volvo penta (amazon b18)

Hej har denne motor liggende i min nye båd den kan starte og sejle, jeg syntes bare den starter dårligt, motoren er en gammel sag og det er en benziner, er der nogen der ved hvad der kan være oresag til dette skal lige nævnes at den skulle ifølge den tidligere ejer, lige have haft fået skiftet platinger og tændrør og toppakning sidste nævnte er der kvittering på. Håber nogen kan give et par fif

På forhånd tak

Af fejl bliver man klogere, sjældent rigere!!!!
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En slidt motor er svær at starte, så lav en kompresitions test, så du er sikker på det er i orden.
Din choker skal jo oså virke.
Dit tændingssysten skal jo også være i topform, hvis platinner og tændrør er nye, er de jo ok.
Strømfordelerdæksel og rotor, samt tændledninger, skal jo også være i orden, og er ting der kan vanskeliggøre start, hvis der er defekter. Samt at tændingen er justeret korrekt.

Endelig skal der være fuld skrald på batteriet....
okay har her forleden sejelet et par timer i den og 5 min efter forsøgte jeg at starte igen og det kunne den forholdsvis nemt så er nok bare fordi det er en gammel sag, men det gammel blev jo også bygget til at skulle kunne holde, hvor det ny modens tit har masser af småfejl.

Du kan jo prøve at give den moget af det tilsætning til benzinen, der renser motoren. Det kan måske få noget koks ud af kamrene og af ventilerne.
Bell Add har et bredt sortiment og kan købes hos Mekonomen.

Hvad siger de erfarne bådfolk til at give sin motor sådan en kur?
Eller en Swedol-kur i smørreolien for den sags skyld?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej.
Hvis den har en Stromberg karburator skal den have lidt olie til det stempel, der styrer benzinblandingen. Det er i det lille låg øverst på karburatoren du skruer af og fylder olie i til du kan se det ovenfra. Det kan også være membranen, der ikke har det så godt. Så skal det øverste dæksel af for check. Den skal være glat og hel. Hvis den er bulet og virker for stor er de defekt.
Det gode er, at Biltema har et billigt repsæt, og iøvrig alt andet til den.

mvh

varmetossen

Fra hukommelsens dyb mener jeg at huske, at man skal bruge syrefri olie til Stormberg karburator. Almindelig motorolie vil ødelægge membranen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Den helt korrekte olie til Stromberg dæmper er ATF

Med venlig hilsen
ktm

Hej.
Jeg synes ikke at have oplevet at dæmperolien ødelægger membranen, men de kan være følsomme overfor den benzin, der bruges, og tåler som regel ikke karburaorsprit.
Så kan man forsøge sig med forskellige viskositeter og hvordan motoren reagerer, men da det er i en båd, er det vel som regel sejlads med fast gas, og kan det specielle ikke lige hives ned af hylden, vil jeg hellere hælde en sjat motorolie i end at der ikke er noget.

mvh

varmetossen

Den kunne vel også være med Su kaburatore

Jeg har kun set SU på S-modeller, og da i dobbeltbestykning-
Er det SU, er motorolie, svarende til det motoren går med, der er det foreskrevne.
Alt sammen gør ikke megen forskel. Jeg har aldrig mærket nogen forskel, bare der er et eller andet på dæmperne.

Med venlig hilsen
ktm

Tak for alle jeres svar men 1 hvordan finder jeg ud hvilken karburator den er med. 2 hvordan finder jeg evt. De defekterne ved den og membranen. 3 hvad har i af erfaring med de additiver til at rense motoren?

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis