El og vand i haven

Hej 
Jeg står for at skulle trække el og vand i min have til en sauna i bunden af haven. El-delen er der sådan set styr på, men jeg kunne godt tænke mig at trække en permanent vandslange i samme rende som el-kablet skal ligge i. Jeg har tænkt mig at bruge et PEM rør (PEM-RØR TN10 100M - 25X1,8MM) og vandet er ikke til drikkevand. Der er istedet tale om en permanent forlænger, hvor begge ender af slangen stikker op af jorden og så er tanken at tilslutte en have slange i den ene ende.

Det vil give bedst mening at grave ned i 90 cm da jeg gerne vil bruge slangen om vinteren, men det åbenlyse problem er at de to ender (hvor vandet kommer ind og ud) jo stikker op over jorden og dermed vil fryse til is om vinteren. 
En mulighed er at tømme slangen for vand efter brug, men hvordan gør jeg det med en nedgravet slange.. skal jeg sætte en kompressor til eller kan simplere metoder gøre det?

En anden mulighed er at lægge slangen i 35 cm og så tømme vandet af hver gang...

Må el-kabler (det bliver et 5 x 2,5 kabel) overhovedet ligge ved siden af vandkabler?

Håber nogen af jer kan bidrage lidt her..
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så må du jo lave en tilslutnings brønd i hver ende af slangen, selv om jeg ikke lige kan se formålet med at røret ikke er tilsluttet i hver ende. Hvis du lægger vandrøret ned i 90 cm dybde kan du jo lægge elkablet i 60 cm. dybde, husk at anbringe afmærknings bånd 20 cm. over elkabel.
Elkablet og vandrør må gerne ligge i samme rende og i samme dybde. Når kablet ligger i 90 cm. dybde behøver du kun markeringsbånd 10 cm. over det.Duskriver, at du vil lægge 5*2,5 kvd. Hvor langt er der til saunaen? Jeg tænker på belastning og spændingsfald. Vandet kan du blæse ud med en kompressor.

fase
Tak for svarene..
Elektrikerne havde samme bekymring da ledningen skal være 100 meter lang. Der er tale om belastning på 9kw og 400v. Derfor sættes han en sikringsgruppe op hvor kablet kommer op af jorden - også fordi der også skal være noget lys.

Jørgen, vandledningen skal fungere som en erstatning for en vandslange, der ville ligge på jorden, og forløbet går desværre ikke i nærheden af vand fra huset, så hvis jeg ikke skal komplicere tingene voldsomt kan jeg ikke bruge det som andet end en permanent forlængerslange der er skjult - primært til vandingsformål og for at hælde vand i et udendørs kar.. Og nu hvor jeg alligevel skal lægge et elkabel ned kan jeg lige så godt smide en vandslange med ned... Giver det mening?
Frostfrit dybde er 120cm og selv i den dybde kan vandet fryse i finbulvintere , du behøver ikke at tømme hele slangen for vand , bare være sikker på at de 2 lodrette stykker slange er tømt for vand

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hej Svend
Hvordan tømmer jeg kun de lodrette dele?
Og hvordan tilslutter jeg en kompressor til et pem rør? (jeg har ikke en kompressor, og håbede lidt der var andre måder, for det er lidt voldsomt at anskaffe en kompressor KUN for at blæse vand ud af en slange et par gange om året)
Annonce
Jeg har regnet lidt på spændingsfaldet. Det vil blive alt for stort med et tværsnit på 2,5 mm². Du skal op i min. 4 mm². Du skriver, at han sætter en sikringsgruppe op, hvor kablet kommer op af jorden. Hvad gør han så, hvor kablet går ned i jorden, altså begyndelsespunktet? Der skal også oprettes en ny gruppe, som skal være forsikret med min. 20 A.
For at tømme vandrøret kan du i princippet sætte en trevejsventil ved udgangspunktet og så blæse vandet ud med em cykelpumpe.

fase
Husk lige at der på tregangs ventilen, der hvor du vil pumpe luft ind. Skal der sidder en cykel ventil, slagt en cykel slange så har du en fin ventil. Ellers vil vandet bare stå og køre frem og tilbage når du forsøger at pumpe luft der ned.
Hej S. Fabrin
Der sidder også en sikringsgruppe til stærkstrøm ved startstedet.. Mener der er 10, 16 og 25a til rådighed..
Elektrikeren jeg havde ude virkede ret sikker i sin sag om at jeg skulle bruge 5x2,5..
Skrevet af RasmusFynbo på 25 jul 2014 10:37
Hej S. Fabrin
Der sidder også en sikringsgruppe til stærkstrøm ved startstedet.. Mener der er 10, 16 og 25a til rådighed..
Elektrikeren jeg havde ude virkede ret sikker i sin sag om at jeg skulle bruge 5x2,5..

Hej Rasmus.

Det er selvfølgelig din beslutning sammen med elektrikeren, om du vil bruge 2,5 eller 4 mm² kabel. Hvis du vil prøve om 2,5 mm² er nok, kan du jo tage og tilslutte de 9 KW til en rulle 2,5 mm² og så måle spændingen ved ovnen. Det er alligevel træls at have gravet 100 m. kabel ned for så at finde ud af, at det skulle have været et nummer større. Prøv at spørge elektrikeren om han har lavet spændingsfaldsberegning på belastningen, hvis ikke så bør han gøre det. Jeg har beregnet spændingsfaldet til ca. 8 %, det er det dobbelte af, hvad der anbefales, men afgørelsen er naturligvis din.

fase
Hmm, nu bliver jeg lidt nervøs, for som du siger, er det nederen at grave det forkert kabel ned.. Jeg tænker han lavede et "skøn" og ikke en beregning. Priserne er dog så markant dyrer på de større kabler (så vidt jeg kan se, og jeg har faktisk ikke lige kunnet finde et 5x4 kabel - måske du har et link?), at det virkelig er til at værke.. Det ser ud til at være mindst 5 gange så dyrt..
Nu siger du jo, at det er min afgørelse, men hvad er betydningen af spændingsfaldet? Betyder det at jeg kommer til at bruge for meget strøm (fordi en del ryger i spændingsfaldet) eller at min ovn i den anden ende i værste fald ikke vil virke? Det er jo langt mere alvorligt..

Jeg har set på specifikationerne på ovnen, men kan ikke se meget andet end at den bruger 400v og har et output på 9kw.
Det er den der hedder PC90 i tabellen. http://www.harvia.fi/content/en/44/5653/Cilindro%2C%20Cilindro%20H%20and%20Cilindro%20F.html
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis