Montering af jordplan

Jeg har valgt at lave min landstrømsinstallation således, at jeg bruger en Victron skilletransformator samt et jordplan (cinder metal plade monteret under vandlinjen).

Jeg købte jordplanet hos Palby, men der var ikke nogen vejledning i æsken. Er det korrekt forstået, at de blå plaststykker skal monteres mellem skrog og jordplan-plade?

Jeg formoder, at den tredje møtrik skal bruges til at fastspænde en polsko, så jordplanet kan forbindes til skilletransformatoren?

Mvh
Flemming

Meget kan svejses med pind!
Jeg har valgt at lave min landstrømsinstallation... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af fl1410 på 10 mar 2014 18:43
Hej Nitter

Det har du for så vidt ret i, men hvis man monterer f.eks. en ovn eller en varmtvandsbeholder i båden, som kræver jord, hvad så? Netop sådan noget udstyr er jo ikke dobbeltisoleret og skal have tilslutning til jord.

Mvh
Flemming
Ja det sker der aldrig en pind ved, da du efter skilletransformatoren netop ingen referance har til jord mere. Du kan faktisk kun trække strøm mellem de to ledere der kommer ud af trafoen. Dermed kan du ikke få stød mere ved at stikke en fod i "baljen" og tage fat i den ene leder, som du kan ved landstrøm.

Nå, vil ikke forstyrre mere. Det var en tanke der ramte mig. Du har jo både diagram osv. så monstro ikke det skal være på den anden måde  

Edit: De jord der måtte være på diverse udstyr skal naturligvis forbindes sammen men ikke ha forbindelse til omtalte jordplade. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg har bladret i installationsvejledning til Victron'en, og der står der:

A Residual Current Device (RCD) or Ground Fault Circuit Interrupter (GFCI) must be installed in the output cable of the isolation transformer. For this RCD to operate correctly, the output neutral must be connected to ground (= all the metal parts in the boat). This is achieved by placing a jumper on male push-on connectors J21, J33 (see fig 5), and by grounding the enclosure of the isolation transformer.

Som du korrekt skriver, er det ikke forbrugerne, som skal jordes gennem forbindelse til jordpladen, men derimod skilletransformatorens kabinet, hvis ellers jeg har forstået ovenstående korrekt. Om det er en god idé at jorde kabinettet ved at forbinde det til f.eks. motorblok ved jeg ikke - jeg er blevet anbefalet at bruge en selvstændig jordplanplade.

Jeg håber, at jeg er på rette spor. Nu ved jeg, hvordan jeg skal montere jordplanpladen, og hvad jeg skal forbinde den til

Mvh
Flemming

Når de skriver sådanne, er der ingen tvivl. Og det er rigtigt Flemming, aldrig jorde noget til motor/skrueaksel, det giver tæring hvis der går bare en ussel bette strøm den vej. Det særskilte jordplan er den helt rigtige løsning. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for svar - det er godt at få bekræftet, at løsningen er korrekt :-)

Mvh
Flemming

Lige et par forsinkede kommentarer: Jording til vandet i en glasfiberbåd sker helst v.hj.a. en stor plade, der således har en stor overflade til vandet. Men en stor plade er ikke særlig praktisk monterbar. I stedet anvendes en metallisk svamp, hvor hele ideen er, at den har så stor overflade som muligt til vandet. Den skal derfor monteres med afstand til skibets skrog. De to plastikafstandsbøsninger skal derfor sidde udvendigt.

Men desværre bliver den metalliske svamp efterhånden fyldt godt op med slim og alger, hvorved ledningsevnen mod vandet falder især på lave frekvenser (50 Hz) der er væsentlige, når der er tale om sikkerhedsjord (men det er dog bedre end ingenting).

Udgangen fra skilletrafoen er svævende. Det er hele ideen med den. At udgangens nulleder - i henhold til installationsvejledningen - skal groundes sammen med kabinettet lyder mærkeligt, da udgangen så ikke længere svæver. At også havnens sikkerhedsleder (jord) risikerer at blive ført ind på kabinettet og udgangens nulleder via en nabobåd, burde da heller ikke være meningen.

Vh
Bent

- at sejle er at leve 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også