Harald Nyborg Vådrumsventilator med H/T kører ikke ved fugtighed?

Hej med jer

Ja som spørgsmålet lyder, så købte jeg 2 stk ventilatorer med Hydrostat og timer. Monteringen er med fase nul, så det kun er fugtighedsmåleren der fungerer (skulle fungere).
I vildledningen står der at den er sat til 60 %. Dyg på vinduet og fugtige fliser får den ikke til at tænde, så jeg stiller selvfølgelig på den. fra minus til plus 20% til 80%. Der står også at hvis den er skruet helt ned på 20% så kører den hele tiden. Der er et rødt lys som også lyser når den skrues i bund/mod uret. Hvis jeg så meget stille skruer den op ad, så begynder den røde lampe at lyse efter en mikromilimeter og efter et minuts tid, så slukker den igen. Fra der hvor den slukker og med uret er der rigtig langt at dreje endnu så syntes det virker mærkeligt.
Den anden har jeg nu sat tænding til, så den kører når der er lys, men det vil jeg ikke her, da det her badeværelse bruges hele tiden og syntes dener skide træls at høre på
Nogen der kan hjælpe her?
Havde før en Termex S/P til omkring 1400 kr med tal på hygrostaten og det kørte bare, men under ombygning er knappen forsvundet så derfor har jeg været så nærig at købe disse billige hos Harald Nyborg
Hej med jer Ja som spørgsmålet lyder, så købte... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Efter at have læst deres lidt kryptiske brugsforvirring, burde du kunne tvinge den til at køre konstant ved at sætte fasen på S klemmen.

Hvis den gør det, burde du kunne flytte fasen tilbage og skrue op for timeren og derefter lave trikket med kluden for at starte hygrostaten. Men det kan squ godt være at den har brug for en "fase" på S klemmen for at starte timeren. 

Noget tyder på at de kører sammen, for der står:..eller som starter ved fugtighed (med diverse indstillinger) og stopper efter feks 3 min. når luftfugtigheden er under det indstillede. 

Så du burde kunne trikke den til at køre i et et stykke tid, og derefter slukke.

Men ellers ville jeg måske forsøge at tage fat i onkel Harald og få en forklaring. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Kan ikke forstå du kalder dig for: Håndværkeren og giver råd hvis du ikke aner en skid om regler. I bygningsreglementet skal der være udsugning i et badeværelset??
HUdkast længere nede.
Mht den tændledning så skal S klemmen kun bruges hvis timeren skal bruges og det er her ikke tilfældet, da det kun er hydrostaten (som er den indbyggede afbryder du ser i brugsvejledningen mellem L og S) jeg skal køre med.


Regler for udluftniing i bad:
Krav til ventilation og indeklima

Frisk luft og masser af ventilation er afgørende for et sundt og velfungerende badeværelse. Derfor er der i bygningsreglementet krav om, at der i badeværelset skal være en særskilt udsugning, enten mekanisk eller via naturligt aftræk, hvor aftrækskanalen skal have en åbning på mindst 200 cm2.

Det er ikke nok at trække den brugte og fugtige luft ud af badeværelset, der skal også kunne trækkes frisk luft ind, så der kan ske en udskiftning af luften. Derfor skal der være en ventilationsåbning på mindst 100 cm2 eller en spalte under døren, en rist i selve døren eller væggen ud mod det rum, hvorfra du går ind i badeværelset. Hvis badeværelset ligger ud til husets facade, skal der desuden være et oplukkeligt vindue, en lem, yderdør eller udeluftventil med en åbning på mindst 30 cm2.

Jeg er skam Håndværker har endda svendebrev, at jeg så er beklædnings Håndværker har ikke noget med sagen at gører. Hvis jeg skulle kende loven på alt hvad der bliver spurgt om her på LDS. skulle jeg være et omvandrende leksikon.

Derfor skriver jeg, hvem siger at der skal være en ventilator i et badeværelse / Køkken o.s.v.

Som du jo selv besvarer med at der ikke behøver at være en elektrisk ventilator i følge lovteksten.

Helt klart men ventilation skal der være bade ind og ud og der er et vindue ikke nok. Desuden vil det også blive koldt at sidde og hygge i et varmt spabad med vinduet åbent og minus 10 grader udenfor
Du skrev det nu på sådan en arrogant måde, som om du var bedre vidende også derfor min kommentar til dig.

Ja jeg ved ikke rigtigt men det er af og til at andre opfatter mine ord som arrogante, det er nu aldrig meningen. Da jeg ser alle mennesker som ligestillede

Vi kan alle sammen noget og kunne vel egentlig meget mere end vi er klar over, vi skal bare lige opdage det

Annonce
Og nogle kan lidt mindre end de selv tror. Der er ikke noget at sige til at du har mere end 17.000 poster herinde, med alle de "gode råd" du går og deler ud af 

Ja misundelse er jo da en grim ting !

Du er ved at blive lidt for personlig ?

Næh, jeg mener såmænd bare at man ikke behøver at have en mening om alting - og slet ikke ting man ikke ved noget om.
Ja det er så din holdning, jeg gør på min måde.
Hej Klavil. Min erfaring er at Harald Skrald modellerne ikke virker: for et par år siden skulle jeg bruge 2 fugt/timer styrede ventilatorer. Købte en Thermex og en Harald skrald til gæstebad. Thermex fungerede 100 % men Skrald modellen tændte ikke selv om jeg kogte vand i en el-kedel lige under den! Byttede til ny med samme dårlige resultat og endte med at købe en uden styring og satte til at tænde med lys på gæstebad. Så du må nok ofre lidt mere hvis det skal fungere. Mener at Duka laver en der er knap så dyr som Themex.
Mvh Martin


Mvh Martin
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis