hvilket pillefyr ? experter søges.


Hejsa alle GDS'er.


er der nogen herinde der har supper meget forstand på pillefyr.

går med kraftige overvejelser om af skifte det gamle oliefyr ud.

har været en tur i vvs-eksperten og kigge på et echoheat 9KW

http://www.vvs-eksperten.dk/index/ekoheat-pillefyr-9kw-saet-210l-p51171

Dette tiltaler mig da der er delvist selvrensende og kan installeres i den lille gang hvor oliefyret har dets nuværende placering. hvor der ikke er meget plads, og ikke plads til en decideret silo til pillerne. og en komplet ca. pris på udstyr i ca. 30.000

nogen der kender til overstående ris/ros vedr. dette.  ?

har googlet lidt rundt for af finde erfaringer med echoheat, og støder på lidt sager ca. 1.5år tilbage. med nogle fyr som var smeltet ned og producenten havde en meget uheldig håndtering af disse sager. hvilket jo ikke er super optimalt. (og gør mig lidt tilbageholdende.)
har dog ikke kunne finde ud af hvilke fyr der dengang var fejl på.
og kan heller ikke rigtigt finde ud af om det er et forholdsvist nyt firma i træpille gamet eller et med rigtig mange års erfaringer bag sig. ?

et alternativ kunne være et biomax 16 pillefyr. som er lidt billigere i indkøb men som jeg til gengæld kun har hørt godt om.:
http://www.vvs-eksperten.dk/index/biomax-16-pillefyr-m-245l-p46662

denne løsning vil dog medfører af rykke fyret ud i en mellem bygning, lave stålskorsten, brandsikre, ny rørføring osv. så en del mere arbejde.

regner med af begge kan opsættes installeres for omkring 40.000kr. med div. tiltag der evt. skal laves i rummet osv.

nogle der har erfaringer med overstående ?
nogle af de pågældende modeler som man skal holde fingrene fra ?
er der alternative pillefyr som jeg skal kigge på i samme prisklasse. ?

beklager de måske lidt dumme spørgsmål men er helt grøn på dette område. og vil gerne have nogle personlige erfaringer, i stedet for at stole blindt på en sælger der kan bilde mig alt ind vedr. overstående emne.

Der skal opvarmes ca. 105kwm. samt der skal opvarme brugsvand.

På forhånd tak.
Hejsa alle GDS'er. er der nogen herinde der... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Melander.

Jeg synes nu du skulle kigge på et  MGM inden du beslutter dig. Jeg tror du skal ha et af de nye fra nbe, som hedder RTB for at matche et MGM, Men det vigtigste er at fyret du vælger selv kan starte når der mangler varmt vand om sommeren.  desuden savner jeg at mit fyr kan starte op efter en indeføler. Det vil være fedt i overgangsperioder. Min garage er med murede vægge, loftet beklædte jeg med fibergips. Det blev godkendt af fejeren, men snak med ham der kommer hos dig, de kan ha deres egne meninger
Det med pillehåntering er også bare fordi mange glemmer at tænke det ind fra starten. Feks havde jeg ikke tænkt på at pallestørrelsen er meget forskellig  RW kan kun håndteres på den brede side, jeg har nogle fra ukraine som er 1x1m, Det kommer self an på hvad man ellers vil bruge sin plads på, men det var vigtigt at fyret fyldte mindst muligt ude i garagen så jeg stadig kan makke bil derud. Bare fordi at jeg ikke undersøgte forskellige fyr noget bedre og ikke undersøgte det med pillerne bedre må jeg leve med et fyr som ikke helt lever op til det jeg forventede og RW piller har jeg også droppet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg er ikke ekspert, men jeg ved at der kan være op til 24.000 kr forskel på at Baxi pillerfyr.
Tjek prisen på http://byggevarepriser.com/.
Hilsen Povl P

povlp
Lige et indspark fsv ang. varmt vand i sommer perioden og pillefyr og solceller på taget.

Jeg har de sidste 12-15 år brugt at tænde op i pillefyret for at lave varmt vand i vores 160 l VVB og så gulvopvarmning på et par badeværelser, for at tørre gulvene.
Men efter at have måtte se næsten 2000 kw ryge afsted til 70 øre til el-selskabet, er vi begyndt at opvarme vandet elektrisk, idet det nu ikke længere lønner sig at spilde tid på at pilleopvarme vandet!!
Bare til overvejelse for de som har disse installationer!

Med venlig hilsen
ktm

 

Bestemt en tanke troede egentlig det var billigere og lade fyret klarer vandet om sommeren også når der er automatisk start stop osv. På dem.
Annonce
Om sommeren går vort 10kw fyr ned på 10 % og trækker da 35 kvm gulvvarme i køkken/alrum, gulv badeværelse, 100 l varmt vand.
10kW skulle kunne trække over 200 kvm., vi opvarmer om vinteren ca 150 + en smule i garage uden problemer.. Styringen giver mulighed for opstart op til 5 gange i døgnet ... Det er nu ingen fordel, da det æder noget ved koldstart

 

Hvis fyret ka gå ned på 1-2 kw er det vel også bedre en el til vandet eller ?
Skrevet af melander på 09 jun 2014 09:34
Hvis fyret ka gå ned på 1-2 kw er det vel også bedre en el til vandet eller ?
Hej
Jeg er blevet lidt forvirret Har melander solceller? Mener KTM at det kan betale sig at investere i solceller for at elvarme vvb om sommeren? Hvordan regner man i så fald dette ud?
Jeg tro det med sommerkørsel er meget efter temperament og behov for gulvvarme. Lige nu lader jeg fyret starte på signal fra vvb når den har nået en bestemt temp. Vi bruger ca 3 kg piller om dagen til to voksne + opvask (vi har ikke opvaskemaskine)


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hejsa nej Ingen solceller eller gulvvarme kun traditionelle radiatorer. Der bliver drevet af det nuværende oliefyr.
Skrevet af melander på 09 jun 2014 10:09
Hejsa nej Ingen solceller eller gulvvarme kun traditionelle radiatorer. Der bliver drevet af det nuværende oliefyr.
Hej.
Så ville jeg nok koncentrere mig om pillefyret. (jeg har solceller på den gamle ordning og det er ok, men den nye ordning er jeg meget i tvivl om)
Man kan nok sige at med pillefyr får man det man betaler for. De er godt nok billige de 16kw biomax, Med størrelsen på dit hus vil det komme til at køre på lav last det meste af tiden, og det er ikke det bedste. Det nye 10kw som de kommer med, har en fin prøvningstest 90-95%i virkningsgrad. Kender ikke prisen på dem. Det virker som om vvseksperten gerne vil af med nogle 16kw inden de kommer med det nye 10kw.
Det kommer jo også an på hvor meget man vil betale for alle mulige muligheder mht overvågning på nettet kørsel efter vejrudsigten osv.osv.
Ps. Hvor i landet bor du?



Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis