Blande jord i grupper

Jeg har en lille udfordring.
I vores garage har vi lys og stikkontakter, men pga. husets alder, er der ikke ført jord til stikkontakterne. Lys og stikkontakter har hver sin gruppe.
Nu vil jeg gerne udvide med udendørs belysning og en udendørs stikkontakt, og så skal der jord på. Jeg ønsker at bruge de 2 grupper til denne udvidelse.
Problemer er, at jeg har én gruppe til lyset (uden jord), og en anden gruppe til stikkontakterne (også uden jord) . Må jeg lave en ny jordforbindelse (jordspyd), som tilsluttes både lys og stikkontakter (altså bruge samme nye jord i 2 grupper ?
Og i givet fald, hvordan skal denne nye jord splittes op ?
Jeg kan jo ikke blande jorden i kablerne i de 2 grupper.
Jeg har en lille udfordring. I vores garage har... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Søren N på 15 jun 2014 09:04
det må blive løsningen til en ny jordledning.
Endnu engang - ikke en jordledning - men beskyttelsesledning - det er nulling

Men ja, den rigtige løsning.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Du må banke alle de jordspyd ned som du vil og der skal ikke udlignes mellem dem, feks. hvis du har 2 udendørs stikkontakter/lamper uden jord placeret i hvert sit hjørne af haven og du ønsker jord på dem , så banker du bare 2 jordspyd ned , et ved hver  stikkontakt/lampe , forbind spydet med jord klemmen i lampen osv via et 2.5 ¤  en leder kabel................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Den forstår jeg godt, det ses også ved varmepumper.
Men må disse "havelampe jordspyd's" jord have elektrisk forbindelse med installationens øvrige jord (nulling) ?

Senarie:
Jeg har nulling på min installation
Jeg laver "havelampe jord" med jordspyd
Jeg holder havefest :-)
Jeg tilslutter mit 10.000 Wats lydanlæg til husets installation (med nulling)
Jeg sætter en jordet metallampe oven på lydanlæget - denne lampe er tilsluttet havelampe kontakten med jordspydet.
Hvá nu .... hvis nulling og spyd ikke har samme potentiale, hvilke de næppe har, når jeg giver den fuld gas med de 10 KW lyd :-)
Eller måske jeg mangler lidt ekstra strøm, som jeg stjæler fra naboens udendørs stikkontakt ..... nu må der da blive problemer ??
Jeg elsker udfordringer :-)
Skrevet af SilverLine på 15 jun 2014 08:55

Gad vide hvor mange hus installationer der får lavet 3 punkt udmåling ?


Forhåbentlig får alle nye installationer det

På arbejde får vi altid udskrevet, en testrapport når vi får lavet nyt.


Nu tør jeg jo næsten ikke blande mig i polemikken om beskyttelsesledere, når du kun har dårlige erfaringer med elektrikere, fordi de kun laver dårligt håndværk og i øvrigt kun er nogle kludremikler (ironi kan forekomme).

Inden vi fortsætter, skal vi lige have styr på termerne. Du skriver, at du har nulling som ekstrabeskyttelse. Hvis det er tilfældet, skal du ikke have anden ekstrabeskyttelse, af den simple grund, at din ekstrabeskyttelse så vil være forbundet med transformerens jordingsanlæg, som har en overgangsmodstand på højst 2 ohm. Hvis du laver jordforbindelser på din egen grund, laver du en parallelforbindelse  med transformerens jordforbindelse og resikerer ukontrollerede jordstrømme, hvor forsyningsnettets kabler nok vil være bedre dimensionerede end din PE-leder på 2,5 mm2.

Jeg tilslutter mit 10.000 Wats lydanlæg til husets installation (med nulling)



Jeg sætter en jordet metallampe oven på lydanlæget - denne lampe er tilsluttet havelampe kontakten med jordspydet.



Hvá nu .... hvis nulling og spyd ikke har samme potentiale, hvilke de næppe har, når jeg giver den fuld gas med de 10 KW lyd :-)







Hvis du har overgang i dit 10KW lydanlæg, bør du få repareret netdelen. Den jordede metallampe bør du ligeledes få repareret, hvis der er overgang i den.

Hvad der sker, hvis nulling og jordspyd ikke har samme potentiale, er beskrevet ovenfor og er i øvrigt en ulovlig sammenblanding.

Så konklusionen på dit problem med beskyttelse mod at få stød må være, at du beslutter dig for endten nulling eller jordspyd med en overgangsmodstand på højst 1666 ohm og HPFI relæ, men ikke begge dele. Du kan selvfølgelig også vælge at lave din PE som direkte jord uden HPFI relæ, og det kræver en lav overgangsmodstand. Du kan i øvrigt  give dig i gang med beregningerne vha af Kirchhofts love. 

Må det være tilladt at stille spørgsmålet: Hvilke forudsætninger har du for at kunne bedømme el-arbejde??


fase
Annonce

Er der ikke noget med at elforsyningsselskabet skal spørges først, før man laver en nulling ?De skal vel stå inde for deres system er nul sikret?

For at starte med det sidste. Jeg har arbejdet med elektronik og kommunikations udstyr i 31 år som selvstændig, og herunder arbejdet rigtig meget med jording og lynsikring af antenneinstallationer til TV sendere.
Det eneste der giver mening i dit svar er, at man ikke må have både nulling og jordspyd i samme installation. Dit svar får det til at lyde som om jeg slet ikke skal tænke på jord, fordi jeg har nulling.
Når jeg er hysterisk vedr. jord, så er det netop pga. af mit arbejde med transmissions udstyr, video og lyd. En ting er, at nulling og HPFI relæ ikke tager livet af folk, men prøv selv at stå på en våd græsplæne med en mikrofon foran dig til et rejsegilde. Hvis lydanlægget ikke er jordet, så får du nogle meget ubehagelige stød, hver gang læberne rører mikrofonen - i sådanne opstillinger, sætter vi altid et spyd i jorden, som forbindes til PA udstyret. Det er naturligvis ikke en "lovlig" jord, men taleren er taknemmelig :-)

For nu at tage den med mikrofonen først, så er der jo ikke tale om beskyttelsesjord men potentialeudligning, som er noget andet. Det gælder for øvrigt også de andre eksempler, du nævner.

Når vi så kommer til PE, altså beskyttelsesjord, er det sådan, at du vælger mellem at have nulling, direkte jord eller en jordelektrode med en overgangsmodstand på højst 1666 Ohm og HPFI relæ. En sammenblanding af nulling og andre former for beskyttelsesjord er ikke lovlig. Beskyttelseslederen er i alle tilfælde gul/grøn. Så når du taler om, at slå et jordspyd ned for at kunne jorde din stikkontakt i garagen, havelamper og lignende, bliver du nødt til at beslutte dig for hvilken form for beskyttelse du vil have.  


fase
Så kan jeg jo ikke bare beslutte mig for det ene eller andet, da huset allerede er nullet.
Du skriver, at beskyttelseslederen altid er gul/grøn - er det fordi man ikke kalder den jord ?
Vores hus er fra 1969, og der er der brugt rød som jord (i øvrift hvid som fase og sort som nul)

Når dit hus er fra 1969 kan det godt passe at PE/jordledningen er rød, jeg husker ikke det præcise årstal for indførelse af gul/grøn som PE/beskyttelsesleder.

Du kan naturligvis frit vælge hvilken form for ekstrabeskyttelse, du vil have. Hvis du vil vælge at have jordspyd i din garage, laver du bare det, men kobler så nullingen fra og sætter HPFI relæ(er) og jordspyd op i stedet for. Hvilken løsning, der er den mest økonomiske, kan jeg ikke fortælle dig, da jeg ikke kender din installation.


fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis