Køb af første sejlbåd (25-27 fod)

Hej Alle

Jeg går med en del tanker for tiden, da jeg gerne vil være bådejer og håber derfor, at jeg herinde kan få svar på et par spørgsmål. Jeg har sejlet i mindre kølbåde for en del år siden og ligeledes taget duelighedsbevis, men jeg har aldrig haft min egen båd.

Mine tanker går på en båd i størrelsesordenen 25-27 fod og med 3-4 sovepladser. Den skal være let at sejle og vedligeholde. Budgettet er max. 75.000.

Jeg vil derfor gerne høre jer herinde om i har nogle forslag til en mulig båd? Selv har jeg overvejet både en IF'er og en Polaris Drabant (nogen der har erfaringer med dem?)

En sidste ting: Jeg ved praktisk talt intet om motorer og vil derfor høre jer om det så er bedst at gå efter en båd med påhængsmotor eller med indenbordsmotor (fordele og ulemper?)

På forhånd tak for svar!
Redigér/Delete Message
Hej Alle Jeg går med en del tanker for tiden... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@lynæs. Tak for gode råd er klart blevet mere bevidst om at der skal være okay med stuveplads i båden. Om læ såvel som i cockpittet.

@1691. Det er noteret! Desværre er jeg ret høj, men har nu ikke tænkt det ville genere mig, at jeg ikke kan stå op om læ, men du har nok ret i at en IF'er nok ikke lige er sagen.

@Jepe. Er nogenlunde bevidst om de ting der skal ses efter og vil da klart prøve at finde en gasteplads.

@Lumholdt, Dejlilgt at høre om dine erfaringer med en Polaris Drabant! Er det besværligt at manøvrere den med påhængsmoto? (eks. i havn)

@OFJ. Tak for rådene. Det er netop mange af de ting du nævner jeg har haft med i overvejelserne. Tror ikke jeg skal op op 30fod eller derover. Det bliver for uoverskueligt. Tilgengæld er jeg ikke helt længere afvisende overfor en indenbordsmotor, hvis den altså er godt vedligeholdt og ikke alt for gammel.
Mht. til at det er blevet meget nemmere at få en bådplads så tvivler jeg desværre på at det også gælder i Aarhusområdet.. Men er igang med at undersøge det.
Næh, jeg vil næsten sige, at man kan manøvre en anelse bedre da motoren også kan drejes. Problemet med udenbordsmotorer er nok, at gassen skal styres med armen udover rælingen. Det kan være irriterende og kompliceret samtidigt med at man styrer roret, men jeg synes nu ikke at det er det store problem. Jeg tøffer bare ud af havnen stille og roligt i samme tempo, så behøver man ikke at skrue op og ned for gassen.

Det er nok bedst med en diesel indenbordsmotor hvis man ikke gider at vente på vind, men det er dyrere som mange har sagt. Jeg er glad for at have betalt mindre for båden samlet og "nøjes" med en påhængsmotor. En anden gevinst er også, at hvis motoren skal repareres, så tager man den bare med hjem i garagen og roder med den. 

Du bør nok prøve en sejltur i en Polaris drabant først, når du er ret høj. Jeg vil sige at den bådtype er bygget til små mennesker. Jeg er 1.78 og kan kun stå fuldt op med hovedet op gennem lugen ved opgangen til cockpittet - det ser skørt ud, men det virker fint. Min kæreste er ca. 1.65 og hun kan sidde og stå i det meste af båden uden at bøje hovedet. 
Hold øje med nogenlunde ståhøjde i salonen - stuverum og sidst men ikke mindst, hvis du vælger en båd med en brugt dieslemotor: Kan denne let udskiftes? Mange ældre både fik anbragt motoren de mærkeligste steder, f.eks. under i stævnen under forkøjerne.

1691
Hej 

Det er jo en smagssag men, vi har en Albin Cirrus. 26 fod, bred og let at sejle. Gode køjepladser, rimelig ståhøjde, OK cockpit at opholde sig i og et fordæk som man kan opholde sig på m.v..  Alt i alt var det til den lille familie det bedste bud vi kunne finde. Efter 25 år mener vi stadig det. Større både vil selvfølgelig give flere muligheder, men i denne størrelse er den super mht. plads, letsejlet m.v..  Minus er at det ikke er en lækker dyr kvalitetsbåd på den måde, at interiør m.v. er finer og sådan, men i denne størrelse og til de priser, er det nok hvad du får.
Mht. motor så er indenbords det eneste rigtige til sejlads, mht pris og vedligehold ville jeg gerne bytte med påhæng. Tjek at det du køber er feskvandskølet, -er den det og rimelig holdt, så er der sjældent så mange timer på de indenbords at det har stor betydning.
Du er velkommen ombord til at se, hvis du er omkring Svenborg en dag.
Hej og held og lykke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis