Montering af jordplan

Jeg har valgt at lave min landstrømsinstallation således, at jeg bruger en Victron skilletransformator samt et jordplan (cinder metal plade monteret under vandlinjen).

Jeg købte jordplanet hos Palby, men der var ikke nogen vejledning i æsken. Er det korrekt forstået, at de blå plaststykker skal monteres mellem skrog og jordplan-plade?

Jeg formoder, at den tredje møtrik skal bruges til at fastspænde en polsko, så jordplanet kan forbindes til skilletransformatoren?

Mvh
Flemming

Meget kan svejses med pind!
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Neeeeej !

Du skal smadre bagsiden grundigt ind i Sika Flex, klaske den op mod bådens bund, plast skiverne skal indvendig i båden. Det er for at du ikke over spænde boltene. Er dog lidt spændt på hvad dit skruetøj siger til den plade.

Tak for svar. Jeg sætter jordplanpladen direkte på skroget og monterer plastskiverne under møtrikkerne inde i skibet.

Jeg har i mellemtiden fundet en monteringsvejledning på nettet, og her står der, at man skal bruge en bagplade (backing plate) inde i skibet, og at man ikke må smøre tætningsmasse på bagsiden af jordplanpladen. Tætningsmassen skal i stedet anvendes inde i skibet mellem bagplade og skrog. http://www.defa.com/file/28481630552/dynaplate.pdf

For så vidt angår skruetøjet, så kan jeg ikke se, hvad problemet her skulle være? Jordplanpladen skal bruges som båden egen jordforbindelse i forbindels med brug af 240V landstrøm, og har ingen forbindelse til bådens 24V anlæg. Desuden er der rigeligt med offerzink på propelleraksel, ror, hæl etc.

Mvh
Flemming

Jeg må tilstå at jeg ikke lige kan gennem skue hvorfor du skulle have et jordplan i forbindelse med elinstallationen, alle havne har da HFI relæ og automat sikringer på deres stik kontakter.  Så vidt jeg husker var det de gamle VHF radio telefoner der krævede et jordplan i bunden, og da var det ofte en kobber plade.
I Danmark kan man givetvis godt forvente, at havnens el-installation er i orden, men i udlandet kan man ikke være sikker.

Jeg bruger en Victron skilletransformer, og når båden er i vandet, skal den have sin egen jord, når landstrøm er tilsluttet. Denne jordforbindelse, har jeg ladet mig fortælle, etableres bedst ved at bruge en plade af sintermetal monteret under vandlinjen.

Mvh
Flemming

Når nu din båd er så stor, har du så slet ikke over vejet en lille generator af den type de kalder nødstrøms anlæg. Jeg har sådan en lille en der har en 4 takt luftkølet benzin motor. Den er meget stille bare jeg står 50 m. væk kan jeg knapt høre den, den kan leverer 700 w. 220 volt  Når jeg bruger den i båden, står den ovre i jollen som så ligger et par meter bagved med en ledning over til båden. Det er naturligvis når jeg ligger for anker den bliver brugt på den måde.
Annonce
Fra min tid i Hæren kan jeg huske de små Honda generatorer. Driftskikre, lydsvage og benzinøkonomiske, men desværre dyre at anskaffe.

En lille bærbar generator med flad sinuskurve er skam på ønskelisten (ikke nødvendigvis Honda), men der er lige et par andre uundværlige genstande, som skal anskaffes først :-)

Mvh
Flemming

Lad i hvert fald være med at samforbinde jordledningen fra stikkontakten på broen med din egen jordforbindelse. Hvis jordforbindelsen på havnens/broens 230 V-ledningsnet er afbrudt, kommer din båd til at agere jordledning for alle de andre.
Om der er 230 V på stikkontakterne ved man jo altid, men hvem kontrollerer mon om jordforbindelsen er intakt ?
Jordledningen til 230V-installationen og den på 12V-installationen (stel) bør holdes adskilt.

Finnband
Hej.

Har siddet på sidelinien og fulgt lidt med. Umiddelbart virker det underligt for mig at montere omtalte jordplan, når der er skilletransformator. Ved at montere omtalte transformator undgår man, der fra skibets installationer kan løbe strøm tilbage til landstrømmen som en "sløjfe". Der kan simpelthen ikke blive nogen forbindelse den vej og dermed ingen tæring. 

Men måske jeg formoder forkert ???

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er korrekt, hvad du siger Finn, og den mest effektive måde at forhindre netop det på er at bruge en skilletransformator fra f.eks. hollandske Victron og så give den sin helt egen jord i form af ovenstående sintermetalplade. Kronen på værket er så et HPFI relæ mellem skilletransformator og 240V el-udtagene i båden. Ikke nogen billig løsning, men Victron'en fik jeg til forhandlerpris, og kunne ikke sige nej :-).

Når båden er på land, skal man sørge for at forbinde "landjord" med jord i bådens el-udtag. Det kan man gøre i selve skilletransformatoren som vist på tegningen med grønt.

Mvh
Flemming

Hej Nitter

Det har du for så vidt ret i, men hvis man monterer f.eks. en ovn eller en varmtvandsbeholder i båden, som kræver jord, hvad så? Netop sådan noget udstyr er jo ikke dobbeltisoleret og skal have tilslutning til jord.

Mvh
Flemming

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også