Bore centerhullet op på rundsavsklinge

Hejsa

Jeg ved godt at der findes en gammel tråd om dette emne, men jeg mener ikke, at der nogensinde blev fundet en løsning.

I mit tilfælde har jeg 2 specielle rundsavsklinger jeg har købt i USA, hvor jeg gerne vil have centerhulet forøget fra 5/8" til 30 mm. Jeg har både søjleboremaskine og koniske bor, men føler ikke helt for selv at forsøge mig. Er der måske et medlem i Aarhusområdet, der har adgang til en drejebænk og har mulighed for at hjælpe? Jeg betaler selvfølgelig gerne for ulejligheden .

Med venlig hilsen

Anders

Hejsa Jeg ved godt at der findes en gammel tråd... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville godt turde lave det til mig selv (har fræser og drejebænk) - men det vil da tage noget tid, for at man er sikker på et godt resultat..
så det skal - som @maskinsnedker skriver - være nogle dyre klinger, for at det vil kunne betale sig...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af GardenGirl på 29 maj 2014 14:13

Jeg ville ikke turde bruge metoden med en undersænker...centrerer hullet ikke 100% ødelægger det maskinen


Nej det er ikke en optimal metode, og det er nok et af de bedste bud, tíl en lavteknologisk løsning.

Opspænding i drejebænk i modsat hårde klør, vil jo heller ikke være ideelt, da der er stor risiko for at beskadige tænderne. kløerne er jo ret smalle, og vil vel kun spænde på  få tænder på hver klo, og er klingen med platter, er det næsten uundgåelig at skade tænderne.

Noget mellemlæg i messing eller kobber, vil jo hjælpe men alligevel ikke sikkert der er nok.

Den behøves jo nok ikke at centrere 100%, gør den det inden for 1/10mm går det jo nok.


Nej - jeg ville nok smide den på Vacuum i CNC'en - det er rimegig nemt at lave så den ikke bliver tilført sideværts spændinger.. eller kommer til at ligge ucentreret.. men alligevel vil det tage lidt tid... derfor vil jeg ikke byde ind på det..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej med jer

"hhaaamsdk" har lovet at hjælpe med sagen, han skulle have adgang til de rigtige maskiner.

Maskinsnedker, klingerne er specielle, og derfor vil jeg gerne ofre lidt tid/penge på at få dem tilpasset. Der er tale om "Freud Combination Saw Blade", der har den fordel, at de kan anvendes til både at save på langs og på tværs af årene. Det er smart, idet jeg arbejder med både krydsfinér og massivt træ, og ikke altid er lige god til at skifte klinge. Klingerne har endvidere den fordel, at de efterlader en "flad bund", idet hver 5. tand er flad, og de øvrige er krydsfilet.

Med venlig hilsen

Anders

Annonce

Ja det ser da ud som en effektiv klinge

Jeg tror ikke den egner sig til opspænding i drejebænk (hvis man ikke har nogle brede bløde kløer, man kan udbore), man vil komme til udelukkende at spænde på platterne, hvis den er delt i 10 sektioner, som den på billedet, kan det blive problematisk at spænde op i en treklo....

Freud LU84R011 10 in 50 Tand Kombination Saw Blade

Nå, for lige at følge op på sagen. Det gik desværre i vasken med ham der oprindeligt havde lovet at hjælpe, men til gengæld kunne "Elitesliberiet" i Viby hjælpe - og det til en bagatel på 75 kr. pr. klinge. Nu kører det, og det er en sand fornøjelse med de nye klinger. Tak til alle for de hjælpsomme indlæg .

Med venlig hilsen

Anders

Super godt du fik dine klinger "boret ud"

Altid godt med tilbagemelding om hvordan det gik, uanset hvad det drejers sig om.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Fantastisk - dejligt at du fik det løst :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Godt du fik klaret problemet, og tilmed til en fornuftig pris
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis