Bådmotor af buskrydder

Nu tænker i nok på overskriften hold kæft en tumpe, det er jeg nok også men...

Jeg skal bruge en motor til min tømmerflåde hvis der en dag sker noget eller jeg skal sejle et kort stykke. Og jeg vil ikke bruge særlig mange penge på det her projekt og det billigste folk har påhængsmotorer til salg til er 3000 ca. og det er langt over hvad flåden koster. Motoren skal bare kunne få mig lidt frem ikke noget sindsygt.

Så slår det mig billig motor til båden.. BUM! Jeg har været i vietnam og der har de sådan nogle her!
https://www.facebook.com/photo.php?...mp;theater
Se det kunne godt forveksles med en større buskrydder hvis i forstår og sådan tænkte jeg at jeg ville lave min bådmotor. Så tænkte på om ejg ikke bare kunne bruge vores buskrydder og så svejse en propel på i stedet for og så bare derudaf? Det eneste problem jeg ser lige pt er kølesystem? Ved ikke om den kan køle nok når den kører sådan i længere tid? Tænkte også mere på om sådan en buskrydder motor er kraftig nok til at få mig lidt den vej jeg vil da flåden er temmelig tung?

Håber I har nogle andre bud eller lign til billig fremdrift! (skal selvfølgelig lave nogle årer)

 

Nu tænker i nok på overskriften hold kæft en tumpe... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Ollie.

Du ved formentlig ikke meget om skruetøjet på en udenbords motor, skære hovedet på buskrydderen skal naturligvis pilles af. Det vil ikke kunne bruges med den vinkel det har. Propellen skal monteres direkte på røret hvor man piller den fjeder lignende aksel ud og erstatter den med en fast aksel plus et lejer at messing og den må ikke have ret meget stigning for så kan den lille motor ikke trække den. Jeg har set på You tube et par stykker der var modificeret til at trække kanoer og kajakker, den vil være totalt uegnet på en tømmer flåde.

Skrevet af Håndværkeren på 13 apr 2014 22:11

Hej Ollie.

Du ved formentlig ikke meget om skruetøjet på en udenbords motor, skære hovedet på buskrydderen skal naturligvis pilles af. Det vil ikke kunne bruges med den vinkel det har. Propellen skal monteres direkte på røret hvor man piller den fjeder lignende aksel ud og erstatter den med en fast aksel plus et lejer at messing og den må ikke have ret meget stigning for så kan den lille motor ikke trække den. Jeg har set på You tube et par stykker der var modificeret til at trække kanoer og kajakker, den vil være totalt uegnet på en tømmer flåde.


Det kunne jeg nu godt tvivle på er en holdbar løsning, en buskrydder snurre ca. 6000 o/m, et vandsmurt bronzeleje holder ikke til det.

Desuden skal der også være et trykleje, der kan optage det axiale tryk propellen påføre konstruktionen, samt at den lange aksel på en buskrydder er meget tynd.

Det bliver nok også svært at finde en egnet propel, de mindste til bådmotore har 4" stigning, hvilket vil give en teoretisk hastighed på omkring 20 knob.

Hvilken fart tømmerflåden næppe kommer op på, så det vil give et stort propelslip, med voldsom kavitation.

Jamen du har fuldstændig ret Jens, nu er dem jeg har set med en propel der enten er hjemmelavet af et stykke bukket messing, eller en propel fra en model flyvemaskine. Og så må det vist beregnes som et stykke legetøj som man laver bare fordi man kan.

Har du aldrig prøvet at lave noget som var bare for sjov, fordi du kunne ! Ellers er det på tide at lade din tantesofi komme på banen

fordi man kan, er et dejligt koncept.
Det har givet mig mange gode timer i værkstedet :-D

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce

Nu kan der jo  ikke herske tvivl om, at den kan lade sig gøre, at lave et "piskeris" af en buskrydder, der er der jo utallige Youtube film der beviser.

Men jeg holder stadigvæk på, at det er en dårlig løsning, som ikke er holdbar...

Men en flypropel anvendt på denne her måde virker, om end en anelse støjende.

Jo men den slags kan man jo kun bruge i store sump områder som de her i Amerika og Rusland. Der er dog en her nede i Alssund der har sådan en propel drevet katamaran på en 20 fod, det går stærkt men med en skrækkelig larm til følge.

Men måske man kunne bruge de små luft pudebåde på de Jydske hede landskaber, dog tror jeg ikke at Hede selskabet syntes om ideen

Jeg ved ikke om den her er for lille? Men Yamaha har da aldrig været så tosset.

http://m.dba.dk/yamaha-paahaengsmotor-2-hk/id-1007295458/


 

Den er nok lige et nummer for lille, du skal tænke på at sådan en tømmer flåde har samme friktion i vandet som havde du brugt en Bic-balle ( Halm )
så er jeg her igen? Havde i nogle motorer til salg da?
Men ja der er stor modtand da det også en en rigtig tung flåde i det den er lavet i rustfrit stål.

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis