"ekstra" sikring

Hej

Købte et hus for halvandet års tid siden. De tidligere ejere har renoveret det over de seneste år,- bla lavet helt ny første sal. Der er lys i gangen på 1 sal med 5-6 vippe-korrespondancer på. Nok ikke det rigtige fagudtryk, men i kender nok typen jeg snakker om. Fint nok. I går ville de dog ikke tænde og der var vel gået en sikring eller noget. Men nææææ, alle sikringer i eltavlen var slået til. men jeg kunne høre en ubestemmelig summen et sted inde fra skunken når jeg prøvede at tænde lyset. Jeg kunne så mindes at der da vist var en lille boks derude,- fra en gang jeg havde kigget ind i skunken i en anden forbindelse. Jeg måtte så med møje og besvær kravle igennem det cirka 50x50 (cm) hul og ud i skunken og møve mig hen til "boksen" der sidder på et af de gamle spær. Så var det fanme en sikring!!? Kan det være rigtigt (lovligt) at der sidder en form for sikring derude?

Mvh Jan

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være svært, at svare helt præcis på dit spørgsmål af den grund, at det kommer fuldstændig an på, hvordan det er lavet, og hvad sikringen afsikrer. Kunne du ikke møve dig ud i skunken medbringende dit kamera og evt. tage et billede af boksen. Hvad var det for øvrigt for en sikring. Glassikring, neozed, diazed og hvordan var den kapslet ind med hensyn til berøringsbeskyttelse?

fase
Hej

Fik taget et billede med mit kamera med god zoom, inden jeg kravlede derud, så jeg kunne se at det rent faktisk var en sikring.... Jeg uploader det lige når jeg kommer hjem fra arbejde. Så vil jeg gerne høre dit bud på hvad det er og ikke mindst hvorfor den er lavet
Umiddelbart så afsikre den kun lyset i gangen hvor der er de mange korrespondancer på.

jeg vender tibage senere

Mvh Jan
Det tyder på, at du tænder og slukker lyset ved hjælp af nogle tryk og kiprelæer. Hvad sikringen afsikrer, vil kun være gætterier uden at vide mere om installationen, men sæt bare billedet ind. Måske giver det flere oplysninger.

fase
Kan det ikke være kip-relæet, der sidder der ude? Kunne forklare den summen, du kan høre, når du forsøger at tænde lyset.
..det hedder sikkrt kiprelæ,- det er jeg ikke ekspert på. Men det er 6 stikkontakter som man "vipper" for at tænde lyst. Dvs de vipper tilbage til udgangspositionen.

Men undre mig meget at den kan sidde ude i skunken. Hvis jeg var 10 kg tungere eller 30 år ældre,- så kunne jeg ikke komme derud. Som en omvendt fødsel at møve sig derud,- inklusiv rockwool......
Annonce
Umiddelbart vil jeg ikke mene, der er noget ulovligt ved at have det siddende dér.

Fik du gang i lyset igen?
Yep,- da jeg slog "sikringen til" igen. Den var slået fra af en eller anden årsag

Her er et billede af "sikringen"

Ser frem til feedback

Mvh Jan

Det er en legrand combi hpfi og automat sikring , hvad den laver i skrunken ved jeg ikke...........

elektriker fra jævnstrømmens tid
Det ligner mere et kiprelæ
hvis det har brummet, kunne det tyde på at det er et tryk der sidder fast.
Kan du tænde og slukke lyset på alle kontakter ?
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis