kiggede var differencen på lidt over 4 grader. Frem var ca 46 og retur lidt over de 40 grader. Hvis jeg så åbner for den varme hane, så ændres de med det samme. Frem ryger op på ca 56 grader og returen på 27-29 grader. Hvordan fungerer det egentlig?
Skulle returtemperaturen ikke altid være lav hvis der ikke er noget forbrug nogen steder? Alt er lukket i huset der har noget med fjernvarmen at gøre?

Når du skriver at fremløbstemperaturen ryger op på 56 °C og returtemperaturen går ned på 27 - 29 °C tyder det på, at du har en gennemstrømningsvandvarmer. Kan du se på din måler, hvor mange l/h, der strømmer gennem systemet, når du ikke bruger varmt vand? Har du en mulighed for at lukke en ventil på primærsiden af varmeveksleren til centralvarmen? Hvis du kan lukke for gennemstrømningen på primærsiden af varmeveksleren til centralvarmen burde gennemstrømningen falde til nær nul. når der ikke bruges varmt vand. Hvad er typen på din fjernvarmeunit?
En indstilling på 3 giver en temp. på sekundærsiden på ca. 50- 60 °C på sekundærsiden.
returtemperaturen behøver ikke at være lav, når der intet forbrug er, af den simple grund, at bare der løber en lille smule vand igennem systemet vil frem- og returtemperaturen være næsten ens, hvilket din afkøling på 4 °C tyder på. For at kunne bedømme det mere præcis kræver det kendskab til sammenhængende værdier for temperaturer og flow.

fase
Den hedder Wavin BBV-TD mener jeg det er . den ligner meget denne her : http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Vekslere-Wavin--Wavin-TIGRIS-1-2-3-modulunit-type-BVV-TD-344057.html

Det er sådan en varmemåler som denne her der sidder der Multical 602 http://userguides.kamstrup.com/frontend.php?id=26&lang=DA

Har lige aflæst igen. Den kan vise flowet L/h og den lå lige nu mellem 0-7. Når jeg åbnede den varme hane steg den til mellem 550 -650 l/h. Temperaturen ind steg til 57 grader og returen blev omkring 31 grader. Håber det siger dig noget. og igen tk for hjælpen med det her
Det virker som om du har direkte fjernvarme og en varmeveksler til det varme vand.
Ud fra beskrivelsen af din varmeveksler ser det ud til, at den lader lidt vand løbe igennem fra frem- til returløb, for at stikledningen ikke skal blive kold. Det indikeres af, at du har et flow på nogle få l/h, når du ikke bruger det varme vand. At din varmeveksler virker som den skal, viser dine tal for temp. og flow også. Jeg synes ikke, der er nogen fejl på anlægget, men prøv at iagttage temperaturerne nå fyringssæsonen starter.

fase
Hvis jeg lukker hanerne for frem og retur til mine fjernvarmeenheder (radiatorer, gulvvarme) så er flowet 0, så ved ikke helt om der er en bypass ventil?
Nu når der begynder at blive brug for varme, skal temperaturerne så være længere fra hinanden eller hvad mener du?
Tak for hjælpen her. Det er skønt at snakke med nogen man kan mærke har forstand på det god weekend
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis