Udendørs sauna med stjernekig

Hej
Jeg er ved at planlægge at bygge en udendørs sauna, der også skal kunne fungere som shelter (med stjernekig i loftet) om sommeren. En del af inspirationen kommer fra denne her charmerende tønde fra Greenwell (http://www.greenwell.dk/forsideprodukter/panoram-saunatonde.html), men den har ikke noget ovenlys og koster også 50.000. Jeg har ikke ambitioner om at byggen en rund sauna, men en firkant i dimensionerne 3m (l) x 2,5 (b) x (2,2) h, hvor taget hælder svagt. Der er altså tale om en mindre sag. 

Konstruktion
Jeg har tænkt mig at lave et almindeligt træskelet og beklæde udvendigt med klinkebeklædning, men jeg har også overvejet at beklæde med ubehandlet halvtømmer (100 x 200) istedet for at give et mere rustikt præg. Men i det tilfælde er jeg i tvivl om skeletten overhovedet giver mening eller om beklædningen i sig kan være skelettet? Jeg har ingen erfaring med bjælkehytter og er ikke sikker på at det er noget jeg vil kaste mig over, selvom jeg vel kunne bygge det hele af halvtømmer.

Der skal være vinduer i siderne 2 stk 150 x 50, der kan åbnes.

Isolering
Tønden fra Greenwell er ikke isoleret, og det er ikke noget problem siger de. Rummet er lille og ovnen stor. Jeg havde dog tænkt mig at isolere med 10 cm glasuld når der nu alligevel er et hulrum at udfylde, men har tænkt at det ikke skal beklædes med dampspær. Min tanke er at fugten både kommer inde og ude fra (det bliver en sauna der også kan fungere som dampsauna) og det isoleringsgraden er mindre vigtig end at saunaen er meget diffusionsåben. Hvad er jeres tanker om det?

Ovenlys
Der skal være 2 stk fastkarmsvindue 100 x 150, så de kommer til at fylde en stor del af loftsarealet... Jeg er ikke sikker på at det overhovedet skal være vinduer, men måske snarer kun vinduesglasset der lægges ned i en ramme i taget og limes fast med silikone - som man gør det med drivhuse.. og hvis ruden så lige stikker lige op over taget og med en lille hældning, ryger vandet af. Er det så simpelt, eller er der noget jeg overser? Resten af taget skal være dækket af tagpap.

Glassene skal være dug-fri.. Ellers går hele pointen fløjten. Vi har nogle meget store nye velux vinduer inde i huset (2 lags tror jeg), og de dugger meget let til - især når der er stjerneklart. Skal jeg bruge 3-lags energiruder eller noget andet?

Jeg håber nogen vil give noget feedback på mine ideer for jeg mangler virkelig nogen at sparre med inden jeg kaster mig over dette projekt.
Hej Jeg er ved at planlægge at bygge en udendørs... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er du så ny her på LDS, så du er ikke klar over at jeg ofte bliver angrebet for mine betragtninger. Det var grunden til at jeg skrev, men du har da på en måde ret tonen kunne være bedre ! Klaus` udmelding skal du tage med et smil, jeg er ret sikker på at han bare har været i drille hjørnet, det bruger vi ofte her på LDS uden at mene noget ondt med det
Hej.
Det jeg mente var sådanset at efter min opfattelse er de ikke foreneligt med sauna og stjernekiggeri,  men har så senere opfattet at det er shelter og do, og det kan jeg heller ikke se fidusen i.
Hvorfor ikke bare ligge udenfor, hvis det er for at kigge. Du kan alligevel ikke se noget derinde i tilfælde af dug eller regn.
Jeg ville ikke tage besværet og udgiften.

mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis