Terrasse tag - hvordan skal "spaerrene" ligge?

Hejsa,

Jeg staar og vil til at smide et fast tag paa vores terrasse i vores nye hus.



Foer vi koebte huset var der en kaempe vindrue plante men blaeste ned i en storm.

Siden da har da bare lagt et simpelt bambus hegn som virker ganske fint naar der er sol, men det holder ikke regnen vaek og skidt kommer konstant ned paa havemoeblerne.



Jeg har kigget paa tag materialer og det som passer bedst (vi vil gerne have lidt brunligt da det passer bedst med huset istedet for hvidt plastik) saa jeg har kig paa det her:

https://www.hornbach.ch/shop/Plaque-profilee-en-verre-acrylique-sinus-bronze-76-18-de-2000x1045x3-mm/221227/article-fr-ch.html?sourceCat=S5817&WT.svl=artikel_img

billede:
https://www.hornbach.ch/data/shop/D04/001/780/491/660/22/DV_8_0221227_03_4c_DE_20120619221503.jpg

Jeg kiggede ogsaa paa noget der ligges med en skinne (https://www.hornbach.ch/shop/Panneau-alveole-en-polycarbonate-transparent-de-2000x980x16-mm/249321/article-fr-ch.html?sourceCat=S5817&WT.svl=artikel_img) men at faa det til at passe med vores eksisterende spaar og det at prisen er 2.5 gange dyrere har holdt mig fra det.

Saa tror jeg vi gaar efter den simple, billigere og for os paennere loesning

Men nu er jeg kommet i tvivl om naar taget skal ligges paa om det er bedst bare at ligge spaer paa tvaers oven paa det eksisterende eller at det er bedst at saette spaer *imellem* de eksisterende spaer for at der kommer en stor overflade med samme hoejde.




Ligge tvaerspaer oven paa er nok det hurtigeste, men er det bedre eller daarligere end det andet ?

Hvad mener I ?


/max
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Max.

Og velkommen her på LDS.

Du lægger blot lægter hen over de eksisterende spær, det er den mest anvendte metode. Læg dem med ca. 60 cm afstand så skal det nok holde.

Ps. rart at se at du har en rigtig Hund

.............. er det ikke "bare" et lægge lægter på tværs og så nogle tagplader ovenpå .??..... så ligner det min carport ...... og det fungerer da fint ...... og er en nem og overkommelig løsning ......

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Og hvis du vil gøre det lidt elegant, stemmer du lægterne ned i spærene. Pas med valg af tag mht kondens

 

Lægter skal være på tværs og ikke stemmes ned da det svækker spærene man skal altid tage forbehold for snetryk.

LBL
Jeg tror at Maxandersen har tabt interessen for den bold han har smidt i luften, eller også er han taget på Påskeferie
Annonce
leif selvfølgelig skal lægter ligge på tværs! Men der findes altså tagbeklædninger, hvor man skal bruge lægter samtidig med anlæg på spær. Jeg tvivler på de spær bliver svækket over vel 3 meter. desuden skruer man også lægterne fast hvor de ligger ned i spæret

 

Okey - syntes bare de kommer til at se saa "hoeje" ud naar de ligger oven paa.

p.s. ja, det er dog kun den 1 ud af 4 (andre slags

/max
"stemmer du laegterne ned i spaerene"  - du mener "hakker" trae ud saa de kan ligge "nede" i de eksisterende ? Ja - det kunne jeg jo godt goere, men det lyder godt nok som en voldsom tidsrøver

Vil det ikke vaere lige saa ok (og ihvertifald hurtigere) at skaere smaa laegter ud og bore igennem fra begge sider med 1-2 store skruer ?

Ved problemer er det med taget ifht. kondens tror du ?

/max
ah ja...syntes nu heller ikke jeg ville kunne goere det paent med en stemmning

snetryk - ja, vi kan jo godt nok faa lidt sne her i 800m's hoejde men tror nu nok at konstruktionen her kan baere det.

/max
hehe - nah, er stadig interesseret men da jeg skal bruge ~4m lange plader skal de bestilles og der er 1 maaneds levering saa det hele blev udskudt lidt.

Istedet skulle jeg saette hegn op her i paasken men saa blev der lovet 4 dages regn saa istedet staar jeg i udestuen og maler et fag hegn af gangen istedet for at nyde paaske solen ;/

/max
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også