Renovering af el-tavle, regler?

Hej

Jeg købte i november sidste år et hus fra 1969. Huset er udstyret med 2 lysgrupper og der blev i el-synsrapporten påpeget at der mangler en lysgruppe. Huset er på 147kvm og det skal derfor efter "nutidens" regler have 3 lysgrupper (1 pr. påbegyndt 50kvm), men jeg er faldet over nogle steder på nettet hvor der bliver referet til at der fra 1965 - 1972 var andre regler, som var antallet af rum delt med 4. Vi kan derfor med 8 rum godt komme ned på 2 grupper som det tilladte. Ret mig hvis det er forkert

"Problemet" er så at jeg er lidt lun på tanken om at få renoveret el-tavlen til automatsikringer, men jeg er i tvivl om jeg må det uden at skulle bringe installationen op til nutidens standarder og derfor er nød til at lave minimum en lys gruppe mere?

Er der nogle kloge hoveder derude som vil dele ud af deres viden omkring dette??

-
Renejos
Hej Jeg købte i november sidste år et hus fra... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det har vi, der er uudnyttet loftrum, så de fleste kabler er til at komme til.

Vi har en enkelt gang sprunget en sikring, og der kørte både mikroovn og el-kogeren (netop en 2kW model) så tænker at det jo var derfor. Overvejer så samtidig at koble mikroovnen over på ovn/kogeplade gruppen så den ikke trækker fra samme lys gruppe som de andre køkken apparater.

Men det jeg hører er at der ikke er noget krav om at jeg skal opfylde det nuværende krav om antal lysgrupper og så godt kan købe en færdig monteret tavle med HPFI, 2x16A til kraft og 2x13A til lysgrupperne.
Skrevet af Renejos på 06 mar 2014 23:16



Det har vi, der er uudnyttet loftrum, så de fleste kabler er til at komme til.







Vi har en enkelt gang sprunget en sikring, og der kørte både mikroovn og el-kogeren (netop en 2kW model) så tænker at det jo var derfor. Overvejer så samtidig at koble mikroovnen over på ovn/kogeplade gruppen så den ikke trækker fra samme lys gruppe som de andre køkken apparater.







Men det jeg hører er at der ikke er noget krav om at jeg skal opfylde det nuværende krav om antal lysgrupper og så godt kan købe en færdig monteret tavle med HPFI, 2x16A til kraft og 2x13A til lysgrupperne.

Det tror jeg ikke hvis du sætter en ny tavle ind, så er det jo en væsentlig ændring.

Og lad nu være med at købe en tavle i Harald Nyborg ol.

Jeg kender ikke de præcise regler for bolig...

Men med industritavler, må der ikke ændres alverden før, det skal overholde dagen standart, med medfølgende dokumentation.







Havde nu heller ikke planer om en harald skrald model 😊 havde kig på en LK eller AEG.
Skrevet af Renejos på 06 mar 2014 23:35
Havde nu heller ikke planer om en harald skrald model 😊 havde kig på en LK eller AEG.
Ja, hold dig til tavler med anerkendte mærker - der er mange

LK,Siemens,ABB,Müller,Eton,AEG m.m.

Mange af de nævnte bliver i øvrigt lavet på samme fabrik - de deler lidt om det - lidt ligesom bilfabrikkerne - en er ekspert i automatsikringer - en anden i kontaktorer - så bytter de lidt og sætter deres egne mærkater på.

Jeg var engang på besøg ved ABB i Heidelberg - der spyttede de 1 stk. 10A automatsikring ud - i sekundet


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Men er stadig i tvivl om det betegnes som en væsentlig ændring af installationen, eksempelvis hvis den skulle flyttes osv. hvor der så vidt jeg er orienteret er krav om at den så skal opfylde nutidens regler.
Annonce
Skrevet af Renejos på 07 mar 2014 00:00
Men er stadig i tvivl om det betegnes som en væsentlig ændring af installationen, eksempelvis hvis den skulle flyttes osv. hvor der så vidt jeg er orienteret er krav om at den så skal opfylde nutidens regler.
Tavlen skal - men mener ikke at installationen skal.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

og i hvilken kategori vil en manglende lysgruppe være ?
Skrevet af Renejos på 07 mar 2014 00:05
og i hvilken kategori vil en manglende lysgruppe være ?
En tavle afspejler hvad installationen kræver - tavlen skal opbygges efter de regler, der gælder for tavler i dag.
Hvis installationen kun kræver 2 lysgrupper er det OK.
Mener i øvrigt ikke at det kan betegnes som en fejl, der skal nævnes i en tilstandsrapport at der er 2 lysgrupper, når det var lovligt i 1969 - og det var det. Måske som en en bemærkning - ikke som en fejl.

Jeg har bygget masser af gruppetavler i starten af halvfjerserne, hvor der kun var 2 lysgrupper - endda også nogle, hvor der kun var 1 - en 4-pol.
Det var der i vores hus fra 1977, den har jeg så skiftet ud med 3 stk 2-pol. - men det var fordi jeg gerne ville have det - ikke et krav.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvis du skal have en ny tavle, så køb den med de extra grupper, du mener du får brug for i fremtiden. Det koster ikke så meget, men en kæmpe fordel, hvis du senere får brug for extra grupper.

Skrevet af je__ns på 07 mar 2014 08:49

Hvis du skal have en ny tavle, så køb den med de extra grupper, du mener du får brug for i fremtiden. Det koster ikke så meget, men en kæmpe fordel, hvis du senere får brug for extra grupper.


Helt enig - det giver også mere arbejde til tavlefabrikanterne 

Men det er rigtigt at en tavle med et par ekstra grupper ikke koster meget mere - og bliver det gjort med det samme er dokumentationen og typegodkendelsen på tavlen i orden - også ved udvidelse ( varmeberegning )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis