Racercykel ekspert, evt. brugt

Hej folkens,

har brug for kyndig vejledning vedr. køb af en racercykel.

Den kan evt. være brugt. 

Jeg har tænkt mig at bruge den så tit som muligt igennem hele året.

afstand. ca. 30 km dagligt frem og tilbage på arbejdet.

har fået at vide, at det skal vær emed Shimano gear.

Er der nogen der har forstand på det og kan hjælpe mig med mere viden så jeg ikke bliver snydt ved køb?

MVH
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er i høj grad afhængig af hvad du forventer sådan en cykel må koste, du får ikke ret meget raser cykel for under 20.000,00 kr. Bare hjulene er en ren videnskab og skal der være skive bremser ( Som er det letteste vægt mæssigt ) koster det også, om det skal være chimano gear eller et andet mærke, de skal ihvertfald sidde udvendigt og du skal have mindst 2 klinger på krank hjulet så du har mindst 10 gear at vælge imellem. Det kræver en del øvelse at udnytte de gear optimalt, men du vil virkelig få glæde af det.

Der er en hel del vedlige holdelse på sådan et apparat for at det virker optimalt.

Glem det sådan en fætter er ikke bygget til at køre året rundt.
Skivebremser kommer sikkert på et tidspunkt men PT er det ikke noget der bruges.
To klinger foran er det eneste der duer men det giver ikke 20 brugbare gear uanset om hvad du har bagpå.
Nye cykler er oftest udstyret med lorte hjul men for 2-3K kan du købe gode hjul til formålet.
Jeg tror at du i længden ville blive gladere for en crosser F.eks Denne.

René
Hej.
Efter min mening er det ikke fornuftigt at vælge en crosser til daglig gadekørsel.
For kr 5000,-og måske sidste års model får du noget godt.
For kr 10.000.- noget helt fint.
Når du nærmer dig de 15 og 20 kilo er det for de nørdede.
Men det er mine betragtninger.
Med de priser får du noget hvor 'jernet', dvs. tandhjul, krank osv er af kvalitet, og det er vigtigt.
Jeg kører selv en Nishiki citybike og kører 10 - 20 km ad gangen nogle gange om ugen. Den er med Shimano 7 - gears indvendig og fungerer godt. Udvendig gear er måske mere robust i længden, men ved det ikke.
Min konfirmationscykel med 3 - gears Sturmey Archer holdt også i 20 år og min gamle Nishiki med udv. gear kørte i 30 år.
God jagt

mvh

varmetossen

I mine "unge dage"  kørte jeg selv på sådan et uhyrer med 10 gear udvendige tandhjul, i øvrigt smurt med vaseline en gang om ugen. Det var en SCO cykel af de bedre !

Det hele kom sig af et vædde mål, en af mine arbejds kammarater havde taget turen fra Svendborg til rådhus pladsen i København på 6 timer !

Det mente jeg at jeg kunne slå, det blev til 5 timer og 15 minutter

Det var dengang man sejlede over storbælt.

Annonce
Hej.
Du kan stadig ikke cykle - cøøøøkle - som barnebarnet siger - over storebælt

mvh

varmetossen

Tillad en fyr der aldrig har brugt andet transport end cykel at blande sig

I dag findes der cykler til en hvert tænkelig pengepung og temperament.
Nu spørges der til Racer:

Gear: Minimum, 10  men selv de mest almindelige har 12-20 stykker.
Bremser: Skal være bremseklo (skivebremser er alt for tunge til en racer).
Hjul: Vælg hjul der er bygget af standard eger. Fald ikke for ide'en med pladehjul eller andre specielle ting, de koster en formue at reparere.
Stel: frit slag, bare det er let.

Generelt vejer en racer et sted mellem 5 og 15 kg jo lettere den er jo hurtigere kan du køre

Pris: En start på omkring 5-8000,- for en rimelig cykel, og der er ingen ende på hvor dyrt det kan blive... læste at Riis' enkel start cykel (den han smed i grøften efter en punktering) kostede omkring de 150.000,- 

Klik her for lidt guf
eller lidt mere almindelig
savle savle...

Men vil så også sige, at man da ikke kan nøjes med en cykel.
Jeg har 3 cykler:
En almindelig 8 gears city bike, til at spænde anhængeren på når der skal handles ind. 
En racer som er næste 20 år gammel, men da den var ny var den næsten samme type som blev brugt proff, og den kommer kun ud når det er godt vejr.
En billig moutain bike til de gode ture i skoven eller stranden, hvor der skal køres lidt mere off road.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af Klaus Lundstedt på 13 mar 2014 17:29

Hej.

Du kan stadig ikke cykle - cøøøøkle - som barnebarnet siger - over storebælt

mvh
Næh i dag cykler man til Nyborg station og tager cyklen med i toget og kan så stå af i Korsør som man gjorde i gamle dage. Man kunne nemlig kun få cyklen med jernbane færgerne.

Skrevet af Håndværkeren på 13 mar 2014 09:56

Hvaf for en René

Ja det må du nok sige crossere er der mange af men hvis jeg skulle pendle i sne blev det da aldrig på en racer.

Sådan en fed sag i uforgængeligt materiale og med plads til ordentlige dæk ville være mit valg uanset at andre mener noget andet.

http://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOPI...cross-bike

René

Hej René, tak for at du lige udvider min viden, den viste model ! er det den man bruger når der køres nærmest op ad lodrette vægge  

Bortset fra det, tror jeg at Rafan for længst har tabt interessen for den bold han kastede i luften

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis