Udgifter ved bolig køb

Hej
Jeg er nu igen vednat overveje et bolig køb. 
Men for at kunne lægge et budget, har jeg brug for st vide hvilke engangs udgifter der kommer. 
Her tænker jeg på udgifter til bank og real kredit, tinglysninger osv. 
Kan man foretage tinglysningen selv? 
Hvilke steder kan man spare ved st gøre noget selv? 
Husprisen ligger på omkring 800.000. Ejerskifte forsikring ernkeg usikker på, da der er tale om en landbrugs ejendom, og det er vist ikke "normalen" med en sådan. 

Mange tak
Alex 
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg købte hus for et halvt år siden brugte jeg ca 10000 på advokat og 10000 på ejerskifte forsikring.
Da der var gæld i huset fra tidligere ejer overtog vi bare gælden, så var tinglysningen en del billigere, men det klarede banken, og de fleste udgifter blev lagt direkte ind i lånet.


 

Det var gennemgang af alle dokumenter, så vi ikke bare blev drevet igennem møllen af ejendomsmægleren, som her i området er rimelig meget sælgers mand, så jeg skulle være sikker. Og så ordnede vi ejerskifteforsikringen der gennem da den vi fik tilbudt ikke var tilstrækkelig. De penge er altså godt givet ud, især som førstegangskøber som jeg var. Det er lidt mere indviklet end man tror. Desuden fik vi oprettet et testamente ved siden af de udgifter jeg omtaler, men det var mere fordi vi var mig og min kæreste om købet. Og ja vi ku da bare være blevet gift på rådhuset, så havde vi også sikret hinanden, men det er en anden sag.
Jeg ved ikke om du skal købe med nogen eller om det kun er dig, men hvis en ægtefælle dør uden i har testamente eller er gift, så arver forældrene (eller børn, men det har vi ikke) den ene halvdel af ejendommen.


 

Jeg er kun mig selv, så de gamle må stå for rønnen hvis jeg kradser af.

Jeg har en eks sviger far, som jeg kan spørge til råds, han har ikke penge i klemme.
Men hvis man selv tinglyse sparer man vel en del. Måske har banken også en advokat tilknyttet.
Din egen boligadvokat kan man godt spare væk og kun betale nogen for at lave skødet, MEN der er rigtig mange ting og tage højde for, og er du førstegangskøber kan ejendomsmægleren nemt tage røven på dig, ejendomsmægleren er ALTID sælger mand, det er sælger der betaler hans salær.
Vi betalte altså kun 7500 kr for vores advokat, og det var inkl skødet, som typisk koster 3000-4000 kr alene..

tinglysning kan du muligvis lave selv(hos os klarede advokaten det),  det skal siges at tinglysning er det staten du betaler til, banken får vist også et gebyr, men er ikke den dyreste del af det..
der er div gebyre til banken for at oprette lån og realkredit, den del slipper du heller ikke for.

ejerskifteforsikringen betaler sælger halvdelen af den billigste version, det skal han, du kan selv vælge en dyrere bedre dækkende, men sælger betaler stadig kun beløbet svarende til halvdelen af den billigste(mener det var omkring 7500 kr for den billigste da vi købte for 5 år siden), hvis du vælger ikke og tegne ejerskifteforsikring spare sælger så en smule penge, men skulle der så være skjulte fejl på bygningen så skal du i en civil retssag mod sælger, og har sælger ingen penge, tja så får du heller ingen...

Det koster og købe hus, det koster og vedligeholde det og det koster at sælge det, intet er gratis desværre
Annonce
Så man kan godt regne med at et hus til 750.000 koster 40.000 at få inden man er færdig
Skrevet af subwoof på 09 jun 2014 22:04
Så man kan godt regne med at et hus til 750.000 koster 40.000 at få inden man er færdig

jeg skal ikke kunne sige det præcise beløb, men mener vi brugte  16000 på tinglysning, mener det var 1600 kr fast gebyr, + 0,6% af seneste vurdering.

7500 kr på advokat/skøde som vist også sørgede for tinglysningen.

kan simpelthen ikke huske hvor mange penge banken tog i gebyre for div lån, men det ville ikke undre mig, det var op til 10000 kr.

Som en anden skrev hvis der er lån i huset i forvejen, og det er en type lån man gerne vil overtage kan man vist spare en del gebyre på det...
Det er ikke helt galt når folk siger at man skal spare 100-150.000 kr op først, så har man til udgifterne også alt det der kommer med flytning og gøre det klart til beboelse.

så vidt jeg husker lagde banken bare deres gebyre oven i banklånet, så det var ikke noget vi skulle ligge med det samme..
jeg gav 6000 for advokat som også ordnede tinglysningen.

Nogle gebyrer for oprettelse af banklån etc, kan du forhandle med bankmanden om.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Gå til din bank og få dem til at hjælpe dig med at lave et budget. især omkring lånet, man kan nemlig ikke bare sige 800.000 kr lånt til 0,25% i rente på et S1 lån også sidder man for 2000 kr om året i afdrag.
man kan højst få 80% af lånet som realkreditlån, mange banker/realkreditselskaber vil kun give 60-70% af lånet alt efter situationen og boligen, dvs resten af lånet vil være et banklån til typisk 6-8% i rente, og så er det straks en del dyrere.
et S1 lån, dvs et afdragfrit flexlån koster jo ikke den rente som der skrives om i pressen, hver år høre man, nu koster det kun så og så meget at låne en million, men nææ nej, så kommer der bidrag og kursskæring og jeg ved ikke hvad oven i, også er renten på 0,25% meget hurtigt op på 1,25%, det er så stadig ikke meget, men det kommer til at stige, spørgsmålet er bare hvornår...

Gå i banken og hør hvor meget kan du låne, og hvad vil det koste dig, så har du et overblik...
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis