Ny facade til kalksandstenshus

Er der nogen der har nogle alternative forslag til at få en flot ny vedligeholdelsesfri facade til et hus fra '69 opført i glatte kalksandsten (ja, jeg ved det er en møgsten)?

Der er efterhånden mange småreparationer og smårevner ved fugerne i facaden, den er også nusset/beskidt og tidligere ejer har været flink til at bore huller til alt muligt isenkram i facaden

Det de fleste foreslår er at vandskure/netpudse. Det er også relativt billigt, men det er som bekendt vejen til evige vedligeholdelsesopgaver. 

Hardieplank looket er ikke lige mig og det skal også vedligeholdes/vaskes. Træ skal også vedligeholdes og jeg tror også disse to forslag vil give en værdiforringelse selvom mange også går udenom kalksandstenshuse bare som de er.

Så er der Rolls Royce modellen og tage formuren ned og mure en ny, men det bliver bestemt ikke LDS for mig og de murerer jeg har nævnt det for har end ikke turde nævne en ca pris på det, så jeg gætter på en del 100000kr lapper for et étplanshus på 126m2.

Ellers er der omfugning, men det er også en bekostelig affære og selvom facaden så bliver tæt og fugerne nye (og lagt ud), så er stenene jo de samme at se på.

Er der nogen af jer herinde der har en alternativ idé eller som selv har fået en ny god facade ovenpå en træt kalksandstensfacade? 
Er der nogen der har nogle alternative forslag til... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Lars ON på 05 apr 2014 19:54
At investere i en "ombeklædning" af huset uden efterisolering synes jeg virker kortsigtet. Så hellere leve med det nuværende lidt længere tid med det nuværende for at skabe luft til den ekstra investering, som jo gerne tjene sig ind igen. I øvrigt er det vel ikke så dyrt at låne til energieffektivisering.

Man skal jo altid vurdere om det kan betale sig.

I min verden kan alt mere end en tibagebetalingstid på 5 år, max. 10  ikke betale sig.

Rockwool og andre regner med en tilbagebetalingstid på 30 - 40 år - - ufatteligt

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Har du set et kalksandstenshus som restaureret? Vi har selv et med den type sten du nævner, og vi har omfuget det meste af huset og skiftet lidt revnede sten. Huset er fra 72.
Ligeledes er vinduerne skiftet til hvide trævinduer med midterspros. Det næste projekt når tid og penge er til det overvejer vi kraftigt et tagpapstag, skifferlook, eller. Den lidt dyret med tegl (der skal forstærkninger i tagkonstruktion til) dette syndes jeg virkeligt løfter huset, og med rette ændringer bliver det nærmest moderne og nutidigt at se på.

At pudse er hvilket Som helst hus anser jeg personligt som forringelse af huset og dets værdi - netop pga. Det ekstra vedligehold der kræves og som folk ikke er glade for i dag. Er dine sten virkelig så dårlige?
Giver dig ret i at fuger og sten ikke klarer sig lige så godt som almindelige, men jeg mener dog at hvis man får murværket efter hvert 2-3 år og får repareret de fuger og sten der nu er skadet, så er det langt nemmere end pudsning + vedligehold.

Mht. At de bliver beskidte osv. Så har vi haft succes med at vaske stenene forsigtigt (det er lidt af et arbejde) og derefter smide granitskærvwr langs husets mur hvilket har resulteret i pæn og ren murværk.

Held og lykke med projekt murværk :-)
Skrevet af EISOE på 05 apr 2014 20:00

Man skal jo altid vurdere om det kan betale sig.

I min verden kan alt mere end en tibagebetalingstid på 5 år, max. 10  ikke betale sig.

Rockwool og andre regner med en tilbagebetalingstid på 30 - 40 år - - ufatteligt
Tjah det er jo en mening. Men tilbagebetalingstiden på en efterisolering må jo være relativ individuel, og hvis man alligevel er i gang med et yderbeklædningprojekt er det jo trods alt alene en merudgift.
I øvrigt tror jeg ikke de mange, der har investeret i solceller er enig i din investeringsfilosofi.

Dertil kommer selvfølgelig, at energieffektivisering også påvirker husprisen positivt, hvilket jo kan være ønskeligt både i fht salg og belåning, men naturligvis ikke så meget i fht ejendomsvurdering og beskatning.

Skrevet af EISOE på 05 apr 2014 20:00

Man skal jo altid vurdere om det kan betale sig.

I min verden kan alt mere end en tibagebetalingstid på 5 år, max. 10  ikke betale sig.

Rockwool og andre regner med en tilbagebetalingstid på 30 - 40 år - - ufatteligt
Det er klart der skal regnes på det og lige nu er fjernvarmen stadig alt for billig til at det kan betale sig at bruge mange penge på efterisolering.

Pengene sidder dog helt klart løsere hos långivere, hvis det er har noget med energieffektivisering at gøre.

Skrevet af Kentucky på 05 apr 2014 22:00
Har du set et kalksandstenshus som restaureret? Vi har selv et med den type sten du nævner, og vi har omfuget det meste af huset og skiftet lidt revnede sten. Huset er fra 72.
Ligeledes er vinduerne skiftet til hvide trævinduer med midterspros. Det næste projekt når tid og penge er til det overvejer vi kraftigt et tagpapstag, skifferlook, eller. Den lidt dyret med tegl (der skal forstærkninger i tagkonstruktion til) dette syndes jeg virkeligt løfter huset, og med rette ændringer bliver det nærmest moderne og nutidigt at se på.

At pudse er hvilket Som helst hus anser jeg personligt som forringelse af huset og dets værdi - netop pga. Det ekstra vedligehold der kræves og som folk ikke er glade for i dag. Er dine sten virkelig så dårlige?
Giver dig ret i at fuger og sten ikke klarer sig lige så godt som almindelige, men jeg mener dog at hvis man får murværket efter hvert 2-3 år og får repareret de fuger og sten der nu er skadet, så er det langt nemmere end pudsning + vedligehold.

Mht. At de bliver beskidte osv. Så har vi haft succes med at vaske stenene forsigtigt (det er lidt af et arbejde) og derefter smide granitskærvwr langs husets mur hvilket har resulteret i pæn og ren murværk.

Held og lykke med projekt murværk :-)
Jeg har faktisk ikke set et omfuget hus med glatte kalksandsten og jeg er enig med dig angående pudsning af huset.

Vores sten er ikke vildt dårlige og nok bare gennemsnitligt beskidt. Der er 2-3 revnede sten og så en gavl, hvor en del sten skal skiftes fordi et påbygget skur var lavet således at vandet rutsjede ned af murstensvæggen.

Jeg har godt læst, at murene kan vaskes nænsomt, men skidtet er nærmest imprægneret i stenene.

Har du selv omfuget eller fik du nogen til det?

Annonce
- en del huse i vores kvarter er kalksandsten, og mange har efterhånden eftergået en forvandling. Jeg var meget sikker på at jeg IKKE skulle have et sådan hus. Flere havde frarådet det, mens et par stykker rent faktisk talte for denne type hus godt nok ikke på grund af den dårlige holdbarhed men på grund af mulighederne for at ændre helheden med vinduer og andet. Desuden er kalksandsten jo fremragende til at afgi vand - men dog også gode til at tage imod det.

Jeg tog meget modvilligt med fruen ud og så på huset og ændrede pludselig mening. Synes faktisk det er lidt fedt med det kølige look sådan et hus har, og ganske god stil med den rigtige "påklædning". Flere i nabolaget har tegl, og især tagpap har vundet indpas, - det løfter huset helt vildt.

Men rigtigt at de har tendens til at blive grimme hvis de udsættes for for meget skidt og møg.
Vores hus har en tilbygning sim er ca. 10-12 år gammel - ligeledes i hvide sten, og den gamle hovedbygning er delvist fuget om tror jeg. Der er dog lidt småreparationer i form af 4-5 revnede sten og er par fugerevner som skal fikses ved lejlighed, men det føler jeg er billigt sluppet når der umiddelbart ikke er gjort noget i 6-7 år. Det tager vel en murer maks 1 arbejdsdag (med 4-5 ølpauser) og et par tusind kroner, hvilket jeg glædeligt betaler frem for at skulle efterpudse frostsprængt/løst puds, og eller male.

Jeg synes i hvertfald du bør undersøge og tjekke mulighederne ud inden du smører et eller andet produkt på som ikke kan laves om.

Mvh.
Skrevet af Lars ON på 05 apr 2014 22:09
Tjah det er jo en mening. Men tilbagebetalingstiden på en efterisolering må jo være relativ individuel, og hvis man alligevel er i gang med et yderbeklædningprojekt er det jo trods alt alene en merudgift.
I øvrigt tror jeg ikke de mange, der har investeret i solceller er enig i din investeringsfilosofi.

Dertil kommer selvfølgelig, at energieffektivisering også påvirker husprisen positivt, hvilket jo kan være ønskeligt både i fht salg og belåning, men naturligvis ikke så meget i fht ejendomsvurdering og beskatning.

Min udmelding gik udelukkende på efterisolering. Der er en række lovkrav, hvis man gør det - og der regnes med en tilbagebetalingstid på 40 år - så mener lovteksten at det kan betale sig - det er det jeg er meget uenig i.

Bortset fra det har jeg et solcelleanlæg efter de gamle regler med en tilbagebetalingstid på ca. 6 år. Efter de nye regler ville det være omkring 15 år - og dermed uinteressant.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Kentucky på 05 apr 2014 22:00
Har du set et kalksandstenshus som restaureret? Vi har selv et med den type sten du nævner, og vi har omfuget det meste af huset og skiftet lidt revnede sten. Huset er fra 72.
Ligeledes er vinduerne skiftet til hvide trævinduer med midterspros. Det næste projekt når tid og penge er til det overvejer vi kraftigt et tagpapstag, skifferlook, eller. Den lidt dyret med tegl (der skal forstærkninger i tagkonstruktion til) dette syndes jeg virkeligt løfter huset, og med rette ændringer bliver det nærmest moderne og nutidigt at se på.

At pudse er hvilket Som helst hus anser jeg personligt som forringelse af huset og dets værdi - netop pga. Det ekstra vedligehold der kræves og som folk ikke er glade for i dag. Er dine sten virkelig så dårlige?
Giver dig ret i at fuger og sten ikke klarer sig lige så godt som almindelige, men jeg mener dog at hvis man får murværket efter hvert 2-3 år og får repareret de fuger og sten der nu er skadet, så er det langt nemmere end pudsning + vedligehold.

Mht. At de bliver beskidte osv. Så har vi haft succes med at vaske stenene forsigtigt (det er lidt af et arbejde) og derefter smide granitskærvwr langs husets mur hvilket har resulteret i pæn og ren murværk.

Held og lykke med projekt murværk :-)
Jeg hæfter mig noget ved din bemærkning om "Det ekstra vedligehold der kræves"???
Hvis et kalksandstenshus, jævnligt, skal gås efter for div. skader på fuger og sten (med efterfølgende tydelige ar" og man skal være meget forsigtig med rengøring af de sædvanligvis grimme, brune plamager disse huse har, så forstår jeg ikke problemet med et pudset og malet hus.
Mit lille, 200m2 grundplan, pudsede hus, koster mig 1 dags arbejde at male hvert 5-6 år, mest fordi det bliver noget nusset at se til pga luftens forskellige møg-partikler osv.
Det er da vist ikke meget mere end den skitserede vedligehold på kalksandstenene, måske endda meget mindre? Eller misforstod jeg noget??



Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Kim.

Nu ved jeg ikke hvilke type hus du har inden under pudsen, men mener blot at de revner der nu engang opstår i kalksandstenene vil vel med stor sandsynlighed resultere i små revner og lign. I den pudsede facade, - og det jeg samtidig mener er såmen bare at man skal tage sig i agt over hvilket produkt man anvender hvis man pudser og fremgangsmåde. Et hus der er pudset rigtigt ser da hammer flot ud,men jeg synes bare at have set en del tilfælde hvor huse mere eller mindre er blevet spoleret pga. Forkert valg/fremgangsmåde. Frostsrængt puds med ødelagt murværk til følge grundet opfugtning af murværk. Og vægge der revner hist og pist som derefter skal reparerers (ikke nemt at gøre uden det kan ses på pudset facade) hvortil jeg mener at mursten ligegyldig type er nemmere at skifte og reparere fuger og lign. På uden det bliver så synligt.

Der er såmen bare nogle ting man lige bør overveje inden man smører noget på væggene - for det kan ikke gøres om.

Mvh. Og god søndag
Jeg er med på at man skal være ekstra forsigtig inden man pudser et kalksandstenshus af ovenstående grunde.

Jeg vil lige kigge en ekstra gang på omfugning, da jeg afskrev det ret hurtigt pga. der ikke blev gjort noget ved stenene, men det kan være en omfugning har en effekt på, hvordan man opfatter facaden som helhed. I det mindste bliver den 100% tæt.

Ellers er der blevet foreslået mustensskaller og selvom det ikke er helt billigt, så har det den fordel, at der kan efterisoleres samtidigt med og huset ser nyt ud bagefter.

Hvis der er flere som har andre alternativer, så byder I bare ind.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også