Dynastarter og generator til en dummy

Jeg har kastet mig over at renovere en gammel træbåd. Det er gået rigtigt fint og den er blevet ret flot. Jeg må dog indrømme at når det kommer til el-systemet går jeg helt i stå. Det er i hvert fald ikke noget jeg kan se og læse mig ud af.

Jeg har fået lys, lamper og instrumenter til at virke, men jeg er helt gået i stå på at få dynamoen i dynastarteren og generatoren til at lade. Jeg har forsøgt at læse mig til det, men løber hurtigt ind i tale om DF, D+ og diverse relæer og her står jeg af. Jeg kan ikke se mig til hvad der er hvad og det eneste relæ der var på båden er sikringerne. Jeg har heller ikke en ladelampe eller en tænding (altså der hvor man drejer en nøgle)

Så jeg har brug for at vide hvilken ledning jeg skal sætte på hvor og om jeg skal have noget ekstra.
På "dyna" billedet kan man se dynastarteren med de ledige stik. Jeg har kun en + på og stel. På  "dyna og gen" billedet kan man se stikket på generatoren (hvor jeg har et diagram over stikkene) og + ledningen der lige nu hænger og dingler, men som jeg tænker skal forbinde + på generatoren og dynastartoren.

Er der nogen der kan hjælpe med at på puslespillet lagt?

Dyna:


Dyna og gen:


Venlig hilsen Anders

Jeg har kastet mig over at renovere en gammel... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nå jeg var forbi en autoelektriker. Den generator SKAL have en computer før den lader. Der var noget med at spolerne vender begge veje. Anyway, så havde han en ny gammel stående på lageret, som jeg kunne købe for en slik. Jeg kunne, med alt den hjælp jeg har fået her, selv regne ud hvordan den skal forbindes og kan genbruge ledninger og bolte - så alt arbejdet har ikke været spildt.

Stor tak til dig, subwoof!

Over and out

Venlig hilsen Anders

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis