Mahognifiner eller Østenfiner

Hej

Har købt en båd jeg skal have sat lidt i stand indvendig

Hvad der det for finer det er lavet af Mahogni eller østenfiner ?

Hvilken olie skal man behandle det med ?


 
Jesper


25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen af delene, det der er en folie, den er alt for ens i åretegningerne til at være et stykke knivskåret mahogni.

Tror ikke du kan købe den folie i den brede. Men prøv om det er træ, slib på det med et stykke fint sandpapir et sted hvor det knapt er så synligt, smør så olie på og se om det trænger ind.

Med hensyn til mahogni krydsfiner og østen kryds finer, så er det næsten det samme. Forskellen ligger i kvaliteten af mahognien og den måde den ar skåret på. Den finere er knivskåret hvor den billige er skrællet. Men Østen fineren har altid en pæn side og en mindre pæn, jeg har selv brugt den til mange ting, jeg har endda bygget en Wharram katamaran af østen krydsfineren. Det er stærkt nok og limet kogefast.

Med mindre du syntes det er sjovt at rende og give olie, så ville jeg lakere, du kan få en halvmat lak der minder om det du har billede af.

Må nok hellere se på noget Mahognifiner, nogen der har et bud på hvor det kan købes omk AArhus ? og evt pris ?


Jesper
Jeg tænker umiddelbart det ville være synd at kalde østenfiner for mahogni - Det laves af forskellige hårdttræs typer fra Asien kvalitet og farve variere alt efter hvor i Asien?
Mahogni finer skal du købe her. Det ligger ikke ligefrem ved Århus men der leveres ved døren mht. pris afhænger det jo af tykkelse men mahognifiner er bestemt ikke billigt: http://www.plywood-dk.dana11.dk/

MEN hvad er det for en båd?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce

Næh ! En ægte mahogni krydsfiner koster ca. lige så meget som 3 styk østen finer !

Men prøv nu den slibe / olie metode jeg beskrev, før du foretager dig andet.

Det hjælper jo ikke når jeg skal bruge mere plade ;-) der er ingen tvivl om det er en form for finer

Der må også være en bådudstyrs butik i Århus der har eller kan skaffe dig en mahogni krydsf. Ellers prøv en lidt større trælast, det du blot skal sikre dig er at den er limet "kogefast" ellers kan den ikke holde i en båd.

Ellers er der jo www.mmc.dk  hvor jeg altid handler

Tror ikke nogen i Århus kan skaffe mahogni finer men prøv da bare hos "Kong Hans" i "Guldsmeden" (AFI - Aarhus fiskernes indkøbscentral - http://www.afi.dk/) men jeg tror det er en nitte. MMC har de ikke kun teakfiner og i øvrigt mener jeg at de får det fra Falster ( http://www.plywood-dk.dana11.dk/ ) og så er det vel et dumt mellemled at betale til?

Men prøv da at ringe til lidt forskellige og hør om priser/muligheder?
Jeg er stadig lidt interesseret i hvilken båd det er du har?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis