Havefliser rundt om huset

Jeg vil lægge havefliser hele vejen rundt om mit hus. Jeg har et dilemma i om det skal være 40x40 fliser eller 30x30 fliser. Jeg vil egentlig gerne lægge så få fliser rundt som muligt, da jeg hellere vil have græsplæne osv. Formålet med fliserne rundt om huset er at der ikke gror græs op ad muren samt at man kan gå tørskoet rundt om huset.

Kan jeg nøjes med at lave bredden på 3 x 30x30 cm fliser = ca 90 cm bred? Eller må jeg op i 4 x 30x30 eller 3 x 40x40 fliser = ca. 120 cm bred?

Jeg har prøvet at måle op og gå rundt med hhv 90 og 120 cm, men hører meget gerne jeres erfaringer og tips. Jeg startede med at ville have 40x40 fliser og dermed bliver det 120 cm, men nu hvor jeg skal til at bestille fliserne, overvejer jeg mere at nøjes med 90 cm og 30x30 fliser.

I øvrigt har jeg lerjord og har læst frem og tilbage at mange graver for dybt med for at fylde i med stabilgrus - altså at folk går med livrem og seler og dermed overdriver.. Hvis jeg vælger en 6 cm tyk haveflise, hvor langt vil I så grave ned? (Mit bud er 6 + 2/3 + 20 = knap 30 cm...)

Håber på mange hurtige svar:-)

Mvh Eva

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Medmindre du er meget bredskuldret, vil jeg mene 90 cm er ok. Men prøv at trække en snor og prøv om det er tilstrækkelig brede, til at komme rundt på.

Du kan jo også vælge fliser i 30 x 60 cm...

At grave 15-20 cm vil være fint, brug fibertex under fliserne, det gør det mere stabilt.

Jeg er selv ved at ligge lidt fliser, og et bed med granitskærver ved mit skur i haven.

Jeg har købt noget plast kantbånd, jeg tror det hindre at græsset invadere fliserne.

www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/182072

Sidste først. Hvis du har et stift og stabilt underlag og det alene er gangareal ville jeg absolut ikke have mere end 10 cm grus under flierne, gerne mindre hvis muligt aht afretning.

Mht gangbredden kan der være praktiske overvejelser, hvor du kan tænke i forhold til et fortov, altså at to personer (med noget i hænderne) skal kunne passere hinanden uden at støde sammen, og uden den ene tvinges ud på vejen (græsset). 90 cm er nok lige i underkanten til det. Men der kan naturligvis være mange andre forhold at overveje af udseendemæssig/harmonis karakter, og som kan overtrumfe de praktiske overvejelser.
Tak for jeres tips og svar. Jeg har som sagt prøvet at måle af osv. Var mere hvis nogen nu havde lagt 90 cm og har gode/dårlige erfaringer med det mål. Ellers havde været et sted, hvor der var 90 cm..

30x60 bliver ikke aktuelt i mit symetriske hoved:-)

Glemte i øvrigt at skrive, at to steder rundt om huset (vest og syd) vil jeg lave en terrasse på ca. 4,5 x 4,5 meter. Laver den størrelse der går bedst op i flisestørrelsen.

Se nu kommer I med forskellige nedgravningsdybder... Så er det jeg ikke forstår, hvorfor man skal/kan nøjes med 10 cm grus? Jeg vil helst grave så lidt som muligt, MEN jeg graver hellere nu end lægger mine fliser om....! :-)

Ser i øvrigt fint ud Je__ns med dit kantbånd.
du kan da lægge 2x 40 x 40 et stykke fra huset og perlegrus for resten, det er da nok at gå på. jeg har 5 cm lersand under mine, leren er så hård at jeg ikke har behov for stabilgrus, dem der gav sig, har jeg rettet til, de ligger på 7 år.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Tak for ideer. Jeg har så langt besluttet at jeg lægger 30x30x5 fliser. 90 cm gangsti rundt huset. (I øvrigt skal jeg ingen former for perlegrus have, da jeg har hund:-))
En brolægger har oplyst mig at det burde være rigeligt med 10 cm stabilgrus. Har nogen indvendinger mod det? Som sagt ikk til at køre på- kun gangsti og terrasser...
Annonce
Jeg har 90 cm bredde på fliserne rundt om huset, og det rækker. Man skal være lidt forsigtig, hvis man kører med trillebør, men ellers er det ikke noget problem.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Super med erfaring fra en der præcis har 90 cm. Men hvordan forsigtig mht trillebør? Tænker du ved for tungt læs at fliserne sætter sig eller? Jeg tænker at give yderkanten af fliserne en klat mørtel under, så det ikke skrider..
Jeg tænker på. at man af psykologiske grunde gerne vil kører med trillebøren midt på fliserne, og så kan man komme tæt på huset og lave skrammer. Man skal bare kører med børen lidt længere væk fra huset, så er det løst.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Nårh på den måde.. Ja mere og mere plads er jo altid godt, men jeg kan nøjes og klare mig med at køre i kanten så;-) super med input.
Jeg/vi har selv 80 cm fliser og ca. 20 cm perlegrus inde ved vægen, det er rigeligt. og vi rammer ikke huset, samtidig hjælper perlegruset som dræn, selvom det er begrænset hvad der lander der af regnvand.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis