Uønskede træer.

Jeg har en meget bred og tæt liguster hæk. Og så har jeg fugle, disse fugle har det med at spise frø har jeg på fornemmelsen. De skider så i hækken, og så har jeg efter et stykke tid eks. et lille træ som eks hyld, ahorn, elm, cotoneaster. 

Disse træer er svære at komme af med. Jeg har prøvet diverse ting, men de gror bare videre. Jeg kan ikke hive dem op med rod pga. den tætte liguster. Hvad kan man gøre for at få disse træer til at gå ud/dø.
Hvis man snitter barken i bunden dør rødderne så også. Hvad med kobbersøm, det syntes jeg at have hørt. Har dog ikke søm, men jeg har masser af 1,5 kvardrat elektrikker ledning.

Gode råd modtages.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan komme til at "ringe" dem er det rimeligt effektivt.
Du tager en kniv, og skærer to ringe i barken (helt ind til veddet), og fjerner alt bark i mellem de 2 ringe, så tæt på jordoverfladen som det kan lade sig gøre. Træet vil så og sige drukne da det ikke kan transportere vand op i kronen, men det kan heller ikke stoppe kapillar effekten og så drukner det

Så venter du tålmodigt et halvt års tid, og så skulle træet gerne være dødt, og du kan enten hive det op, eller klippe det over helt nede ved jorden.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har fjernet alt bark for ca. 30 dage siden ca. 3 - 4 cm. Men træet viser ingen tegn på at der mangler vædske transport til grenene. Det står stadig alt for "flot". Det er det yderste bark der er fjernet.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Vi har akkurat samme problem, det bedste er at få fat på de vildfarne træer, mens de er små, så er de nemme at rykke op.

Jeg har faktisk overvejet, om jeg skulle pensle bladene, på de uønskede træer, med Roundup, har ikke prøvet det men det skulle være effektivt.....

Pensling af bladene virker fortrinligt.
Vi bor 3 meter fra skoven så har vanvittigt mange vildskud, jeg kunne ikke lave andet end at flå det skidt op hvis ikke jeg brugte lidt kraftigere alternativer...
Køb i øvrigt Glyphosat i stedet for RoundUp, mn kan få 5 ltr for under 600kr og det er nøjagtigt det samme som RoundUp, bare uden den fine etiket.

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Skrevet af malermartin på 10 jul 2014 09:59

Køb i øvrigt Glyphosat i stedet for RoundUp, mn kan få 5 ltr for under 600kr og det er nøjagtigt det samme som RoundUp, bare uden den fine etiket.

Mvh
Martin
Jep - og det kan/skal fortyndes 1:50 så 1 ltr. kommer ned noget under en tier - hvad enten du køber en enkelt liter eller 5.

Delte en liter med en bekendt - kr. 150,- til ham og til mig - det giver 25 l " roundup " eller pr. ltr kr. 6,-

Sådan en halv liter slår til til mange år for mig.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Skær træet ned og fugt derefter snittet med en blandig af halvt vand og halvt glyphosat. Det kræver kun et par dråber, og træet er dødt
At give det et rodstød er rigtigt nok også super effektivt, men det bruger jeg som regel kun på større vildskud som jeg har overset og de derfor er blevet alt for store.
De små skud snupper jeg med en almindelig opløsning i havesprøjten, er de blevet lidt større blander jeg en lidt stærkere blanding og pensler bladene og det virker fortrinligt og jeg slipper for at bøvle med at skære dem ned først

www.malermester-hansen.dk
Skrevet af PeterR på 09 jul 2014 22:28
Jeg har fjernet alt bark for ca. 30 dage siden ca. 3 - 4 cm. Men træet viser ingen tegn på at der mangler vædske transport til grenene. Det står stadig alt for "flot". Det er det yderste bark der er fjernet.

Noget tyder på du ikke har skåret dybt nok. Du skal helt ind til veddet (det hårde træ i centrum). 
Vær lidt mere brutal, når du går amok med kniven, for træet skal jo væk alligevel 

Det gælder dog om at være over din hæk, så fremtidige skud, bliver taget mens de er små (blyant tykkelse) for så er de nemme at hive op med rod, efter det har regnet og jorden er blød. 

MHT gift, kan det være en mulighed, men det får ikke adgang til min have. 

Skrevet af PinkHenrik på 10 jul 2014 13:07

MHT gift, kan det være en mulighed, men det får ikke adgang til min have. 

Hvor giftigt Glyfosat/Roundup egentligt er - er der så delte meninger omkring

http://ing.dk/artikel/giftekspert-roundup-stof-er-mindre-giftigt-end-bordsalt-121574

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg ved godt at det diskuteres og salt er jo også giftigt for planter i for store doser, og det bruger jeg hver vinter...

Det er mere et spørgsmål om holdning, og min er så at det ikke hører hjemme i min have, men jeg vil da ikke forbyde andre at bruge det, selvom jeg syntes det burde være oplagt at lade være  

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også