Bådmotor af buskrydder

Nu tænker i nok på overskriften hold kæft en tumpe, det er jeg nok også men...

Jeg skal bruge en motor til min tømmerflåde hvis der en dag sker noget eller jeg skal sejle et kort stykke. Og jeg vil ikke bruge særlig mange penge på det her projekt og det billigste folk har påhængsmotorer til salg til er 3000 ca. og det er langt over hvad flåden koster. Motoren skal bare kunne få mig lidt frem ikke noget sindsygt.

Så slår det mig billig motor til båden.. BUM! Jeg har været i vietnam og der har de sådan nogle her!
https://www.facebook.com/photo.php?...mp;theater
Se det kunne godt forveksles med en større buskrydder hvis i forstår og sådan tænkte jeg at jeg ville lave min bådmotor. Så tænkte på om ejg ikke bare kunne bruge vores buskrydder og så svejse en propel på i stedet for og så bare derudaf? Det eneste problem jeg ser lige pt er kølesystem? Ved ikke om den kan køle nok når den kører sådan i længere tid? Tænkte også mere på om sådan en buskrydder motor er kraftig nok til at få mig lidt den vej jeg vil da flåden er temmelig tung?

Håber I har nogle andre bud eller lign til billig fremdrift! (skal selvfølgelig lave nogle årer)

 

Nu tænker i nok på overskriften hold kæft en tumpe... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
der er mange der bruger buskrydder motore til andet end græs.
en google søgning her
er selv i gang med at finde ud af at lave en 3 cylindret motor af buskryddere

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Rigtig dårlig ide med en buskrydder til og drive din flåde. Se lige her og du får forklaringen bagefter: www.youtube.com/watch?v=RgRiirOQdSQ

Buskryddermotoren kører med alt for mange omdr i forhold til en standartsskrues stigning. Det er derfor manden ikke kan sænke skruen under vand uden motoren går ud. Det meste af motorens effekt går i øvrigt til tab ved bare at drive skruen rundt i vandet. Hvis det skal lykkes bare nogenlunde, skal du nok regne med at have en nedgearing i mellem så skruen højst rotere med ca 300 omdr. Men du skal nok ikke regne med at opstillingen kan drive flåden med last, bare der er en smule vind/sø i mod. 



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak fordi du fandt den video haha! Ja var også lidt nervøs for at den ikke ville have nok kraft.

Jamen så må jeg skaffe en anden maskine som den på billedet. Skal jeg have fat i noget knallert/græsslåmaskine?

 

Tøws nu ikke den virker særligt godt. Hvis du kigger "ordentelig" efter vil du se at manden ikke blot kan sænke skruen i vandet og give gas. Formoder motoren så bare staller fordi skruen der "står" fast i vandet.

Men der er stadig den gode gamle regel der siger: Tungt langsomt fartøj kræver stor langsomgående skrue, med en passende stigning naturligvis. Den får du nok svært ved at komme uden om hvis du vil bevæge dig hvor der er en smule vind/strøm/sø. Denne gang fik jeg det hele med. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Jamen så må jeg købe en græsslåmaskine? Kan se der er utrolig mange der har taget underdelen af en påhængsmotor og sat en græsslåmaskine motor oven på?

 

Skrevet af NiklasH på 06 apr 2014 19:51
Jamen så må jeg købe en græsslåmaskine? Kan se der er utrolig mange der har taget underdelen af en påhængsmotor og sat en græsslåmaskine motor oven på?
Tja, det var måske en mulighed. Men inden du sender penge efter projektet, bør du måske tænke lidt over hvordan du får forbundet motorens aksel med drevets aksel. Det kan meget hurtigt blive dyre hvis du skal i byen og have lavet noget, end en gammel påhængsmotor vil koste.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja har jeg godt nok overvejet. Men kan se der er utrolig mange der har lavet deres egen med en gammel græsslåmaskine og en gammel påhængsmotor hvor de kun bruger den nederste del med drivaksel osv. men det burde da kunne lade sig gøre hvis der er så mange der har lavet det. Men ja en græsslåmaskine motor 4.4 hk er vel heller ikke meget drifkraft? Og så kan jeg jo ikke bakke :=)

 

hvad med elmotor ?
1-2 bil batterier og evt solceller
det er let at lave, det larmer ikke osv :-)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Jamen hvilken elmotor er kraftig nok til det?? og bilbatterier er da ikke billige ? Vil bare gerne have en motor.

 

Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis