Metal skrabning (planing)

Hej LDS

For >10 år siden så jeg en smed af den gamle skole rette et fræser plan op med en teknik der hedder skrabning, det er sådan man gjorde da tipoldefar var dreng.

Det kunne jeg godt tænke mig at lære med små flader, men det er lidt svært når jeg spørger onkel internet om råd, er der nogen maskinarbejdere/smede/værktøjsmagere der kan huske noget fra teknisk skole, gerne en henvisning til en bog eller nogen der kan faget hvor man kunne komme og kigge.

Det ene er teknikken, det andet er værktøjet, kan man købe professionelle skrabe jern i Danmark nogen steder, eller døde det her lang tid før alle andre steder?


"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
Hej LDS For >10 år siden så jeg en smed af den... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Lige for at holde liv i denne tråd for de nysgerrige.

Der er kommet et sæt dejlige skrabere fra England, de kan nu noget med at lave håndværktøj så man på en gang både føler sig lidt royal og samtidig næsten kan mærke Humphry Davy og Joseph Whitworth gå igennem skuret.

Det fungerer godt, jeg skal have lavet mig nogle større plader i alu jeg kan øve mig på, en venlig værktøjsmager er også trådt til og vil gerne fortælle og vise og pege på fejl i teknikken. Der kommer nogle billeder og måske noget video hvis jeg kan finde noget der kan optage i en brugbar kvalitet.


God arbejdslyst - pas på de gamle håndværk, og jer selv.

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
Hej.
Regn ikke med englændere og deres indsatser. Jeg har i mange år fulgt deres indsats på classic car området, og hvad de går i gang med og fuldfører ang. svejning, formning, maling er næsten udenfor vores begreber.
Men på det 'jævne plan' undskyld, kan meget lade sig gøre.

mvh

 varmetossen

Hej fessor

Firmaer der renoverer værktøjsmaskiner, benytter stadig skrabning.
Søg eventuelt på Bast og Co. Det er dog ikke håndskrabning, de bruger en elektrisk skraber.
Jeg kan fortælle at det er et stort tålmodighedsarbejde, at krydsskrabe en flade.
Jeg er i øjeblikket igang med at håndskrabe en kile til min cnc fræser.
Når og hvis du får blod på tanden, og skal skrabe en overflade meget præcist, er det eneste rigtige mærkeblåt.
Hvis du på youtube søger på scraping, er der en del videoer som omhandler emnet.
Men mange af de klip du ser, der kommer folk alt for tykt lag af mærkeblåt på, det gælder om at ikke smøre ret meget på,
så det kun er toppene der farves blå.
God fornøjelse med skrabningen.

Torben
Skrevet af Professor_Balthazar på 06 apr 2014 15:48
Hej Torben

Tak for dit input. Jeg har skam også set henved et par hundrede videoer med skrabning på youtube (jeg har ikke tv, det gør det nemmere) Og med mit skrabe sæt fra RDG tools og Engineers blue fra samme er det lykkedes at få endog meget gode resultater.

Min oplevelse er at der er meget forskellig tilgang til håndværket, og hvor mit mål er selv at kunne producere noget der er fladt, er der mange der gør det for at få "olierender" i materialet. Da jeg kastede mig ud i projektet var jeg godt klar over at det var tid mere end sved, og det gør mig ikke noget, hvis jeg ville blive rig på min hobby havde jeg nok fundet noget andet at tage mig til end bygge et maskinværksted fra bunden.

Jeg anede ikke at der var nogen i Danmark der gjorde det, tak for tippet.

Der var udsigt til at få et granit plan, men det fyldte for meget, så for nu, er det med "bedst ud af 3"-metoden, hvad bruger du som plan?


"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
Hej professor Balthazar

jeg har et granitplan, som er købt hos kj værktøj (KJV.dk) der er dansk forhandler af Knuth værktøj (Knuth.de)
Det kostede ca. 700 Kr. 400 X 250 X 75 Du kan eventuelt kontakte KJV i Frederikssund.
Hvis det ikke kan skaffes, kontakt da Diesella i Kolding (diesella.dk) de har granitplaner på hjemmesiden.
Så har du sikkert også set youtubeklippet. Surface plate, will it hover?

Hilsen Torben
Annonce
Hej Torben

Tak for godt info, min værktøjshandler her i København har også Diesella, de kan nok skaffe et hjem til mig, det med glaspladen er ikke optimalt.

Og jo, jeg har set det super blærede stunt han laver, det glæder jeg mig til kan lykkedes her. Generelt har den gode Müller nogle fede videoer og lækkert setup, både til støbning og CNC drejning.

ha d gåt

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
God fornøjelse med gingery-projektet.
Jeg lavede drejebænken for 10 år siden og da den var næsten færdig faldt jeg over en SR80 til en rimelig pris.

En 10mm glasplade lejret i sand er præcis nok til projektet.

/niels
Hej Niels

Tak for tippet med glaspladen, har brugt en 4mm, men den revner når man stiller emnet for hårdt fra sig, jeg havde noget 6mm jeg regnede for alt rigeligt, men den er simpelthen konkav. Jeg vil prøve at købe en 10mm plade, de koster jo ikke noget i forhold til et granit plan.

Kan du, sådan helt ærligt give et bud på hvor ange timer du smed i din Gingery drejebænk?

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
Det var jo en interessant tråd, google her fandt for mig.

Hvordan gik det med skrabningen?

Jeg står selv med en gammel fræser, hvor føringerne er lidt slidte.

Hvor finder man en støbejerns-lineal / retteplan velegnet til formålet?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også