Moring/fortøjning

Hej,
Jeg har jo lavet en god tømmerflåde i rustfrit stål og hele den konstruktion vejer skam nok en 700+kg. Har haft lidt problemer med at fortøje den ved vandet.
Først havde jeg banket et jernrør i jorden og bundet tømmerflåden fast, men rebet flænsede  sgu over til sidst hvilket resulterede i en tømmerflåde på land.
Har fået fat en en moring, stor beton agtig brønddæksel Med en lang gennemgående bolt og et øje for enden til at sætte sjækel fast i. 
Nå nok om det, havde gravet moringen lidt ned  og sat kæde fast og så fast til tømmerflåde, det ved jeg giver nogle ryk i moringen når der er bølger, håbede det gik i et lille stykke tid inden jeg fik skaffet reb og hvordan det lige skulle monteres. Men det gjorde det ikke pga de seneste dages vind havde tømmerflåden trukket den tunge 45kg+ moring med i land. Det var utroligt. Nu har jeg så fået 8m fortøjningsreb hvor jeg har købt gummifjeder til  + de 2-3 meter kæde. Er det godt nok til at den ikke flytter moringen næste gang eller hvorledes? Nu kan den jo ikke give de der store ryk da der er affjedring i rebet og selve fjederen jeg har købt?

Hvad siger i? Sgu ikke så nemt at få den satan ud i vandet igen
Ps fortøjningsrebet er med 2 klovse i hver ende så dvs jeg måtte binde rebet sammen på midten med et godt råbåndsknob, det vil kunne holde ikke? Har læst mig frem til at knuder formindsker brudstyrken med ca. 30%. Billedillustration!http://www.lav-det-selv.dk/Forum/afv/post/action/te/aff/33/aft/192379/postid/

 

Hej, Jeg har jo lavet en god tømmerflåde i... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Som jeg har vært lidt inde på, er det ikke alle steder der dur til at ligge for svaj, vind og strømforhold mv. kan være særdeles gunstige.

Jeg havde for en del år siden min båd liggende på nord Djursland, den blev trukken op på standen hver gang, som de andre både også gjorte.

Men næsten hvert år, kom der nogle der skulle prøve at ligge for svaj, det gik fint indtil den næste storm, så kunne de samle deres båd op  i "samlesæt" på den stenede strand.

Og ikke fordi der skortede på advarsler, men de var nu helt sikre på deres fortøjninger nok skulle klare det.....

Altså det er forholdsvist nemt at lave en mooring al a den du snakker om.
Du tager en STOR murebalje og fylder den op med cement/beton op til 15 til 30 cm. Nu blander du rigeligt med gammelt jern i (ja for bly er jo forbudt...) så stikker du en rustfri 12mm stålvire i så begge ender vender ned i cementen (altså et omvendt u) eller - du stikker en meget STOR rustfri a4 øjenbolt i med en møtrik og en STOR skive i enden således at øjet selvfølgelig er frit. Så har du noget at fortøje i. (Rustfri er selvfølgelig kun hvis det skal holde i mange år)

Når cementen er størknet vrider/skærer du baljen af.
Det bliver ca sådanher:
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSu7sEcQU33OAuDrF6n4-m7q8MMf10KkK1_B3Q8JqdKj2F_O9Mx (kæden skal dog være længere end i dette eksempel)

OG... OBS!!!! så skal du selvfølgelig have en fortøjningsbøje (http://www.mmc.dk/catalogsearch/result/?q=Fortøjningsbøje ) til at fortøje i, det er ligsom konceptet med en mooring. Du tager altså en go rigelig lang kæde op til bøjen og så fortøjer du med tov i bøjen (evt. direkte på kæden) 45 kg er nok ikke helt nok til at holde din flåde, og ja det er en god ide at grave dem lidt ned hvis du kan komme til det... hvis du vil fortøje direkte på din mooring klods er det MEGET nemmere og bedre at bruge et anker!!!

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Altså sådan en bøje der er for dyrt skal jeg bruge sådan en(flåden står mig kun i 1900,-? Men er et anker bedre end hvis jeg fortøjer direkte på mooringen? hvorfor det? Har en mooring men vil lave en kraftige som du beskrev det

Det som i kan se på billedet er nu bare sat med kæden og sjækkel fast i moringen og går op til tømmerflåden spændt fast der. Det må sgu kunne holde!

 

Hej igen

Det er da overflødigt med en bøje, når tømmerflåden altid skal ligge samme sted.

Bøje er kun nødvendig, hvis man skal forlade moringen for en sejltur.

>>>

Anker bliver da bare meget dyrere.

Hvis en klods på 45 kg er i underkanten, så er det jo også nødvendigt med et godt og tungt anker.

Jeg vil gætte på at et anker skal veje mindst 25 kg --- og helst 50 kg.

Det bliver da for dyrt.

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
Ja det er klart.
Men var der ikke snak om både påhængsmotor og longboat buskrydermotor i nogle andre tråde om samme projekt?

Ankeret har jo en anden måde at virke på da det ikke er ankeret i sig selv der holder men en blanding i mellem kæde og anker samt at det graver sig ned. En mooring er ganske rigtigt en en fast fortøjningsbøje man kan sejle til og fra her er det primært vægten af "klodsen" der holder båden.

Hvis din flåde ikke skal sejle men bare ligge stille ville jeg også sløjfe bøjen og i stedet fortøjre i mellem 2 (eller flere) beton klodser med rigeligt kæde og også gerne tov som du viser på billedet.

Ps. mener man kan købe en fortøjningsbøje til 250,- i biltema og ellers ka du sikkert finde dem brugt på nettet eller havnen linket var bare som eksempel;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Pps.
http://www.guloggratis.dk/sport/baade/tilbehor/andet/annonce/23434068-fortoejningsboeje Den er da billig (hvis du altså ender med at skulle bruge den;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Den skal måske flyttes lidt længere op ad kysten til 2 andre strande men det er så også det, den bliver trukket af båd så ingen motor på den alligevel. Men kan slet ikke se hvad jeg skal bruge en bøje til? Bruger jo bare en dunk så jeg kan se hvor min mooring er. Men laver en betonklods mere men skal rebene så strammes ud og holde tømmerflåden fra hver sin side? Så kan det være jeg bare køber et reb til den anden mooring for det er for dyrt med hele svineriet med kæde, reb, fjeder og alle de skide sjækler
Ligesom her http://www.sdyc.org/images/uploads/moorings.jpg

 

Nej drop du bare bøjen det var mere hvis du ikke sku være fastlægger;-)
Rebene skal ikke være stramme -  grunden til at man kører med to fortøjninger er et spørgsmål om stabilitet og ja så har du jo også en ekstra fortøjning hvis den ene mod forventning skulle gå... Men jeg vil tro at du også godt kan nøjes med to klodser og en fortøjning. evt. kan du fortøjre "forenden" af flåden med din fortøjning (til de to klodser) og så ydremere føre et reb til agterenden, altså også fra de samme klodser el. fra et sted på din forfortøjning dette giver en vis stabilitet ja det er lidt svært at forklare ca sådan her:


Til højre i øvrigt en teknik ankerlæggere "ofte" bruger for at lægge mere stabilt hvis der er lidt sø - så kan man ligge sig så man har lidt vinkel på søen;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Forstod ikke helt.  Tænker du som i eks 2 jeg har lavet her eller eksempel 1 som jeg troede det skulle være? Lige nu er det som eksempel 1 bare med 1 beton klods kun.

Ahh nu forstod jeg dit eksempel det er som mit eksempel 2. Hvad er smartest?



 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis