Metal skrabning (planing)

Hej LDS

For >10 år siden så jeg en smed af den gamle skole rette et fræser plan op med en teknik der hedder skrabning, det er sådan man gjorde da tipoldefar var dreng.

Det kunne jeg godt tænke mig at lære med små flader, men det er lidt svært når jeg spørger onkel internet om råd, er der nogen maskinarbejdere/smede/værktøjsmagere der kan huske noget fra teknisk skole, gerne en henvisning til en bog eller nogen der kan faget hvor man kunne komme og kigge.

Det ene er teknikken, det andet er værktøjet, kan man købe professionelle skrabe jern i Danmark nogen steder, eller døde det her lang tid før alle andre steder?


"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
Hej LDS For >10 år siden så jeg en smed af den... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Som udgangspunkt vil det nærmest være en nærmest umulig opgave, at skrabe et større
område helt plant , uden først at have bearbejdet overfladen maskinelt.
Jeg har renoveret flere maskiner med denne teknik , men da var vanger eller føringer forfræst, så man blot skulle finjustere med mærkeblåt , som Jeeeeeeens meget præcist
beskriver .
Hvis du vil igang vil jeg anbefale en stødskraber med hårdmetalskær , de fås med udskiftelige platter , som dog godt kan slibes , hvis du erhverver en diamantskive .
Især hvis det er støbejern du skal skrabe i.
Vh Johnny S.

Johnny cnc
David Gingery.
Det bliver en fed og spændende opgave, jeg har fulgt flere der har fulgt hans materiale, og med stor succes.
For et par år siden var jeg selv inde og læse om hans maskiner i forbindelse med at jeg byggede en metalfræser selv.

Alene det at du skal kaste dig ud i metal støbning, kan du godt glæde dig til.
Gør selv i alu støbning, det er ret sjovt/spændende :-)

Held og Lykke med projektet.
Ser frem til en masse billeder og beskrivelser ;-)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej alle

Det er da utrolig fedt at så mange har budt ind på denne tråd om et håndværk der sjældent praktiseres, tusinde tak, det er dejligt at starte på LDS.

Nu har jeg bestilt et sæt skrabere fra RDG tools i England. I Weekenden skal der støbes et bar alu-blokke med lost foam metoden.

Så må jeg igang med at lære at skrabe, det kan være de lige bliver fræst først, det bliver så interessant at se.

I den forbindelse har jeg også købt noget pariserblåt (Engineers blue hos dem) Normalt køber jeg alt mit håndværktøj hos Rømerdal i København, de har stort set alt og i en god kvalitet. Men pariserblåt kunne de ikke klare, så de sendte mig til favehandleren i Badstue stræde, den har så lige lukket når jeg kommer.

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
Mht. engineers blue. har jeg også hørt om folk der har brugt oliemaling af den type til malerier.
Det vigtigste er blot at det ikke skal være noget der tørre ind med det samme.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Ja kunstnerfarve er ok, bare det er på oliebasis.

Og strengt taget behøves den vel ikke være pariserblå

Annonce
Hvis man er venstrefløjsekstremist har man måske noget rød maling, som sikkert også kan bruges!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Arh - for mig lyder det som noget fedteri at bruge maling. Jeg smider lidt kalk eller kridt på planet og fordeler det og så kører emnet lidt rundt, hvis det er et i håndholdt størrelse.


mvh

 varmetossen

Hvis vi nu holder politiske holdninger ude - og bruger forummet til at dyrke vores hobbyer sagligt ....

Så vil vi huske fra skolen at grøn og rød er de farver der er flest der er farveblinde overfor, heraf flest mænd, derfor bruger man oftest blåt som mærke og sporfarve.

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
https://www.google.dk/search?q=shaper+machine&client=safari&sa=X&hl=en&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=oOQtU5naMqKJ4ATS5IHQAg&ved=0CDQQ7Ak&biw=1024&bih=672#facrc=_&imgrc=c6GUtg3XfN-XHM%253A%3BC28d3EYuePopZM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.tbc.school.nz%252Felearning%252Flocalsites%252Fwww.technologystudent.com%252Fimages2%252Fshp3.gif%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.tbc.school.nz%252Felearning%252Flocalsites%252Fwww.technologystudent.com%252Fequip1%252Fshape1.htm%3B472%3B271
Et lidt langt link, men det beskriver shaperen meget godt. Det er vel nærmest den maskine der træk læsset, før den fræsemaskine vi kender i dag, vandt indpas i maskinværkstederne. Min far brugte da shaper da han stod i lære i starten af 70'erne. Det bliver vildt flot det man bearbejder. Og der er ikke nær de samme spændinger i det færdige emne, som ved fræsning, med eksempelvis HM-knivhoved i vertikalfræsemaskiner.

Men i øvrigt. Skal to dele slibes, skrabes eller poleres til at køre lækkert, så kan man smøre carborondum-pasta eller diamant-pasta mellem de to flader og så køre dem mod hinanden. Afhængig af hvad du er ved at lave, selvfølgelig, men jeg gjorde det engang med et krydsbord og det blev sindsygt lækkert..... :-)
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også