Havefliser rundt om huset

Jeg vil lægge havefliser hele vejen rundt om mit hus. Jeg har et dilemma i om det skal være 40x40 fliser eller 30x30 fliser. Jeg vil egentlig gerne lægge så få fliser rundt som muligt, da jeg hellere vil have græsplæne osv. Formålet med fliserne rundt om huset er at der ikke gror græs op ad muren samt at man kan gå tørskoet rundt om huset.

Kan jeg nøjes med at lave bredden på 3 x 30x30 cm fliser = ca 90 cm bred? Eller må jeg op i 4 x 30x30 eller 3 x 40x40 fliser = ca. 120 cm bred?

Jeg har prøvet at måle op og gå rundt med hhv 90 og 120 cm, men hører meget gerne jeres erfaringer og tips. Jeg startede med at ville have 40x40 fliser og dermed bliver det 120 cm, men nu hvor jeg skal til at bestille fliserne, overvejer jeg mere at nøjes med 90 cm og 30x30 fliser.

I øvrigt har jeg lerjord og har læst frem og tilbage at mange graver for dybt med for at fylde i med stabilgrus - altså at folk går med livrem og seler og dermed overdriver.. Hvis jeg vælger en 6 cm tyk haveflise, hvor langt vil I så grave ned? (Mit bud er 6 + 2/3 + 20 = knap 30 cm...)

Håber på mange hurtige svar:-)

Mvh Eva

Jeg vil lægge havefliser hele vejen rundt om mit... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har (haft) 1 meter bred flisegange rundt om hele huset, og det er noget skod!
Man går simpelthen ikke så tæt på huset, med mindre man stiller en cykel- og gerne vil ramme sålbænkene. Store fliser er tunge- og sværere at lægge stabilt. De er nemmere at feje- men ellers er de ikke gode. En trillebør kræver kun 1 meters frigang (20 cm til hjulet), men kører du et læs grene- er det ret upraktisk at de bliver revet af.

Vi var forresten ret plagede af myrer- før vi hev belægningen helt inderst op. man kan selv plante eller så- stedsegrønt (skal klippes) eller stauder/whatever- der kan trives. Mod syd (i ren grus) har vi fx geranier. Ellers kan man plante mynte, salvie eller timian. Eller persille. Nyttigt- og pænt! Det er næsten som at have krukker, bare nemmere.
Eller løgplanter.

Mvh
Pinny
Det er nok for sent, men jeg kommer da gerne med mit syn på det

Du har valgt bredden og vil også mene det er op til den enkelte person om det skal være 90 cm mod de 120 cm. Der hvor jeg mener smag og behag kommer mere ind er når vi snakker større terrasser. Personligt syntes jeg hurtigt at 30x30 fliser kan se meget små på større arealer.

Drop fibertex under belægning. Har du trukket ordenligt af og mættet fugerne så ligger de stabilt. Fiberdug er unødvendig udgift og arbejdskraft.

Dybde mæssig. Hvis belægning ikke får anden belastning end en trillebøre og havegrill vil jeg sige en 20 cm sand er fint. Hvis du vælger stabilgrus skal du stadig have en bundsikringssand under stabilen pga din lerjord. Stabilgrus er bærelaget, men hvis vandet ikke kan trænge gennem lerjorden under den vil vandet hobe sig op i stabilgrus og miste bæreevne. (derfor man skal have bundsikringssand)
Også tak til alle de sidste svar. Nu er jeg i gang...:-) har gravet jord, slæbt 15 m3 stabilgrus og 3-4 trailernes med afrettergrus... Har endda lagt de første fliser..

Nyt spørgsmål:

Efter ar have fejet fugesand vil jeg vibrere og jeg vil have noget mørtel yderst hele vejen ud mod græsset, for at holde på fliserne, så de ikke skrider.. Kan nu ikke finde ud af om jeg skal vibrere før mørtel i kanterne eller omvendt? Ved mørtel først tænker jeg om man så har "plads nok" at vibrere på - altså om stenen har plads nok at arbejde i. Ved vibrering først er jeg bange for om de skrider ud "over kanten"?

Hmm. Nu ved jeg ikke var jævnt du har lagt dine fliser, men der burde ikke være behov for at give med vibratoren.
Man plejer kun og vibrere belægninger som chaussésten, brosten, herregårdssten, bondesten mm.

Har aldrig givet fliser med pladevibrator, men jeg tror altså det er en for stor flade på flisen og at den så måske vil knække eller måske miste et par hjørner. Jeg vil fraråde det.

Angående mørtel til kantsikring. Kommer der græs op mod belægningen i højde med belægningen ville jeg blot skubbe jorden op med og stampe det til, når græsset så får fast burde det være nok (hvis det selv ikke er ved indkørsel hvor der kommer større krafter og vrid i belægnigen pga bilen.

Som nævnt længere oppe i tråden, brugte jeg noget plast bånd, 15 cm højt og 3mm tykt, til kantsikring, det tror jeg er godt, og det hindre også græsset i at gro ind under fliserne. det findes også i 30 cm højde..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis