Klinkker i entre og vådrum

Vi har for 7 måneder siden, fået lagt nye gulvklinkker i entre og badeværelse. Men fugerne mellem klinkkerne i entreen er meget porøse, dvs man stille og roligt kan kradse fugen væk, andre steder er den gået løs af sig selv. Nogle steder kan man høre klinkkerne virker hule, hvis man banker på dem. Ude i badeværelset er det samme problem og der er heller ikke udført en såkaldt vådrums fuge inde i brusekabinen langs gulvet og ved afløbet i midten. Der er heller ikke udført en silicone fuge langs badeværelse gulv og væg. Muren siger det ikke kan være anderledes. Skal vi gå til byggaranti med sagen. Ville gerne lige høre om der er nogle herinde som kan give en forklaring på hvordan det skal være .
Venligst Rico
Vi har for 7 måneder siden, fået lagt nye... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er for mig spændende at følge alle de indslag der er her i tråden :-). Jeg må jo selvfølgelig gå videre med mit forehavende. Jeg må konstatere der er visse ting der ikke er opfyldt i mit tilfælde. Fugen der er hele vejen rundt i badeværelse, samt i bruse område, revner og smuldre væk, således der er mulighed for at fugt trænger ned i selve underlaget. Og så er der jo det med de materialer der er brugt: fugerne er meget porøse, og kan kradses stille og roligt op med en gaffel. Ude i entreen er det jo som bekendt også galt, her kan man især se de områder der bliver gået på jævnligt, de smuldre også bare væk i fugerne og temmelig mange klinkker er "hule" så vi må gå den hårde vej til en løsning. Det er jo nok helt forfra, når det kommer til stykket.
Venligst Rico
Hej.
SBi 200 vådrum har en anvisning om at man skal bruge en fugtsikker fuge. (Gummifuge)
ved du hvad han har fuget klinker og fliserne med? lyder som en sand og cement løsning?
Det er byggaranti i skal have fat i, hvis han er medlem af det. Da det er en utrolig upålidelig håndværker der har været forbi.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Jeg har ladet mig fortælle at fugemørtlen har været tilsat vand, fordi man har været for langsom til at "svumme" færdig, og at selve hærderen så har taget skade. Men du har ret, det ligner sand og cement løsning. Og ganske rigtigt, der mangler vådrumsfugen hele vejen rundt. Så det bliver nok byggaranti der skal ind i billedet, hvis "håndværkeren" ikke kommer på andre løsninger.
Venligst Rico
Den Studerende bygnings konstruktør.

Lige nøjagtig.FUGT SIKKER FUGE. = Gummi fuge.

mvh
Det samme bruges i øvrigt
Ved udskiftning af døre og vinduer.
MANGE fuger det med mørtel fuge.
Det er IKKE godt nok og slipper hurtigt sin egenskab.
Derimod Bevægeligt Bygge fuge.
Det holder og kan gi sig/arbejde med materialet.
Hvilket er nødvendigt for at holde regn/fugt ude fra samlingerne.

mvh
Annonce
Allerførst: Hvis du skal gå til Byggeriets Ankenævn skal murermesteren være medlem af Dansk Byggeri.
Byg Garanti træder først i kraft hvis murermesteren ikke kan klare sine forpligtigelser.

Det tyder på at fugen er tørret i stedet for at hærde (måske har gulvvarmen været tændt (måske tændt for tidligt)
Sådanne fuger bør holdes fugtige under hærdningen.

Der er ikke krav om siliconefuger undtagen hvis producenten kræver det.

Dog vil jeg sige at hvis det er forskellige materialer/konstruktioner der mødes i hjørner (væg/væg & væg/gulv), er det nødvendigt med siliconefuger til at optage bevægelserne.
Hvis der er anvendt mørtelfuger, og de revner disse steder skulle der jo have været anvendt siliconefuger.

By & Bygs Anvisning 200 beskriver anvendelse af flexible mørtelfuger men disse optager ikke så store bevægelser som siliconefuger!
Orla Nautrup.

Vi er fuldstændig enige om tingene.
Men kan vel osse blive enige om visse bygningrelemanter bør revurderes.
Enhver håndværker med respekt for sit håndværk ved nu til dags.
At silicone fuge er bedst og faktisk et must og gør sig arbejde korrekt.

mvh
Nej, det er vi langt fra enige om.
Silicone er godt til mange ting, men fuger i badeværelse skal kun i absolut nødvendighed anvendes, for det bliver ikke skiftet med 5-6 år mellemrum som de skal, og er derved mere skadelige end flexible mørtelfuger.
Hej Koluda

Ulempen ved flexible mørtelfuger, er at det ikke umiddelbart kan kontrolleres, om det reelt er flexibel fugemørtel der er anvendt!

Hvis en flexibel mørtelfuge revner, vil konklusionen da også være, at der skulle have været anvendt siliconefuge.

Jeg har siliconefuger i mine badeværelser der har siddet i 23 år nu uden udskiftning (er dog ikke så kønne mere), men jeg har da også nogle andre steder, der skulle have været renoveret for et stykke tid siden, men det er rigtigt de skal vedligeholdes/udskiftes som alt andet.
Ja, og det glemmer folk tit, hvorimod mørtelfuger der revner og smuldrer, får folk hurtigere ordnet.

Er fugerne også lavet med bagstop, så kan disse nemt skiftes ud.

Men flere laver desværre vådrumsfuger uden bagstop/slip tage, også sker der måske skader på vådrumssikringen ved udskiftningen af disse fuger... fordele og ulemper ved begge, men personligt er jeg til mørtelfuger hvor muligt.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også