Lovliggørelse på BBR

Hej alle i kloge hoveder..

Jeg glor på huse ligesom i mænd glor på biler (og damer)

Tit ser jeg en stor forskel i boligarealet fordi en 1. sal ikke er godkendt.

Man kan jo sagtens købe et hus og så bare være ligeglad men....

Hvis det skal lovliggøres - kan kommunen så kræve tegninger, når man nu ikke selv har lavet det???

Er jo noget rod hvis man skal "brække huller" for at fortælle om isolerings tykkelse m.m.

Nogen med erfaringer udi dette??

Jo jo, ved da godt, at jeg "bare" kan lave en tegning, men syns det er besværligt. Det er kun sjovt første gang, men har fået en førstesal godtkendt, så tegningerne var åbenbart gode nok.

I dag skal kommunerne have tegningerne digitalt - skal det mon forståes sådan, at kan scanner tegningerne ind og sender eller er der programmer online, som det forventes at man bruger??

Hvem ved hvad????


Sniffer  
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har dog ingen ny & konkret erfaring udi dette, over 33 år siden jeg sidst havde brug for det.

Vil da tro at det er udmærket at scanne de tegninger du/i har og vedhæfter filen/erne til en mail.

Du får nok besked fra Tek.forv. hvis dette ikke er nok, vil jeg tro.

Det er så vidt jeg ved et lovkrav at ejeren, føre BBR. up to date.

Også om det er tidl. ejere der har/haft "rod" i husets papire.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det er sælger der skal lovliggøre og opdatere BBR-oplysninger!
Som udgangspunkt skal man opfylde nuværende krav i bygningsreglementet ved lovliggørelse af byggeri, men der kan dog søges om at kun skal opfylde kravene på etableringstidspunktet.

Husk at få vist alle skelpæle ved handelens afslutning, så du ved nøjagtig hvad du har købt, og mangler der nogen af pælene må sælger have fat i en landmåler.

Man skal også sammenholde m2 i både BBR, tilstandsrapport, energimærke med faktiske forhold!

Eksempeltvist har jeg i dag udfærdiget en tilstandsrapport, hvor energikonsulenten for et par år siden bare havde anvendt BBR-data og ikke opdaget at bygningen var blevet 50 m2 større (opvarmet areal) siden 1973.
Altså et energimærke som ikke er noget værd og forhåbentlig en ejendomsmægler med røde ører (hvis de da kan få det)
Jo ser i - alt dette ved jeg jo godt og det var jo noget med tegninger spørgsmålet gik på. Det er ikke altid nemt, at lave tegninger over noget man ikke har lavet/har kendskab til. 
 
Man kan jo sagtens møde HUSET og så er papierne ikke i orden - hvad gør en klog så??? Venter?? Nej, for sæt nu en anden nappede hytter for næsen af en - ikke alle som tager slige ting så tungt. 

Egentlig burde det vel være ulovligt - for mæglerne - at sælge et hus,
hvor der mangler lovliggørelse af ting.
Så ville sælger vel få det ordnet i en ruf, for at få solgt.
Det burde også gælde for div. kreditforeninger, som har overtaget på tvang. 

Selvom der er et lovkrav nu, så bliver det jo ikke håndhævet særligt godt og ingen gør noget = aben videre til en køber.

Er det en helt umulig tanke???

Sniffer  
da vi købte var 1.salen ikke godkendt til beboelse, så vi kunne risikere at skulle lave det om. Vi angav det som krav at BBR skulle være korrekt ved overtagelse.
Vi havde købermægler på og det kan varmt anbefales, de kunne nogle tricks og fik hurtig fixet BBR, så det passede.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis