2 polet afbryder til højttaler sæt?

Hej. en 2-polet afbryder skal det forstås som 2 selvstændige faser der afbrydes med samme tryk?
Jeg skal bruge en afbryder i Fuga standard til at tænde og slukke et højttalersæt som jo har forskellig signal fra forstærker til højre/venstre højttaler. Hvis 2-polet afbryder styrer 2 uafhængige signaler så ville den egne sig til formålet. Nogen der ved det?
Mvh Martin

Mvh Martin
Hej. en 2-polet afbryder skal det forstås som 2... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er underordnet om der er fælles minus eller ej. Minuslederen skal ikke gennem afbryderen, men bare føres ubrudt fra forstærker til højttaler (en til hver).
Så er der et kontaktsæt til hver kanal.
Det er jo nok at "klippe" en leder over, for at få lyden til at forsvinde.
Skrevet af kaw på 29 apr 2014 21:04
Det er underordnet om der er fælles minus eller ej. Minuslederen skal ikke gennem afbryderen, men bare føres ubrudt fra forstærker til højttaler (en til hver).
Så er der et kontaktsæt til hver kanal.

Hvis man vil bruge en dobbeltafbryder, hvor den ene side af kontaktsættene (den man kobler på fase) er koblet sammen inde i kontakten. er løsningen med at afbryde den fælles minus, den eneste løsning.
Blot lige et lille indspark.

Du kan få problemer med en fuga til så små strømme som en højttaler bruger. Jeg husker ikke minimumsbelastningen på en Fuga - men den er jo beregnet/designet til noget større strømme.

I nogle tilfælde er vi nødt til at bruge guldbelagte kontaktsæt til meget små strømme - under 20 mA i vore tavler.

Jeg ville bruge en svagstrømsafbryder i stedet.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej EISOE.
Det er noteret, en svagstrømskontakt ville nok være mere egnet.
Men det bliver 2-polet afbryder jeg forsøger med af hensyn til design og så lidt fordi jeg allerede har boret 3 huller til planforsænket Fuga

Jeg melder tilbage om det fungerer når nu så mange har ulejliget sig med overvejelser.
Mvh Martin

Mvh Martin
Annonce
Hej
Har fulgt med i tråden og opdaget et par ting som du skal være 100 % opmærksom på
Det er extremt vigtigt at du  IKKE  blander minusser sammen i en kontakt eller andre ting - de fleste nyere anlæg tåler  IKKE  dette!!!!!!!!!!!!  uden at udgangstrinene i forstærkeren afgår ved døden   
Engelsk ordsprog  "better safe than sorry"  så hvis du ikke er 100 % sikker så lad være med at blande dem !
Man kan købe nogle udemærkede Microkontakter som indeholder det antal afbrydere som du han brug ,for  f. eks denne http://dk.rs-online.com/web/p/vippe...e/7347191/
men prøv at google dem de findes i utallige udførelser og måler ca. 3 - 3,5 cm fra terminaler til top af kontaktfandt lige en til -
http://elektronik-lavpris.dk/p11543...ent_ON/ON/
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Polobjørn.
Min opsætning svarer til at 3 højtalersæt er parallel tilsluttet i forstærkeren, altså på traditionel vis med højre/venstre og rød/sort men så med 2 ekstra sæt højtalere sat til terminalerne på forstærkeren. Til hver enkelt højttalersæt sidder 2 polet kontakt og bryder + lederen til hver højttaler. Så altså 3 kontakter i alt.
Forstærkeren er en Sonos Amp.
De 3 højttalersæt er hhv soveværelse, overdækket terrasse og terrasse, - sidstnævne med udendørshøjttalere.
Jeg har sat det til og det virker indtil videre, hver 2-polet kontakt tænder og slukker et højttaler sæt uafhængig af de andre sæt.
Kan være at opsætningen gyser i en mere fagkyndig end mig, - det virker som sagt indtil videre. Tror du opsætningen er en trussel mod forstærkeren?
Mvh Martin

Mvh Martin
Hej

Måske begyndelsen til en forstærker der går op i røg
normal udgangsimpedans tilladt på alm. forstærkere 4-6 Ohm

når du forbinder 3 sæt højttalere  (normalt 4 Ohm pr. højtt)  formindsker du impedansen på højttalerene - hvis du forbinder 2 stk af 4 Ohm ender du med 2 Ohm totalt og det vil sige at du fordopler strømmen i udgangstrinet på din forstærker !!!!

Jeg tør slet ikke tænke på hvad det ender med i modstand når du paralelforbinder 3 stk. højttalere (kan aldrig huske formlen på paralelforbundne modstande - Ohm`s lov )

Skynd dig at læse i teknisk data på din forstærker hvad den accepterer på udgangen og før du har helt styr på det så kør kun med et sæt højtt. af gangen så der ikke sker nogen dyre katastrofer

Håber ikke det er for sent - hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af polobjørn på 02 maj 2014 19:38
H(kan aldrig huske formlen på paralelforbundne modstande - Ohm`s lov )

Det er nu ret simpelt

U= IxR, eller I = U/R, R er så den resulterende modstand og når det er rent ohmsk modstand er det for parallelforbundne modstande 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 = 1/Rres
hvor Rres er den resulterende modstand.
d.v.s. at 3 paralellforbundne 4 Ohm giver Rres på beskedne 1,33 ohm - altså langt mindre end udgangen er dimensioneret til. ( og dermed væsentligt højere strøm )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 02 maj 2014 20:27

Det er nu ret simpelt

U= IxR, eller I = U/R, R er så den resulterende modstand og når det er rent ohmsk modstand er det for parallelforbundne modstande 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 = 1/Rres
hvor Rres er den resulterende modstand.
d.v.s. at 3 paralellforbundne 4 Ohm giver Rres på beskedne 1,33 ohm - altså langt mindre end udgangen er dimensioneret til. ( og dermed væsentligt højere strøm )
Hej
 tak for hjælpen Eisoe det er godt at nogen kan huske

Men med lille modstand ender det vis hurtigt med røg i stuen

Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også