Dynastarter og generator til en dummy

Jeg har kastet mig over at renovere en gammel træbåd. Det er gået rigtigt fint og den er blevet ret flot. Jeg må dog indrømme at når det kommer til el-systemet går jeg helt i stå. Det er i hvert fald ikke noget jeg kan se og læse mig ud af.

Jeg har fået lys, lamper og instrumenter til at virke, men jeg er helt gået i stå på at få dynamoen i dynastarteren og generatoren til at lade. Jeg har forsøgt at læse mig til det, men løber hurtigt ind i tale om DF, D+ og diverse relæer og her står jeg af. Jeg kan ikke se mig til hvad der er hvad og det eneste relæ der var på båden er sikringerne. Jeg har heller ikke en ladelampe eller en tænding (altså der hvor man drejer en nøgle)

Så jeg har brug for at vide hvilken ledning jeg skal sætte på hvor og om jeg skal have noget ekstra.
På "dyna" billedet kan man se dynastarteren med de ledige stik. Jeg har kun en + på og stel. På  "dyna og gen" billedet kan man se stikket på generatoren (hvor jeg har et diagram over stikkene) og + ledningen der lige nu hænger og dingler, men som jeg tænker skal forbinde + på generatoren og dynastartoren.

Er der nogen der kan hjælpe med at på puslespillet lagt?

Dyna:


Dyna og gen:


Venlig hilsen Anders

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af lynæs på 25 jul 2014 00:01
Hej.
Efter dine billeder at dømme, så skal " dynastarteren " kun starte, ladning overlades til generatoren, måske fordi det specielle relæ til en dynastarter var defekt og et nyt ret dyrt, og der er så monteret et alm. relæ til start alene.
Det er min teori ud fra billederne. I så fald skal de betragtes som 2 forskellige enheder
som ikke hænger sammen.
Det viste startrelæ skal ha fast + på den ene og forbindes til dyna på den anden. Den lille
Ledning skal være + fra startnøglen, altså relæet skal sluttes, når den aktiveres.
Du kan jo prøve med en prøvelampe i stedet dynaen, for at se om relæet virker.
Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg ikke, det er en dyna, men en tilvirket alm. Starter.




Erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det dunhar der, er en Alm starter og en vekselstrøm generator.
På start relæet skal du ha monteret en fast plus og en forbindelse ned til startere, på de 2 store med møtrikker. Den sidste lille terminal, skal monteres til en kontakt, forbundet til m batteri plus, på den anden side.

Generatoren har følgende tilslutninger
B+
D
og evt. En stel

B+ går til batteriets plus
D går til din lade lampe

Din lade lampe skal være en 5 eller 10watt pære. På den ene side af pæren forbinder du D, på den anden side sætter du en kontakt og tilslutter du til batteri plus
Det forklarer jo en hel del at det ikke er en dynastarter. Jeg har kun sælgers ord for det, men han viste ikke meget om det.

Jeg kan godt starte båden, så der er vel ingen grund til at pille ved starteren?

Jeg er ikke helt er med på er hvilken kontakt det skal være? Skal ved bare være en alm. kontakt, som dem jeg bruger til lys og lanterner? Og lader den så ikke, hvis den er slukket?
B+ er jeg med på, stel får generatoren bare gennem monteringen på motoren - skal den evt. også have på et af stikkene?

Jeg har fra en forhandler fået følgende betegnelser på mine stik:
IG = Tænding
L = Ladekontrollampe
FR/C = Computer
E = Masse = + = D

Så det må være det stik han kalder E/D, men hvad er L så til? 

 

 

Venlig hilsen Anders

Hvad mærke er xin generator? Den er ikke helt som de almindeligvis er.
Men jeg ville prøve sådan her
IG = 12 volt igennem en kontakt, vippekontakt eller tændingslås
L = lade lampe 10 watts, fra lampen skal den på stel
E = batteri plus, denne kan blot sættes på dit stsrtrelæ, altså den side der kommer fra batteriet. Husk at brug en kraftig ledning.

Din generator er beregnet til at Være computer styret, men jeg vil tro den kan fungere sådan.

Normalt vis skal generatoren kun bruge din kontakt i 5 sekunder, for at magnetiserer sig selv, herefter kan den slukkes, hvordan din generator gør ved jeg ikke.

Du kan måle spændingen på batteriet når den lader, er den omkring 13,5 - 14 volt, lader den.

Og hvis stsrteren virker så lad den være
Det lyder fornuftigt - det vil jeg prøve. Og ja den sorte er + og er forbundet til bat med en kraftig ledning. Jeg vil lade E være uden ledning.

Venlig hilsen Anders

Jep det lyder fornuftig, den lille E er formentlig til evt. Styring af skillerelæ
Forresten lade lampen forbindes med det ene ben efter din tændings kontakt altså den samme der forbinder IG og det andet ben på L

Lige en rettelse der slog mig
ahh - godt du kom i tanke om det :-)

Venlig hilsen Anders

Kan sådan en her bruges som ladelampe?

http://www.thansen.dk/bil/autoreservedele/universaldele/paerer-og-lygter/tilbehor-og-relae/w5w-t10-stik-med-ledning/n1200297316/pn-420720204/

Venlig hilsen Anders

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis