Tag til skur: Hvilket og hvordan

Hej,

Jeg skal have tag på mit skur. Og jeg har brug for jeres støtte.

Hele historien:
Vi er tilflyttet et hus, der allerede havde et skur (som vist på vedhæftede billede).
Det er af træ, ikke isoleret og taget har haft tagpap. Eller dvs. det har haft undertag/midlertidigt tag og ikke andet!
De har aldrig lagt rigtigt tag ovenpå. Og så har de bare sømmet det fast, med søm der går ned igennem taget. Stormen rev dele af tagpapet af og det blev/var utæt. Derfor er det revet af og der skal nyt på.


Mine overvejelser:
  • Ståltag (lettere at arbejde med end tagpap vel og billigt nok?)
  • Udluftning vha. fx solopvarmede små ventilatorer (det bliver meget lummert derinde, ved ikke om det gør noget?)
Spørgsmål:
  • Gør-det-selv bladet har en artikel om et stålpladetag der bliver lagt. Den vil vi bruge som inspiration, tænker jeg. Men der er der bare spær nedenunder. Her er der brædder hele vejen over. Bør der være noget, der giver afstand mellem trætaget og ståltaget vi lægger på?
  • Hvordan afslutter vi bedst muligt på toppen og i siderne? Lyder til man fx i XL byg får stålpladerne i store stykker, så der ikke er samlinger midt på. "Sternkapsler" eller hvad det bl.a. hedder.
  • Er der noget andet, jeg skal være opmærksom på eventuelt? Det er et skur, der "bare" skal holder 4-8 år, da vi har planer om senere at lave noget nyt, sammenhængende, måske isoleret.
Håber I kan assistere med nogle inputs, ved ikke hvor aktivt dette forum er

Mvh Jamie
Hej, Jeg skal have tag på mit skur. Og jeg har... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Taget er fint det kan holde mange år. Men som Jørgen skriver så "skriger" dit træværk efter Gori. Jeg ville nu foretrække gammeldags trætjære, med linolie i det her tilfælde. Klik her så kan du læse om det, Det kan købes andre steder end Wolf linolie fabrik


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

under det link som jeg henviser til står der (i uddrag): "Ægte trætjære har en lang tørretid 1-6 uger afhængig af træsort, og overfladens sugeevne ..... Ved fortynding med 50% koldpresset linolie nedsættes tørretiden til 1-2 dage."


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er også rigtigt, men kan gøres billigere ved at tilsætte 5 dråber Zegativ pr. kg. trætjærer.

Zegativ er et tørrelses middel der også bruges i olie og alkyd maling, et eks. hvis du har gammel olie eller alkyd maling stående skal det blot have et par dråber zegativ for at blive som ny maling igen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også