Fjerne væg i udhus

Hej

Jeg har et lille vaskehus i forlængelse af mit hus. Det er 5m langt og 3m bredt og kun bygget som enkeltstens mur. (se billede).

Lige nu er det opdelt i to rum med en murstensvæg. I forbindelse med at jeg gerne vil isolere udhuset, vil jeg gerne fjerne den væg, så det blev et stort rum i stedet.

Jeg er dog i tvivl om væggen er stabiliserende for ydermuren. Jeg er godt klar over at det kan være svært at svare på ud fra denne beskrivelse og at det sikkert kræver en ingeniør for at give et 100% svar. Men er der nogen som har en mening om dette?

/Jacob

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Efter min mening kan du godt fjerne den mur, ydermuren er jo i forbandt med hoved huset og baghuset går jeg ud fra. så skal det nok holde.
Men det gør han jo ikke Jens, han vil netop have et stort rum
hvordan vender den tegning hvor er hus, hvor er udehus
Det vil nok være en god ide at opsætte hane bånd på de spær der ikke har det. Det forhindre tagets pres på spærene trykker ud af på murene.
Det var en dristig tagkonstruktion.
Jeg ville inden jeg overhovedet begyndte at pille, rode og rage, få monteret spærfod på alle spærene.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jamen den giver da en rimelig billede af sagen.

spærfod på alle spær.

derefter nogle nye inder væge isoleret med nok 150mm i måske 200mm. hvis den er fast nogle steder på ydre vægen sat det hvor den skille væg står nu komme en trykinpræneget bræt imellem væg og træremme
Disse skal være foranket godt til bunden. så vil det kunne holde til vindtryk..

Super. Tak for jeres svar.

I denne sammenhæng er spærfod og hanebånd det samme, ikke?

Altså et tværgående stykke spærtræ på de spær som ikke allerede har det?

spærfod er jo i bunden af spærne, men det bliver nok for lavt at ha spærtræ i den højde.. laver du bare de mangle hanebånd.

men den omtalte rammen til isolering kan jo bare laves sådan at den går op imod dine spær, evt lille hak i spæret en god skrue i nede fra evt et par vinkler på siden.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis