Blande jord i grupper

Jeg har en lille udfordring.
I vores garage har vi lys og stikkontakter, men pga. husets alder, er der ikke ført jord til stikkontakterne. Lys og stikkontakter har hver sin gruppe.
Nu vil jeg gerne udvide med udendørs belysning og en udendørs stikkontakt, og så skal der jord på. Jeg ønsker at bruge de 2 grupper til denne udvidelse.
Problemer er, at jeg har én gruppe til lyset (uden jord), og en anden gruppe til stikkontakterne (også uden jord) . Må jeg lave en ny jordforbindelse (jordspyd), som tilsluttes både lys og stikkontakter (altså bruge samme nye jord i 2 grupper ?
Og i givet fald, hvordan skal denne nye jord splittes op ?
Jeg kan jo ikke blande jorden i kablerne i de 2 grupper.
Jeg har en lille udfordring. I vores garage har... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I øvrigt vil jeg gerne give 4 eksempler på dårligt håndværk.

1. Vi fik lavet komplet nyt køkken, og bla. opsat en del stikkontakter over bordpladen, til køleskab og til en Quooker.
Alle de nye stikkontakter havde jordben, og mens elektrikeren opsatte stikkontakter, skiftede jeg netstik på alle køkkenmaskiner, så stik og kontakter passede sammen.
Senere opdagede vi, at det snurede i fingerne, når vi rørte Quookeren, og en kontrol af jord viste, at der godt nok var forbundet jordledning mellem alle de nye stikkontakter, men de var blot blevet tilsluttet den gamle installation, hvor der ikke var jord.
Det kander jeg dårligt håndværer.

2. Vi fik muret en skaktdør til, og dagen efter mureren var færdig, viste det sig, at han havde brugt noget meget groft sand/grus, som var milevidt fra det huset var fuget med. Iøvrigt ligger stenene som kong volmers røv.
Det kalder jeg dårligt håndværk.

3. Vi fik udskiftet alle tagrender. VVS manden pillede alle tagrender ned dagen før varslet skybrud, og begyndte herefter så at opsætte de nye. Som projektet skred frem så vi, at de nye tagrender slet ikke passede til rendejernene, da de var ca. 2 cm. smallere. Samlingerne var vind og skæve, et nedløbsrør var samlet (loddet) på midten, men var langt fra ret, og udløbet fra renderne sad i en MEGET skæv vinkel. Vi påtalte alle "fejl" under udførelsen, men alt hvad han rørte ved, blev bare være og være - vi endte med at sende ham hjem, og blot betale materialeprisen, da han ikke var i stand til at udføre arbejdet.
Det kalder jeg en dårlig håndværker.

4. Vi fik opsat en ekstra lampe i et badeværelse. Det var ikke muligt, at fiske tilslutningen i den øvrige belysning i badeværelset, så elektrikeren førte kablet ned til afbryderen ved døren.
Fint nok, alt virkede .... indtil sikringen en dag sprang til lyset i huset. Forundringen var stor, da der som eneste sted i huset, var lys i den nyopsatte lampe. Det viste sig, at han havde taget nullen fra kontakten under lyskontakten. Denne kontakt var til gulvvarmen, og havde sin egen gruppe (og i øvrigt også en anden fase).
Han havde altså blandet 2 grupper sammen, og lyset vi så i lampen, var resultatet af en serieforbindelse.
Det kalder jeg en dårlig elektriker.

Nu er det jo svært, som uden forstående, at give en bedømmelse af de givne oplysninger. Dog vil jeg sige til punkt 4, at det ikke nødvendigvis er dårligt håndværk. Begrundelsen for det er at såfremt sikringen for gulvvarmen ikke er over 13A, kan der tilsluttes andre brugsgenstande. Når du nævner, at lampen lyste selv om sikringen i lysgruppen var brændt over, er det ikke nødvendigvis det samme som dårligt håndværk, for fasen til lampen må jo nødvendigvis komme et sted fra, og mit gæt er, at både fase og nul er taget fra gruppen med gulvvarmen.


fase
Det er netop det jeg skriver. Fasen til lampen var taget fra husets lysgruppe, og nullen var taget fra gulvvarme gruppen - altså 2 forskellige grupper. Det er en livsfarlig tilslutning, da der fortsat vil være spænding på hele husets installation, selv om sikringen er brændt, eller hovedafbryderen er slukket. Dog med gulvvarmen som "formodstand".

Hvordan kan der være lys i lampen, når sikringen er brændt? Hvor kommer fasen fra? Der er noget i din forklaring, der ikke passer. I min terminologi er det sådan, at når sikringen er sprængt, er fasen afbrudt. Nullen er jo ikke afbrudt, så hvis lampen stadig kan lyse, må der jo være en fase til rådighed. Hvilken gruppe kommer den fra? Mit gæt er fra gulvvarmegruppen.


fase
Skrevet af Søren N på 16 jun 2014 13:53

Lige netop.

Ja, men når fasen kommer fra gulvvarmegruppen, hvad er så problemet? Både fase og nul kommer fra samme gruppe. Der bliver derfor ikke overført spænding til andre grupper i huset, og der er dermed ingen fare for, at der kommer spænding på grupper, hvor sikringen er sprængt eller gruppeafbryderen er udkoblet. Der kan være andre grunde til at installationen er i strid med Stærkstrøms Regulativet, men ud fra din forklaring er der intet til hinder for, at det kan virke uden at sætte dig eller andre i fare.




fase
Misforstået. Fasen kom fra husets lysgruppe, og nullen kom fra gulvvarmegruppen. Det betyder, at der er en seriekobling, når den ene af disse grupper udkobles.
Nej Søren det er ikke en seriekobling. Hvis det skulle være en seriekobling ville gulvvarme og lampe skulle være forbundet så f.eks. fasen går ind i lampen, nullen fra lampen skulle så være forbundet til den ende af gulvvarmen, hvor fasen skulle gå ind og endelig skulle nullen fra gulvvarmen være forbundet til nullen. Det betyder at gulvvarmen kun virker når lyset var tændt og lyset kun kunne tændes når termostaten til gulvvarmen kalder på varme. Når fasen kommer fra husets lysgruppe og nullen fra gulvvarmegruppen, er det ikke en seriekobling, men der er brugt en forkert nul eller fase afhængig af, hvordan du ser det. Det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt. Men du skriver i et tidligere indlæg, at lampen stadig lyser når lysgruppen er afbrudt. Hvor kommer fasen så fra? For nullen kan ikke få lampen til at lyse.

fase
Du skal tænke på de øvrige belastninger der er på lysgruppen. Prøv selv at tegne det op. Du har ret, hvis vi KUN snakker den ene lampe og gulvvarmen.
Skrevet af Søren N på 16 jun 2014 16:34

Du skal tænke på de øvrige belastninger der er på lysgruppen. Prøv selv at tegne det op. Du har ret, hvis vi KUN snakker den ene lampe og gulvvarmen.

Søren, jeg behøver ikke tegne det op. Alle brugsgenstande indenfor samme gruppe er parallelforbundne. Derfor kan vi betragte den ene lampe og gulvvarmen, som du påstår er serieforbundet, som en brugsgenstand. Måske kunne du lave en skitse over det. Jeg kan stadig ikke forstå, hvor fasen kommer fra, når sikringen er brændt over.

Kunne du ikke lave lidt anskueligsundervisning f. eks. med en skitse over kredsløbet med den overbrændte sikring, hvor der stadig er spænding på fasen til lampen, når sikringen er brændt over.




fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis