Ophæng af varmtvandsbehiolder

Da jeg er træt af hastigheden på min el-måler, har jeg købt en kombi-vandvarmer, jeg vil have sat op i stedet for min kun-el-vandvarmer, så kan mit Twinheat hjælpe lidt til i vinterhalvåret.

Men.. Sådan en vandvarmer, vejer 67 kg, og der kommer 110 liter vand i den også, så hvad hænger jeg lige sådan en op i, på en murstensvæg ?

plastik rawplugs er nok lidt for svage til den opgave.

På forhånd tak

..oo00 I Hate Signatures 00oo..

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Øh, min 110 liters hænger da på en enstensvæg boltet fast med gammeldags expangtionsbolte, så har lidt svært og se det skulle være noget problem. Det kræver selvfølgelig muren er sund og frisk, ellers må du ty til forstærkninger af flad/U-jern eller lignende på modsatte side.

Det er min private mening, at boltene bør bores ind i selve murstenene og ikke i fugerne (livrem&seler). 

Håber jeg har forstået dit spørgsmål korrekt ???  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Expangtionsbolte ser sådan ud: www.wattoo.dk/expansionsbolt-8x75mm-gulkromat-900022138

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak Leif, det ser ud til at være den forstærkede udgave af rawplugs
Jeg vil tro de kan fås i det lokale byggemarked

..oo00 I Hate Signatures 00oo..

Skrevet af FunMan på 06 mar 2014 13:06
Tak Leif, det ser ud til at være den forstærkede udgave af rawplugs
Jeg vil tro de kan fås i det lokale byggemarked
Tja, rawplugs er noget helt andet og kom først i handlen langt tid efter expansionsbolten. 

Ja dit lokale byggemarked burde have dem som hyldevare. 

Mvh. Leif.

Onliner:
På en enkeltsten væg ville jeg enten montere 2 gevindstænger i toppen og et fladjern på bagsiden
Hvis denne løsning ikke er æstetisk korrek, ville jeg montere 3 eller 4 rawplugs i toppen og 2 i bunden.
Rawplugs og franske skruer kan bære mere end man regner med.. Især hvis det spændes sådan at man ikke KAN spænde mere.

Er det en lidt vagere væg, skal der lidt andre ting til
Annonce
Jeg har en 160 ltr. VVB tilsluttet centralvarmen + el, som jeg aldrig bruger.
Den hænger i 2 ekspansionsbolte med 10 mm bolte i en 150 mm lecabetonvæg.
Fy for sa... hvor var den tung at hænge op, ene mand!!

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af subwoof på 06 mar 2014 16:50

Rawplugs og franske skruer kan bære mere end man regner med.. Især hvis det spændes sådan at man ikke KAN spænde mere. 
Hmmmm, det eneste du opnår ved knokkelspænding er at murstenen flækker og så er du lige vidt. Nej, man skal faktisk kun spænde så kraftigt at beslaget bliver holdt mod muren og lidt til (1/2- 1 omgang). 

Ellers hedder det jern på den anden side af muren eller udskiftning af de kvaste sten hvilket nok vil forsinke opsætningen et par dage eller tre. 

KTM: Du var jo også et par år eller tre yngre den gang, ik  

Mvh. Leif.

Onliner:
Jeg har endnu tilgode at se en sund, ordentligt mursten flække...
Skrevet af subwoof på 06 mar 2014 18:11
Jeg har endnu tilgode at se en sund, ordentligt mursten flække...
Jamen så knokkelspænder du da bare.  Men husk lige og fortælle det her, så vil jeg nemlig gerne stå forrest i rækken når der skal grines i kor. 

Mvh. Leif.

Onliner:
min 160 liters beholoder hænger i 4 stk 12-70 franskeskruer i en træ væg på loftet boltet ind i et par lægter.Det har da holdt i flere år ind til videre

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis