Opretning af spær

Hej med jer herinde,

Jeg skal til at moderniser en 70m2 garage, med første udfordring at stramme de eksisterende spær op. Lige nu har jeg pillet alt isolering og forskalning ned, så der er åbent til spær. Det eksisterende eternittag, som skal skiftes til pap ligger stadig på toppen.

Hvad gør jeg nemmest for at stramme de lidt slappe spær op? Jeg havde selv forestillet mig at skrue noget spærtræ af dimensionen 47x250 på siden for også at vinde lidt højde på bagkanten. Dertil er jeg usikker på en detalje. Hvor meget overlap skal der være mellem de eksisterende spær og de nye for at holde til snetryk osv.?

Ellers kunne man beholde nuværende hældning og blot stramme dem op. Jeg har hørt man kan benytte en dunkraft på midten for at få dem lige, for derefter at montere spærtræ på siden for at styrke dem.

Lidt bonus info.

Jeg har 14 spær med 650mm mellem hver og de er hver ca. 7m lange. De er af dimensionen 110 x 200mm. Der e ca. 1m højdeforskel mellem bagremmen og forremmen.

Ser frem til at høre hvad jeres bud er til denne tag-novice ;-)

mvh

Daniel

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der virkelig ingen som har noget bud i dette forum?
jeg forstår ikke hvad du mener med at stramme spær op
er de blevet løse i samlingerne? hvad er de samlet med

fotos er altid godt, og gør også tråden mere attraktiv
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Christian,

Beklager hvis jeg er utydelig i formuleringen.

Efter en del år med de gamle spær er de fleste begyndt at sveje lidt på midten; deraf lidt "slappe". Et foto vil desværre ikke kunne vise meget da vi taler få cm.

mvh
Daniel
Jeg ved ikke noget om overlap og styrke etc,

du mener at spærfødder lunker?

er det ikke bare at bruge kiler når du banker de nye forskallingsbræder på, så du får rettet loftet op?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg gætter lige:
Det er ikke gitterspær, det er bare 7 meter lange 4 x 8" bjælker, -altså "bjælkespær",
ikk?

Venlig hilsen
Knud
Annonce
Jeg forstår ikke rigtig grunden til, at du ikke vil vise, hvad det her handler om, via lidt fotos af projektet.
Jeg har selv været igang med noget i den retning, men jeg aner jo ikke om det er samme type tag, og orker ikke deltage i en gættekonkurrence.

Med venlig hilsen
ktm

Det er vel det her at han mener efter mange år er spærrende begyndt sat svaje/bøje nedad hvad gør man??? har selv samme problem
Jeg ville ikke løfte / rette på de gamle spær. De har fået en bue nedad og hvis du løfter dem op på plads vil de prøve at trække hele konstruktionen ned igen. Skal de stadig hjælpe med at holde det oppe skal de blive i den bue de har. De er ikke som sådan blevet slappe, men er blot endt i en anden stilling i løbet af årene.
Du kan sagtens bruge spærtræ på de 47 x 250 mm. Det lægger du så direkte på siden af hver af de gamle spær. Så skruer du det sammen med en god skrue pr 0,5-0,75 m Det kan være 6 x 120 mm T30 ( den type som har blank skaft fra gevind til hoved.)
Så vil dine nye spær forstærke det til lidt over faktor 1,5

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Og resten retter du op i lægterne

Og godt at ændre til tagpap. Hvis taget falder 1 m på 7 m. så er det under 10 grader og noget under minimum for bølgeeternit plader.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis