Mahognifiner eller Østenfiner

Hej

Har købt en båd jeg skal have sat lidt i stand indvendig

Hvad der det for finer det er lavet af Mahogni eller østenfiner ?

Hvilken olie skal man behandle det med ?


 
Jesper


Hej Har købt en båd jeg skal have sat lidt i... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja eller et rumskib? ;-)
Men det er nemmere at finde ud af hvilken type finer det er hvis man ved hvilken type båd det er, det ku jo være at man kendte typen og viste/ku undersøge hvordan apteringen er bygget? Åretegningerne gentager sig selv efter ca. hver 10-20. cm hvilket jo godt ku tyde på en knivskåret mahogni om end de som du (håndværker) skriver er mistænkelige ens. Men bestiller man en ny plade vil de nok spørge om det skal være kaya eller sapele og det kan jeg ikke se ud fra det billede?

Evt. kan du hvis du stadig er i tvivl om hvilken type finerplade det er lave en lille borreprøve et sted (som man ikke kan se)? Hvis det primært er brunt savsmuld der kommer ud er det nok en mahognifiner, er det primært lyst er det måske en lamineret plade (altså noget lort;-), er det primært blandet lyst og mørkt er det måske en anden type finer som østen (Dette tænker jeg dog bestemt ikke det ligner men et billede kan jo da snyde).

Mit bedste bud ud fra billedet er knivskåret kaya mahogni finer - jeg udstikker dog ingen garantier ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -

Det er ellers ret let at lægge billede ind, hvis du har det liggende på din pc. Under skrive feltet her, er der et par bjælker den du skal bruge er den øverste, klik på den (pilen) så får du en rude hvor der bla. står Gennemse, den klikker du på, så kommer du ind i din egen pc, find så billedet og klik på Upload. Når det sker kommer der endnu en Lenie, her skal du huske at klikke på indsæt billede, så lægges billedet ind på siden i skrive ruden. Det er en god ide at du efter du har skrevet teksten lige bruge enter tasten, ellers bliver det noget værre rod i teksten.

Bayliner er faktisk berygtet for netop at anvende en plastfole på krydsfiner.

Så er der billeder





Er det den der har været brændt - Er det årgang 1989?

Nå men mit bud er stadig mahogni finer. Mange af de nyere er tilsyneladende lavet med lamineret/foliebelagt aptering i utallige variaioner men hvad jeg lige kan se/undersøge er de gamle modeller mest bygget i finer er dog i tvivl om typen af mahogni kaya/sapele/noget helt andet.

Pøj Pøj med projektet
Jeg sender lige en privat besked med mail/ tlf. på en bådebygger i århus der kan komme (eller sende en der kan) og se på dit projekt og evt. skaffe det du skal bruge.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
He He og på min båds vegne så MANGE tak håndværker ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Det kan sagtens være ægte træ, også med den åretegning. Det hedder kvartskåret, og er en måde at skære stammen, så der kommer finer med lige årelinier i stedet for kegle-formede åretagninger.
Det kan også være den del af finerblokken, der kommer fra marvdelen af stammen.

Chr.
Fhv. finerarbejder.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej 

Ja den er fra 1989 og har været brændt

og ja, den skal bruges som flydene sommerhus

Jeg har fundet et firma der hedder Brabrand Finer, dem prøver jeg lige at køre ud til

Takker for alle jeres svar 

Jesper

Husker et firma i Nørre Alslev på Falster som lavede prima mahogni finer plader til aptering.

De (pladerne) var vistnok dyre, men også kræs for kendere, hjalp lidt med det indv. i en saltvandsbestandig aluminiums sejlbåd for 35-36 år siden.

Nå ja andersbr. linker til det firma jeg tænker på, så ikke dette før jeg skrev.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis