Gulv og isolering - skal man altid bruge dampspærre?

Hej alle, kan se at dette emne generelt (gulvisolering med krybekælder under) er en klassiker, men ih, hvor er der dog delte meninger om det, så håber, det er ok jeg spørger her alligevel, for jeg bliver ved med at være i tvivl, og vil selvfølgelig ikke lave noget forkert. Undskylder indlæggets længde, men jeg prøver at få så mange oplysninger som muligt med.
Det, jeg ligesom kan se er, at den korrekte måde at isolere på kommer lidt an på præcis hvordan konstruktionen af huset er. Jeg skal have en energirådgiver/konsulent ud, har fået råd af en over telefonen, men vil meget gerne have jeres mening også. 

Mit dejlige hus er pt. totalt uisoleret under gulvene, hvilket jo ikke er så dejligt. Samtidig er gulvene virkelig hærgede og nogle steder er der end ikke brædder, bare gamle og halvødelagte spånplader (tidligere ejer havde vægtilvægtæpper på. Så gulvene skal op i alle rum i stueetagen i husets hovedbygning, og så skal der jo isoleres under, inden de nye gulve lægges. Kæmpe arbejde, I know, men jeg tager det et rum ad gangen. 

Huset er en patriciervilla fra 1920, og nu har jeg fået bedre syn på krybekælderen, da jeg i entreen (som er ca. 5 kvm) har brækket halvdelen af gulvet op og vil starte der. Krybekælderen er omkring 55 cm fra gulvet og op til gulvbrædderne. Det er et jordgulv, men det ser ud til at der er en eller anden form for delvist fast stengulv/stenoverflade dernede - jeg har fejet og fjernet en masse roderi, træstykker og sten i det område, hvor jeg har åbnet. Nogle steder der det dog mere "jordet/sandet". 
Der er helt tørt dernede, men nogle af strøerne er lidt medtagne mens andre ser fine ud, så der har nok gennem de sidste knap 100 år huset har stået været fugtige perioder dernede, forestiller jeg mig. 

Ventilationsristene er kun 10x10 cm, og flere af dem var delvist tilstoppede af maling og kitrester, så dem er jeg ved at rense, så de ventilerer bedre. Jeg kan dog læse mig til, at de bør være 10x15 cm og med 6 m mellem hver, så der burde være flere af dem, end der er. Så der skal under alle omstændigheder laves nogle flere ventilationsriste i fundamentet, er jeg indstillet på. 

Jeg har som sagt rådført mig med en energikonsulent over telefon, men mangler stadig at få en ud. 
Hans råd i forhold til måden at gøre det på var som følger:
Under strøerne (som er 10x10 cm tykke) sættes forskallingsbrædder til at bære isoleringen i mellemrummene mellem strøerne. Oven på forskallingsbrædderne lægges vindpap, som så ligger op omkring strøerne og ned igen i næste mellemrum. I mellemrummene lægges rockwool-flexibatts helt op til kanten. Herpå lægges det nye gulv.
Altså bliver der 100 mm isolering, hvilket jo ikke er gigameget, men dog hjælper en hel del i forhold til ingenting. For at bibeholde ventilation i krybekælderen ønsker jeg ikke at lave tykkere isolering end det. 

Han anbefalede, at jeg undlod dampspærre pga. risikoen for at den ikke kan være fuldstændigt tæt over det hele og ud mod muren. Og dermed ville man få problemer de steder, den ikke var tæt, fordi al fugten ville fistre derhen. 
Men når jeg læser på nettet, så skriver de, at fugtproblemer opstår netop pga. f.eks. manglende dampspærre? 

Så hvad mener I?  
Og bliver det slemt med kuldebroer der, hvor strøerne er, når der ikke er isoleringslag under dem ned mod kælderen? Eller hjælper vindpappet på det, når det ligger op omkring strøerne? 
For alt i verden vil jeg jo ikke have fugt eller skimmel dernede, så forlængst droppede jeg jo alle ideer om indblæst isolering eller lecaopfyldning, fyda, det er risky business. 
Jeg har tænkt på, om det er en ide også at overfladebehandle forskallingsbrædder og strøer med noget, så de er bedre sikret mod fugt? 
Eller skal det hele gøres på en helt anden måde? 
På forhånd mange tak.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej alle, kan se at dette emne generelt... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En dampspærre skal forhindre at rum fugt vandrer ned i konstruktionen, hvorimod en fugtspærre skal forhindre at fugten vandrer op.

I dit tilfælde skal du have en dampspærre. Den skal sikre at inðe fugten ikke kondensere i din gulv isolering. Jeg ville øge isoleringen i din gulvkonstruktion når du alligevel er igang. Det koster langt mere i timer end materialer :-)

Dine ventilationshuller insoklen skal sikre at grundfugten bliver ventileret borte, såmdet er vigtigt at det er nok og placeringen er rigtig.

God rbejdslyst
Ah, ja det giver jo mening med dampspærre og fugtspærre. Kan man ikke have begge dele, så? Eller er vindpappet ned mod kælderen at betragte som en fugtspærre der? For det kan vel godt med tiden blive fugtutæt eller huh?
Jeg undrer mig stadig over, at energirådgiveren jo så sagde til mig, at jeg bør undade dampspærre, fordi der næsten helt sikkert vil komme problemer, når/hvis der kommer den mindste utæthed i den. Ligesom han sagde, at det kan give problemer med fugt ud mod sokkel og murværk, hvis der er dampspærre på hele gulvet. Men det gør det måske ikke?
Ach, hvor jeg synes, det er frustrerende at blive klog på.
Mht. tykkere isolering, så vil jeg helst ikke længere ned end strøernes tykkelse, for så kommer isoleringen til at dække for ventilationsristene, som allerede er der. Og jeg kan desuden ikke installere flere nye ventilationsriste længere nede end de eksisterende, for så kommer de under de ti cm over jordoverfladen, som de skal være. Og så bliver det jo først noget værre bøvl. Så ja, det ville da være fedt med ekstra tykt lag og lune gulve, men i det her hus, der er det bare ikke rigtig konstruktionsmæssigt muligt, med mindre man så etablerer nyt terrændæk og det hele, og det har jeg simpelthen ikke råd til. Så jeg vil bare gerne leve med lidt isolerede gulve fremfor totalt uisolerede gulve.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Og bare lige - altså, jeg lægger meget gerne dampspærre, hvis det er det bedste. Og så skal jeg nok være verdens mest omhyggelige med at lave den tæt. Jeg undrer mig bare over, at jeg af en energirådgiver er blevet rådgivet til at undlade den og fik at vide, at det i et hus som mit var bedre, fordi man alt for nemt fik problemer med at der opstod utætheder i den, og så havde man virkelig balladen, fordi al fugt så ville drøne hen i utætheden. Og så er jeg nervøs over alt det med alle steder, hvor dampspærren så støder op mod væggen, og om der så ikke kommer fugt der.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg havde et par ventilations riste, som sad så de ville blive dækket af isoleringen.

Så kom der et tyndere lag isolering, ca ½ meter ind, og 75 cm i bredden. Samt dækket ind med vindpap, så der stadig er frit luftflow. (kun vindpap ved udluftningsventilerne)

Hellere have godt isoleret i største delen af gulvet, og så mindre omkring udluftningerne, end have tynd isolering over det hele.

Okay, det er meget smart. Men det er stadig mere opbygningen af isoleringslagene, jeg vil kende den rigtige opbygning af til et hus som mit. Er der problemer ved opbygningen krybekælder med ventilation - forskallingsbrædder på strøer - vindpap - rockwoolbatts - gulvbelægning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Nå, nu har jeg bedt om nogle uforpligtende tilbud på isolering, den første kommer i morgen. Så er jeg spændt på, hvad han foreslår, når han jo kan stå og kigge ned i krybekælderen og se det hele.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har fået tilsendt vedhæftede af en bygningssagkyndig i forbindelse med noget arbejde i sommerhuset.
Kig på det og se om det kan bruges.
Ja, og jeg ved godt at noget af det står på hovedet, men det er der nok råd for.

God læselyst
Bjarne

 

Ih, mange tak, Bjarne. Det vil jeg granske, og så høre, hvad den første isolatør siger i morgen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nå, så har jeg haft isolatør fra et firma ude, som også tager sig af skader på byggeri, så de er eksperter i sådan noget med fugt.
Han sagde, at man til denne form for bygningskonstruktion anbefaler enten ekstra forskalling og så 200 mm rockwool (hvilket er lidt besværligt, fordi det skal sættes op på de murede stolper, der er rundt omkring nede i kælderen) eller blot 100 mm rockwool mellem strøerne. Og at måden, man sætter det op på, er at bruge ståltråd med 15-20 mm mellemrum eller trådnet mellem strøerne til at bære batts'ene op mod gulvbelægningen. Han frarådede ligesom energikonsulenten dampspærre - men sagde også, at han heller ikke ville bruge vindpap under battsene, da det var vigtigt, at det hele kunne ånde. Med trådløsningen er man fri for forskallingsbrædder, som kan suge fugt. Det er dæleme smart, det havde jeg slet ikke tænkt på.
Han var nede i krybekælderen og sagde, at hvis man blot renser ventilationslemmene, som pt. er der, og holder dem rene og åbne, så behøvede man egentlig ikke lave flere, men hvis man absolut gerne ville, så kunne man da lave en eller to mere, de sidder dog med de rigtige mellemrum (6 meter), som der er krav til, men da de er lidt mindre end 10x15, fordi det er et ældre hus, så kunne man altså godt lave nogle nye eller lave de eksisterende en anelse større med nye riste i.

Den plan har jeg det rigtig godt med, det virker sundt og trygt og uden fare for fugtskader i fremtiden, så nu vil jeg gøre det sådan. Orker ikke den ekstra forskalling, og når brændeovnen kommer op i stuen kommer den alligevel til at lave masser af dejlig varme ud i hele stueetagen - men de 100 mm sørger da for, at det ikke ligefrem blæser op gennem gulvet som nu. Tak for alle jeres input, selvom jeg fik løsningen et andet sted, så hjalp det meget at vende det her også. Jeg kan i hvert fald konkludere, at der er flere forskellige korrekte måder, det afhænger bare altid også af det enkelte hus og dettes konstruktion.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er rigtig nok mange måder at gøre tingene på. Men jeg forstår ikke helt argumentet for at droppe hverken vindstop eller dampspærre. Hvad pokker var hans begrundelse? Hvis ikke man har noget vindstop (ala vindpap) bliver værdien af din isolering nedsat. Hvis ikke du har en dampspærre risikere du at den damp der bliver afgivet fra beboelsen kondensere i din isolering og skaber helt andre problemer.

....og så har vi slet ikke været inde på centrale ting som træk fra konstruktionen osv.

At være isolatør er desværre ikke ensbetydende med at han kan kalde sig ekspert. De gør det dog gerne. Jeg er tømrer, er ikke ekspert men har dog alligevel nogen indsigt i hvordan man bygger.

Har du i øvrigt prøvet at kigge på rockwools hjemmeside - der findes indtil flere forslag på hvorledes gulvkonstruktioner skal løses. Alle sammen er i øvrigt med dampspærre :-)
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også